Verkkosivustot & muu digi| Sisällöntuotanto & viestintä|Vinkit|Artikkelit|

SEO opas | Sisältöjen optimointi

Kuinka näkyä korkeammalla Googlessa? SEO eli hakukoneoptimointi nostaa sivustosi sijoitusta hakukoneessa ja tuo näkyvyyttä brändillesi. Oikeaoppinen avainsanojen ja sisältöjen optimointi onnistuu ilman minkäänlaista koodiosaamista.

Hakukoneoptimointi?

SEO eli hakukoneoptimointi parantaa verkkosivun sijoitusta Googlessa, sekä muissa hakukoneissa. Korkeampi sijoitus lisää sivuston kävijämäärää ja kasvattaa brändisi näkyvyyttä. Oikeaoppinen hakukoneoptimointi tuo yrityksen toimintaa selkeämmin esille, sekä parantaa verkkosivun kävijäkokemusta. Lopullinen tavoite on aina saada sivustolle mahdollisimman paljon haluttua kohdeyleisöä.

Googlen hakukonerobotit kaluavat läpi kymmeniä miljoonia sivustoja päivässä. Crawler botit käyvät sinunkin verkkosivuillasi keskimäärin kahden viikon välein. Botit arvioivat sivustosi laatua sadoilla algoritmeilla, ja nostavat sijoitusta saamiesi laatupisteiden mukaan.

Muistathan, että hakukoneoptimoinnin vaikutus ei tule näkyviin välittömästi. Nouseminen Googlen hakutuloksissa kestää yleensä kuukausia ja joskus jopa vuosia. Pitkäjänteinen hyvin tehty optimointi kuitenkin kannattaa.

"Lopullinen tavoite on aina saada sivustolle mahdollisimman paljon haluttua kohdeyleisöä."

Tässä blogissa keskitytään hakukoneoptimointiin sisältöjä optimoimalla. Suosittelen lukemaan myös toisen blogimme teknisestä hakukoneoptimoinnista. Tekninen optimointi vaatii koodiosaamista, mutta sisältöjen optimointi onnistuu ilman sen kummempaa tietokoneosaamista.

Vaikka kuulet kohta useita poppakonsteja, emme saa unohtaa, että kaiken pohjana on laadukas sivusto. Sivuston täytyy olla helppokäyttöinen ja sisältöjen täytyy palvella asiakkaiden tarpeita.

Avainsanatutkimus

Hakukoneoptimointi on paras aloittaa avainsanatutkimuksella. Mieti tärkeimmät yrityksesi toimintaan liittyvät avainsanat, joilla haluat löytyä Googlehaussa. Tutki sen jälkeen kuinka kilpailtuja avainsanat ovat. Vertaile, kuinka kovaa kilpailu Googlessa on milläkin hakusanalla. Avainsanatutkimukseen on myös käytössä monia verkkotyökaluja, joista yksi ilmainen on https://neilpatel.com/ubersuggest/

Uuden tai pienen verkkosivuston ei kannata lähteä kilpailemaan kaikista suosituimmilla avainsanoilla. Esimerkiksi avainsanalla ”vene”, on vaikeaa päästä hakutulosten kärkeen. Mutta keskittymällä tarkempiin avainsanoihin kuten ”soutuvene” ja ”hiilikuituvene”, on paljon helpompi sijoittua korkealle Googlessa. Voit myös käyttää avainsanalausekkeita kuten ”käytetty soutuvene” tai ”kalastukseen sopiva soutuvene”.

 

Käytä sivustosi sisällössä parhaita avainsanoja

Kun avainsanat on selvitetty, kannattaa niitä käyttää ympäri verkkosivua. Tärkeintä niitä on kuitenkin viljellä sivujen, sekä alasivujen nimissä, otsikoissa, sekä metatiedoissa.

 

Meta title ja meta description 

Tarkista, että jokaisella sivulla on oma metaotsikko ja -kuvaus. Nämä tiedot kertovat tiivistetysti, mistä sivulla on kyse. Metaotsikon suositeltu pituus on alle 60 merkkiä, metatekstillä alle 160 merkkiä. Metateksteihin on hyvä sisällyttää sivun parhaat avainsanat.

LinkedIn artikkelin kansikuva.png

 

 

Otsikot ja otsikkotasot

Sivustolla käytettävien ”heading” elementtien tasoja täytyy käyttää tiettyjen sääntöjen mukaan. Jokaisen sivun alussa on hyvä olla h1-otsikko. On suositeltavaa, että otsikkotasoja ei hypätä yli, joten h1 jälkeen seuraavana on luonnollisesti vuorossa h2-otsikko. Samalla sivulla voi kuitenkin tarvittaessa olla useita saman tason otsikoita. Jos käytät otsikkoa h1 uudestaan, on suositeltua jatkaa taas seuraavaksi tasolla h2.

