Artikkelit|

Miten arvot näkyvät yrityksen arjessa?

Yrityksen arvot ovat toiminnan kulmakiviä, ohjenuoria ja periaatteita, joiden päälle yrityskulttuuri rakentuu ja joiden mukaan arkea pyöritetään. Meillä WTF Designissa arvopohja kumpuaa meistä tekijöistä itsestämme: arvot on määritelty yhdessä ja me kaikki WTF-tiimiläiset uskomme niihin.  

Valitettavan usein arvot ovat kliseitä, jotka määritellään sen vuoksi, että yrityksellä kuuluu olla arvot. Arvoiksi saatetaan määritellä myös yritysmaailman itsestäänselvyyksiä. Vai mikä yritys muka väittäisi, että ei ole luotettava, rehellinen tai vastuullinen? 

Mainostoimistoalalla yritysten arvot puhuvat usein rohkeuden ja luovuuden puolesta. Nämä ovat hyviä arvoja, sillä niitä asiakkaatkin mainostoimistokumppaniltaan peräänkuuluttavat. Rohkeita ja luovia väitämme olevamme itsekin, mutta juuri ne meidän arvot kertovat, miten teemme työtämme, säilytämme kyvyn ideoida uutta, kehitymme tai huolehdimme asiakkaistamme. 

Säpäkkyys: tapamme tehdä töitä

Ensimmäinen arvoistamme on säpäkkyys. Tämä tarkoittaa sitä, että tilanteen vaatiessa toimimme hyvinkin nopeasti ja joustavasti, ihan asiakkaan tarpeen mukaan. Emme vatuloi emmekä hiero hieromasta päästyämme, vaan tartumme tomerasti toimeen, ratkomme mahdolliset ongelmat heti emmekä pelkää isojakaan haasteita. Koko tiimissämme vallitsee käsin kosketeltava eihän se ole ku tehä -mentaliteetti. Kääritään siis hihat ja mennään säpäkästi eteenpäin! 

Idistely: kykymme ylläpitää luovuutta

Toinen arvoistamme on idistely. Tämä tarkoittaa sitä, että tiimimme on itseohjautuva, utelias ja peloton. Innovoimme jatkuvasti uutta ja kehitämme itseämme sekä toimintatapojamme koko ajan eteenpäin. Uusien ideoiden käsittelyä tai arkeen jalkauttamista ei tarvitse odottaa seuraavaan kehittämispäivään vaan idean saa sanoa ääneen heti ja siihen tartutaan porukalla. Koskeepa idea sitten koneiden sisuskalujen huoltoa, www-projektien läpivientiprosessia tai myynnin ja markkinoinnin integrointistrategiaa, ovat kaikki ideat yhtä arvokkaita. Innovaatiotoiminta ja uuden kehittäminen ovat siis jatkuvasti arjessamme läsnä, ja tähän meillä osallistuu aktiivisesti koko tiimi. Idistely, ajatusten pallottelu ja uskallus heittäytyä uuteen mahdollistavat luovuuden säilymisen.

OIemme myös rakentaneet toimistoelämämme niin, että työskentely ei puuduta. Raahen toimisto ei muistuta lainkaan perinteistä toimistomiljöötä eikä Oulussakaan meillä ole nimettyjä toimistosermipaikkoja tai 8–16 työaikaa. Meillä voi tehdä töitä sillä tavalla, mikä omaan tekemiseen ja fiilikseen kulloinkin sopii. Pari päivää viikossa teemme työtä intensiivisesti saman katon alla Oulussa, sillä meistä on kiva aloittaa ja lopettaa työviikko yhdessä. Siellä toimistomiljöön fiilikseen on kiinnitetty erityistä huomiota ja työskentelypaikkoja on moneen lähtöön. Välillä on mukava röhnöttää sohvalla, toisessa hetkessä istua koko porukalla ison pyöreän pöydän ääressä ja joskus taas poteroitua äänieristettyihin koppeihin, yksin tai yhdessä. Tai joskus voi tehdä töitä vaikkapa reissun päältä – maisemanvaihdos se vasta luovuutta ruokkiikin! Ja jos tuntuu, että luovuus ei sillä hetkellä irtoa, voi hörpäistä kaffet, pelailla hetken Nintendoa ja katsoa asiaa uudestaan! 

