Referenssi | Kuopion kaupunki

Kuopion kaupunki - Rikkomaton raja -kampanja

Keväällä 2025 saimme kunnian suunnitella poikkeuksellisen tärkeän kampanjan Kuopion kaupungin kansalaistoiminnan palveluille. Vastasimme Rikkomaton raja -kampanjan konseptista, kampanjasuunnitelmasta, markkinointimateriaalien visuaalisen ilmeen suunnittelusta ja aineistojen toteutuksesta.

Kampanjan konsepti

Rikkomaton raja -kampanjan suunnittelu sai alkusysäyksensä tammikuussa 2025 toteutetun päihdetilannekyselyn vastauksista. Kysymykseen ”Oletko viimeisen 12 kk aikana pelännyt kadulla tai muulla julkisella paikalla kohtaamiasi päihtyneitä henkilöitä, jos kyllä, avaatko tilannetta hieman lisää?” oli tullut huomattava määrä kuvauksia seksuaalisesta häirinnästä. Erityisesti alle 18-vuotiaiden nuorten vastaukset, joita saatiin 267 kappaletta, kuvasivat usein hyvinkin fyysisiä häirintätilanteita. Myös kouluterveyskyselyjen tulokset kertoivat seksuaalisen häirinnän ja ahdistelun lisääntymisestä.

Rikkomaton raja -kampanja näkyy Kuopiossa kesän ja syksyn 2025 aikana eri medioissa, julkisilla paikoilla ja joukkoliikenteessä. Kampanjan tarkoituksena on tiedottaa, vahvistaa ja tukea nuorten oikeutta olla kokematta seksuaalista häirintää ja ahdistelua, sekä vastuuttaa tilanteessa läsnä olevia puuttumaan ja reagoimaan häirintätilanteisiin.

Rikkomaton raja ilmaisuna viittaa fyysiseen tilaan, henkilön omaan tilaan ja siihen kuuluviin koskemattomuuden rajoihin.

 

Kampanjan visuaalinen ilme

Kampanjan visuaalisuus pohjautuu asiakkaan brändi-ilmeeseen, josta poimimme sanomaan sopivimmat elementit. Väripaletin punaoranssi erottuu kirkkaasti luonnollisesta ympäristöstä, herättää huomion ja pysäyttää aiheen äärelle. Punaoranssi on samanaikaisesti varoittava, muutokseen kannustava sekä näin pehmeäksi murrettuna asiayhteydestään välittävä. Valokuvien mustavalkoisuus kampanjan sanomaan yhdistettynä painottaa aiheen vakavuutta sekä kiinnittää huomion puhtaasti kuvissa esiintyviin ihmisiin ja heidän eleisiin. Brändi-ilmeestä kampanjailmeeseen valitut terävät muodot ovat varoittavia, jännitteisiä ja varsin äänekkäitä. Edellä mainittuja värejä ja muotoja on myös käytetty Kuopion kaupungin visuaaleissa muita brändi-ilmeen elementtejä vähemmän, joten ne sopivat erityisen hyvin viemään eteenpäin kampanjan teemaa ja viestiä sekä erottamaan sen muista kaupungin materiaaleista.

Animoitujen sisältöjen osalta siirtymät ja tekstien ilmestymiset tapahtuvat jykevästi jymähdellen, antaen jokaiselle ja lauseelle tarpeellisen painoarvon. Lisätiedot videoaineistoissa alleviivaavat kunkin näkymän pääviestiä niin typografisen hierarkian kuin ilmestymisanimaation osalta.

 

Kampanjalle toteutettiin aineistot sosiaalisen median markkinointiin, diginäytöille sekä linja-autojen näytöille. Kampanjan viestiä vievät eteenpäin myös JCDecaux-julisteet sekä opiskelijoille suunnitellut haalarimerkit ja tarrat. Kampanjamateriaalit toteutettiin suomeksi ja englanniksi.

Kampanjan teemaan ja taustoihin voit tutustua tarkemmin Kuopion kaupungin verkkosivuilla:
www.kuopio.fi/vapaa-aika-ja-hyvinvointi/hyvinvoiva-kuopio/hyvinvointitapahtumat-ja-kampanjat/rikkomaton-raja-kampanja

 

Kuopion kaupunki - Rikkomaton raja - Referenssikuva 1
Kuopion kaupunki - Rikkomaton raja - Referenssikuva 2
Kuopion kaupunki - Rikkomaton raja - Referenssikuva 3
Kuopion kaupunki - Rikkomaton raja - Referenssikuva 4
Kuopion kaupunki - Rikkomaton raja - Referenssikuva 5
Aika
2025
Työt

Kampanjan konseptin ja visuaalisen ilmeen suunnittelu
Orgaanisten julkaisujen ja mainosten sisältöjen suunnittelu
Oheistuotteiden visuaalinen suunnittelu
Mainosaineistojen suunnittelu, toteuttaminen ja animointi

Palvelut
  • Markkinointi & mainonta
  • Visuaalinen suunnittelu & taittotyöt
  • Animaatiot
  • Sisällöntuotanto & viestintä
Tutustu asiakkaaseemme

Varaa aika tai
laita meille
viestiä!

Vaaditaan
Vaaditaan
Vaaditaan
Vaaditaan