Verkkosivustot & muu digi|

Google Analytics -uutisia

Googlen työkaluilla sivustojen analytiikkaa seuraavat ovat saattaneet jo törmätä ilmoituksiin aiheesta: Universal Analytics poistuu käytöstä 1.7.2023. Toinen uutinen, joka on saattanut hypätä silmille, koskee Google Analyticsin laillisuutta. Mitä nämä käytännössä tarkoittavat ja mitä Analyticsin käyttäjän tulisi tehdä?

Google Analytics 4 korvaa Universal Analyticsin

Universal Analytics on pitkään ollut verkkosivustojen kävijäseurannan oletusominaisuus Google Analyticsissä. Nyt siitä puhutaan jo “edellisen sukupolven Analyticsinä”. Web on kehittynyt valtavasti Universal Analyticsin aikana, ja sen on tullut aika väistyä uuden teknologian tieltä.

Vuonna 2020 Google esitteli uudistetun työkalun nimeltään Google Analytics 4 (lyhyemmin GA4), joka tulee korvaamaan Universal Analyticsin. Nyt tälle on jo päivämääräkin, 1. heinäkuuta 2023 Universal Analytics lakkaa toimimasta. Tähän mennessä kaikkien Analyticsin käyttäjien tulisi siis asentaa uusi GA4, jotta analytiikan kerääminen voi jatkua.
 

Onko käytössä UA, GA4 vai molemmat?

Jos Analytics-tili on perustettu vuoden 2020 jälkeen, on todennäköistä, että GA4-mittauskokonaisuus on jo asennettu oletuksena, eikä silloin tarvita toimenpiteitä.

Erityisesti ennen 14.10.2020 perustettujen Analytics-tilien kohdalla asia tulee tarkistaa:

  1. Kirjaudu Google Analyticsiin
  2. Avaa yläriviltä valikko, josta löydät kaikki hallitsemasi Analytics-tilit
  3. Klikkaa tiliä ja tarkastele sen Ominaisuudet ja sovellukset -saraketta:
    • UA-12345678-9 muotoinen ominaisuus tarkoittaa Universal Analytics -mittauskokonaisuutta.
    • 123456789 muotoinen ominaisuus tarkoittaa GA4-mittauskokonaisuutta.
    • Jos listalla on ainoastaan UA-alkuinen Universal Analytics, tulee uusi GA4 mittauskokonaisuus asentaa.
    • Jos listalla on pelkkä GA4 tai molemmat ominaisuudet, toimenpiteitä ei tarvita. 1.7.2023 alkaen dataa kertyy ainoastaan GA4-mittauskokonaisuuteen.
       

Google Analytics 4:n asentaminen

Meillä WTF:llä asiakkaidemme Analytics tilit tarkistetaan ja mahdollisesta GA4:n asentamistarpeesta ollaan yhteydessä. GA4:n asentaminen olemassa olevalle Analytics-tilille tapahtuu tämän Googlen ohjeen mukaisesti. Tag Manageria käytettäessä sinne tulee myös luoda uusi tagi GA4-ominaisuudelle.

Kaikkiin uusiin Google Analytics tileihin GA4 asentuu oletuksena.
 

Vanhan Universal Analyticsin datan tallentaminen

1.7.2023 jälkeen Universal Analytics lakkaa keräämästä uutta dataa. Vanhaan dataan on kuitenkin pääsy sen jälkeen vähintään kuuden kuukauden ajan. Jos vanhan mittauskokonaisuuden data on tärkeää tietoa yritykselle, ne kannattaa tallentaa itselleen raportteina. Ohjeet raporttien viemiseen löytyvät tästä Googlen ohjeesta.

Mutta onko Google Analytics laiton käyttää?

Google Analytics seurantatyökalun käyttö Suomessa on yhä laillista. Sivustolla tulee kuitenkin huomioida luvan pyytäminen evästeiden käytölle, kun Analytics on käytössä.
 

Tietojen siirtyminen EU:n ulkopuolelle huolen aiheena

2018 voimaan astuneen EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen eli GDPR:n myötä henkilötietojen käsittelyssä on koettu muutoksia paljon tiukempaan suuntaan. Viime aikoina myös Google Analytics on saanut EU:n tietosuojaviranomaiset huolestumaan henkilötietojen siirtymisestä EU:n ulkopuolelle.

Käytännössä huoli koskee kaikkia verkkopalveluita, joiden kautta henkilötietoja välittyy EU:sta Yhdysvaltoihin. Niihin lukeutuu myös Microsoftin ja Facebookin ylläpitämiä palveluita. Googlen Analytics on yksi käytetyimpiä seurantatyökaluja, jonka vuoksi se kenties on saanut niin suuren huomion osakseen.

Yhdysvalloissa tietosuojan taso eroaa merkittävästi EU:n tiukasta lainsäädännöstä, ja ongelmaksi on nähty myös Yhdysvaltain tiedusteluviranomaisten oikeudet maansa yritysten tietoihin. Näiden vuoksi Itävallassa ja Ranskassa on vastikään linjattu Google Analytics laittomaksi. Sama kohtalo on toki riskinä Suomessakin, mutta toistaiseksi vaikuttaa, että asiaan on tulossa toisenlainen ratkaisu.
 

Mahdollinen ratkaisu ongelmiin

EU:n ja USA:n välillä on viime aikoina pyritty uuteen sopimukseen tietojen siirtämisestä. Aiemmin voimassa ollut Privacy Shield -järjestely kumottiin heinäkuussa 2020. Jos uusi sopimus onnistuu, se todennäköisesti ratkaisee henkilötietojen käsittelyn ongelmat. Toistaiseksi sopimuksesta ei ole yksityiskohtaisia tietoja.

Voisi myös olettaa, että Google tulee kehittämään palvelujaan vastaamaan paremmin EU:n tietosuojasäädöksiä. Henkilötietoihin lukeutuva IP-osoite on esimerkiksi jo otettu pois kerättävistä tiedoista Google Analytics 4:ssä. Varmastikaan Google ei halua menettää käyttäjiään koko EU:n alueelta ja olisi valmis tekemään muutoksia sen eteen.

Googlen työkalut ovat useimmille oleellinen osa markkinointia ja sen eri työkalut linkittyvät toisiinsa, joten niistä pois siirtyminen ei olisi ihan pieni prosessi. Tässä vaiheessa yritysten ei siis kannata tehdä pikaisia päätöksiä poistaa Google Analytics käytöstä, vaan paras on seurailla tilannetta.

Lue myös nämä