Huolehtiminen: toimintamallimme asiakkaan suuntaan

Kolmas arvoistamme on huolehtiminen. Tämä tarkoittaa sitä, että meille asiakas on oman alansa paras asiantuntija ja me omamme. On siis meidän tehtävämme pitää huolta siitä, että asiakkaan mainostoimistoyhteistyölle varattu budjetti käytetään heidän liiketoimintaansa edistävällä parhaalla mahdollisella tavalla. Jos näemme asiakkaan markkinointiviestinnässä, verkkosivustossa tai brändissä jotakin kehitettävää, kerromme sen kyllä. On meidän asiantuntemustamme osata kertoa ja perustella asiakkaalle, mitä kannattaa tehdä ja miksi. Näin asiakkaan ei tarvitse huolehtia siitä, tuliko varmasti tehtyä oikeita päätöksiä. 

Tiimimme seuraa kukin omaan erikoisosaamisalaansa liittyvää kehitystä, jotta tiedämme varmasti tarjota asiakkaillemme ne ajanmukaisimmat ratkaisut. Konsultoimme, ennakoimme ja tuotamme asiakkaille aina personoitua laatua. Sen sijaan, että olisimme pelkästään teknisesti toimeksiantoja toteuttava mainostoimistotaho, miellämme itsemme asiakkaan kumppaniksi ja osaamme avata suumme oikeassa paikassa. Tämä on mielestämme huolenpitoa parhaillaan.

Kasvu: meitä inspiroiva malli toimia arjessa

Neljäs arvoistamme on kasvu. Tämä tarkoittaa sitä, että tavoittelemme kasvua ja kehittymistä meillä työskenteleville ihmisille, yrityskulttuurillemme ja asiakkaiden liiketoiminnalle – omaa liiketoimintaamme unohtamatta. Koko WTF-tiimi saa käyttää osan työajasta uusien asioiden opetteluun. Idistelemme omaa ja asiakkaidemme liiketoiminnan kehittämistä spontaanisti osana arkea. Kiinnitämme huomiota siihen, että meillä on kivaa olla töissä. Joskus se saattaa tarkoittaa leffassa käyntiä tai yhteisiä lounaita, toisena hetkenä taas kahvitauon tietovisaa tai koko tiimin ajatusten pallottelua uutta rekryä ajatellen. Kaikkien ääni kuullaan ja kaikkien mielipide on yhtä tärkeä. 

Kasvu näkyy konkreettisesti myös toimistollamme, sillä WTF Designin Oulun toimistosta löytyy äänieristetty koppi nimeltään Kasvuhuone! Sinne voi kukin meistä vetäytyä hetkeksi omaan rauhaansa hyvinkin monenlaista kasvua: osaamisen kasvua webinaareissa, yrityksen kasvua myyntipuheluissa, asiakkaiden kasvua Teams-palavereissa ja tietenkin myös oman henkisen pääoman kasvua pienen rauhallisen ja hiljaisen zen-hetken myötä. Aina välillä kun itse kukakin kaipaa oman pienen hetken ja pienen palan rauhaa. 

Tiimimme noudattaa siis päivittäisessä toiminnassaan näitä neljää meille tärkeää arvoa. Arvot heijastelevat kokemuspohjaamme, tapaamme tehdä töitä, ruokkia luovuutta ja kohdata asiakas oman alansa parhaana asiantuntijana. Arvot inspiroivat meitä kehittymään työssämme ja huolehtimaan asiakkaistamme. Arvot tarkoittavat meille juuri meidän näköistämme #wtfelämää. 

Lue myös nämä