Erottaudu aluemarkkinoinnissa rehellisellä realismilla ja ripauksella huumoria
Asiakkaamme Naturpoliksen Maan pinnalla -hankkeen tavoitteena on lisätä Kuusamo-Posio-Taivalkoski työssäkäyntialueen houkuttelevuutta kertomalla rehellisiä tarinoita paikallisten asukkaiden arjesta. Kuvankauniin Koillismaan arki ei kuitenkaan välttämättä sovi kaikille, se nimittäin vaatii ihan erityistä asennetta. Tämän ydinviestin halusimme tuoda esille pääsiäisen 2023 aikana Koillismaan alueella vieraileville kohdennetulla kampanjalla.
Riittääkö rahkeet?
Aluemarkkinoinnissa yksi haasteista on matkailumarkkinoinnista erottautuminen. Tässä kampanjassa halusimme käyttää kuvastoa ja kieltä, joka mielestämme parhaiten kuvasti sitä, mitä paikalliset arjesta meille kertoivat. Mainoksen viesti oli tarkoituksellisen lyhyt, ytimekäs ja jopa hieman provosoiva. Ja ehdottomasti matkailumarkkinoinnista poikkeava.
Kampanjan mainokset näkyivät sosiaalisen median kanavien lisäksi Googlessa kuvallisena Display-mainontana ja alueellisena ulkomainontana. Mainonnan tavoitteena kaikissa kanavissa oli ohjata kohderyhmä kampanjan laskeutumissivulle tutustumaan tarkemmin Kuusamon, Posion ja Taivalkosken alueiseen sekä avoimiin työpaikkoihin.
Tulokset
Lyhyt ja ytimekäs viesti selkeästi pysäytti ja aiheutti kiinnostusta. Tässä kampanjassa onnistuimme saamaan hyvän määrän klikkejä laskeutumissivulle myös tarinasijoitteluiden kautta Instagramissa ja Facebookissa. Yhteensä 38 % klikeistä tuli näiden sijoitteluiden kautta nähdyistä mainoksista. Näistä suurin osa Instagramin tarinoiden kautta.
Koska alueellinen rajaus oli tiukka ja näyttökertojen määrä suuri, mainos tuli eri muodoissaan vastaan jokaiselle tavoitetulle henkilölle keskimäärin seisemän kertaa sosiaalisen median kanavissa. Tarinasijoitteluissa keskimääräinen näyttötiheys oli matalampi (4,43), syötesijoittelun mainoksissa korkeampi (6,39). Tiesimme, että tiukka alueellinen kohdennus voi saada tämän aikaan, siksi valitsimme kampanjaan dynaamisen mainosmuodon, joka räätälöi annetuista kuva- ja tekstivaihtoehdoista jokaiselle vastaanottajalle räätälöidyn mainoksen. Näin pienensimme todennäköisyyttä, että mainos tulee samassa muodossa vastaan samalle henkilölle useita kertoja kampanjan aikana,
Google-mainonnassa alueellisen rajauksen lisäksi mainontaa kohdistettiin kiinnostuksen kohteiden mukaan, jotta kampanja tavoittaisi mahdollisimman relevanttia yleisöä. Kampanjan aikana Display-mainonnalla saatiin tehokkaasti alueellista näkyvyyttä. Kahden viikon aikana kampanjan mainokset kerryttivät Googlessa 404 451 näyttökertaa, laskeutumissivulle klikattiin 931 kertaa.
Kampanjan avulla sivustolle ohjattu liikenne oli laadukasta, sillä verkkosivuanalytiikan perusteella sivustolle klikanneet myös hyvällä prosentilla lukivat sivun sisältöjä, sillä keskimäärinen aktivoitumisen kesto sivustolla oli 58 sekuntia. Kampanjasivu oli selkeästi huhtikuun katselluin sivu maanpinnalla.fi sivustolla.
Kampanjan yhteenveto
- Mainonnan budjetti 1 000 €
- 556 863 näyttökertaa mainoksille
- 1 818 linkin klikkausta
Kampanja sai myös Koillismaan alueen asukkaiden keskuudessa lämpimän vastaanoton. Se pysäytti ja aiheutti keskustelua – juuri kuten toivoimmekin. Laskeutumissivulla ja mainosten teksteissä paikallista elämää kuvattiin huumorilla, mutta realistisesti ja asukkaille samaistuttavalla tavalla.
Naturpolis & Maan pinnalla -hanke
Maan pinnalla -konseptin alla toteutetaan valtakunnallisia asukas- ja osaajamarkkinointikampanjoita, sekä viestintää. WTF Design vastaa Maan pinnalla -brändin kampanjoiden sekä jatkuvan digimainonnan teknisestä ja luovasta toteutuksesta. Olemme olleet mukana mainostoimistokumppanina hankkeen alusta saakka.
Katso aiempien hankkeelle toteutettujen mainoskampanjoiden tuloksia.
Kiinnostaako elämä Koillismaalla? Kurkkaa Maan pinnalle.
Lanseerauskampanjan suunnittelu
Markkinoinnin ja mainonnan vuosikellon rakentaminen
Mainoskampanjoiden suunnittelu
Facebook- ja Instagram-mainonnan suunnittelu, toteutus ja seuranta
Google Display- ja hakusanamainonnan suunnittelu, toteutus ja seuranta
Orgaanisen somen sisällöntuotanto
Konseptin jatkojalostus yhteistyössä asiakkaan kanssa
Asiakkaamme äänessä
WTF Design päätyi meille Maan pinnalla -konseptin markkinointikumppaniksi. Työssä aloitettiin uuden brändin lanseeraus nollasta ja suunnitelmat viestinnän ja markkinoinnin osalta teimme alusta asti yhdessä. Yhteistyö WTF-tiimin kanssa on aina mutkatonta, positiivista ja asiantuntevaa. Heiltä on saanut kokonaisvaltaista näkemystä ja mianioita kehitysideoita. Kiitos!