 

Sisältöblogi otsikot.png

"Käytä avainsanojasi erityisesti h1 otsikoissa."

Aktiivinen sisällöntuotanto

Google suosii uutta ja vaihtuvaa sisältöä. Sivuston aktiivinen sisällöntuotanto, kuten uutiset ja blogit vaikuttavat merkittävästi hakukonenäkyvyyteen tuomalla uusia kävijöitä sivustolle. Kirjoita asioista, jotka kiinnostavat lukijaa. Jos mahdollista niin käytä blogeissa sivustosi avainsanoja.

 

CTA toimintakehotteet ja sivuston sisäinen linkitys

CTA eli Call-To-Action tarkoittaa kehotusta, joka ohjaa käyttäjää tekemään halutun toiminnon. Ne ovat usein painikkeita www-sivuilla, kuten “Ota Yhteyttä” tai “Lue lisää”. CTA-painikkeilla on suuri rooli hakukoneoptimoinnissa, sillä niiden käyttäminen parantaa liikkumista, sekä saa vieraat pysymään sivustolla pidempään.

LUE CTA VINKIT TÄÄLTÄ

 

Kuvien ja linkkien alt-tekstit

Lisää sivustolla oleviin kuviin vaihtoehtoiset tekstit, joissa kerrotaan kuvan esittämä informaatio. Alt-tekstit parantavat sivuston saavutettavuutta ja ovat lisäksi hakukoneen mieleen. Jos haluat tutustua aiheeseen lisää, lue blogimme www-sivujen saavutettavuudesta.

 

Toistuvat sisällöt (Duplicate content)

Varmista, että samat sisällöt eivät toistu sivustolla useammissa paikoissa. Google pitää tuplasisältöjä hakukoneen manipulointina ja laskee laatupisteitä niitä havaittuaan.

 

Backlinking

Backlinking on hyvä keino saada uusia vierailijoita sivustollesi. Backlinking tarkoittaa jollain muulla verkkosivustolla sijaitsevaa linkkiä, joka ohjaa liikennettä sinun sivullesi. Laadukkailta ulkopuolisilta verkkosivuilta tuleva liikenne nostaa hakukonepisteitäsi merkittävästi. Voit pyytää esimerkiksi yhteistyökumppaneitasi lisäämään yrityksesi heidän referenssisivulleen.

 

Laadukas sivusto

Vierailun kesto on yksi tärkeimmistä mittareista Googlelle ja pitkät vierailut sivustollasi nostavat laatupisteitä merkittävästi. Sivuston sisällön pitää olla sitä, mitä vierailija Googlesta hakee. Jos sivustosi on huono, tai metatiedot harhaanjohtavia, seuraa siitä laatupisteiden laskeminen.

Sivuston pitää toimia pehmeästi ja ilman bugeja. Latausaikojen pitää olla kohtuullisia. Sivuston tulee toimia kaikilla laitteilla. Lisää sivuston toimivuuteen liittyviä vinkkejä toisessa blogissa Tekninen hakukoneoptimointi.

 

Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä, ja Googlen tuloksissa nouseminen voi kestää kuukausista vuosiin. Osa optimoinnin hyödyistä tulee kuitenkin näkyviin välittömästi, sillä optimoidut sivut parantavat yleistä käyttäjäkokemusta. Hakukoneoptimoidut sivut toimivat hyvin ja käyttäjä löytää etsimänsä sisällön helposti. Laadukkaat verkkosivut pärjäävät lopulta parhaiten hakutuloksissa.

Bonusvinkit

 

Google My Business

Googlen My Business parantaa yrityksesi hakukonenäkyvyyttä maksuttomasti. Google My Business palvelu tarjoaa sinulle mahdollisuuden listata yrityksesi osoitteen Google Mapsiin, sekä paikallisiin hakutuloksiin.

 

Google Search Console

Ilmaisen Google Search Consolen avulla seuraat sivustosi näkyvyyttä hakukoneessa. Search Console tarjoaa paljon dataa, sekä hyviä jatkokehitysvinkkejä sivustosi hakukoneoptimointiin liittyen.

Ohjeet Search Consolen käyttöönotosta löydät Googlen omilta sivuilta.

 

Tässä blogissa tutustuit sisältöoptimoinnin perusteisiin. Tutustu toiseen blogiimme Tekninen hakukoneoptimointi, jossa saat vinkit oman sivustosi teknisen puolen parantamiseen.

 

WTF Designen rakentamissa verkkosivuissa panostetaan alusta asti hakukoneoptimoiniin. Jos palvelumme kiinnostaa tai sinulla jäi muita kysymyksiä hakukoneoptimointiin liittyen

ota meihin yhteyttä

Lue myös nämä