Asiakastarina | Raahen Satama

Brändäysassaripalvelu strategisen LinkedIn-viestinnän tukena

Raahen Sataman oman markkinointitiimin tueksi kaivattiin resursseja LinkedIn-viestinnän kehittämiseksi ja säännöllisen sisällöntuotannon varmistamiseksi. Tavoitteena oli lisätä Raahen Sataman näkyvyyttä ja tunnettuutta yhtenä Suomen suurimmista projektisatamista. Brändäysassaripalvelu vapauttaa Raahen Sataman markkinointitiimin aikaa muihin tehtäviin sekä muiden kanavien sisällöntuotannon ylläpitämiseen. Säännölliset tapaamiset, selkeä työnjako ja tiivis yhteydenpito varmistavat yhteistyön sujuvuuden.

Raahen Satama on pohjoisen johtava projektisatama vuosisatojen kokemuksella. Yhden Suomen vilkkaimmin liikennöidyn sataman kautta kulkee mm. terästä, sahatavaraa, kontteja sekä projektiluonteisia laivauksia. Viime vuosina erityisesti Perämeren ja Pohjois-Suomen tuulivoimaprojektit ovat kulkeneet Raahen Sataman kautta.

Yhteistyömme Raahen Sataman kanssa on jatkunut jo vuosikymmenen verran ja pitänyt sisällään brändiuudistuksen, verkkosivuston rakentamisen sekä jatkuvan kehittämisen, verkkosivuston sisällöntuotannon, erilaisten markkinointi- ja messumateriaalien tuotannon sekä muun markkinointiviestinnän ja myynnin kehittämisen.

 

Uusi kanava haltuun brändäysassarin avulla

Sataman oman markkinointitiimin tueksi kaivattiin resursseja LinkedIn-viestinnän kehittämiseksi ja säännöllisen sisällöntuotannon varmistamiseksi. Tavoitteena oli lisätä Raahen Sataman näkyvyyttä ja tunnettuutta yhtenä Suomen suurimmista projektisatamista.  

LinkedIn onkin erinomainen kanava työnantajamielikuvan luomiseen, yrityksen tunnettuuden ja myynnin kasvattamiseen sekä brändin rakentamiseen.

Pohjoismaisista B2B-yrityksistä 97 % käyttää LinkedIniä, suomalaisia käyttäjiä on tällä hetkellä arviolta 1,5 miljoonaa. Kanavasta tavoitat tehokkaasti yritysten päätöksentekijöitä, eri alojen asiantuntijoita ja potentiaalisia tulevia työntekijöitä.

Tämän projektin aloitimme kartoittamalla yhdessä Raahen Sataman tiimin kanssa sisältöjen tärkeimmät teemat ja sovimme sopivasta julkaisutahdista sekä sisällöntuotannon prosessista.

Käymme kuukausittain läpi yhteisessä tapaamisessa menneen kuukauden LinkedIn-viestinnän tulokset ja tulevan kuukauden ajankohtaiset asiat, tulevat messut ja tapahtumat sekä muut viestinnän painopisteet. Tämän jälkeen brändäysassari valmistelee sovitun määrän sisältöehdotuksia, jotka Raahen Sataman markkinointitiimi tarkistaa. Kun sisällöt on kuitattu, brändäysassari huolehtii sisältöjen julkaisusta sekä tulosten seurannasta ja raportoinnista.

 

Kasvua systemaattisella sisällöntuotannolla

Yhteistyön alkaessa lähdimme varsin puhtaalta pöydältä. LinkedIn-tili oli luotu, ja seuraajia oli jo kertynyt jonkin verran, mutta sisällöntuotantoa ei ollut vielä ehditty aloittaa. Ensimmäisen vuoden aikana saimme orgaanisen sisällöntuotannon kautta tilin näkyvyyden ja seuraajamäärän vauhdikkaaseen kasvuun.
 

Ensimmäisen vuoden tulokset

  • LinkedIn-tili sai 341 uutta seuraajaa
  • Julkaistut sisällöt kerryttivät yhteensä yli 100 000 näyttökertaa
  • Julkaistuihin sisältöihin sitouduttiin yli 7 000 kertaa

Brändäysassaripalvelu vapauttaa Raahen Sataman markkinointitiimin aikaa muihin tehtäviin sekä muiden kanavien sisällöntuotannon ylläpitämiseen. Säännölliset tapaamiset, selkeä työnjako ja tiivis yhteydenpito varmistavat yhteistyön sujuvuuden.

 

Brändivideon toteutus: Feeniks Visual & WTF Design


Tehdäänkö teillekin?

Fonectan ja LinkedInin tietojen mukaan jopa 80 % käyttäjistä vaikuttaa yrityksen ostopäätöksiin. Kanavasta tavoitatkin tehokkaimmin yritysten päätöksentekijöitä, oman alasi asiantuntijoita ja potentiaalisia tulevia työntekijöitäsi. Jos yrityksesi ei vielä hyödynnä LinkedIniä, kannattaa se ehdottomasti ottaa osaksi markkinointistrategiaa tulevaisuudessa.

Jos aihe tuntuu ajankohtaiselta, kurkkaa nämä artikkelit:


Taitavan sisällöntuotannon ja kohderyhmää puhuttelevan viestinnän tavoitteena on tuottaa hyödyllistä ja laadukasta sisältöä, joka tavoittaa potentiaalisen asiakkaan juuri oikeaan aikaan. Mielestämme sisällöntuotannossa onkin yhtä tärkeää miettiä mitä sanotaan kuin että miten se sanotaan. Ensisijaisen tärkeää on siis tuntea asiakkaansa, jotta tietää, kuinka tätä puhutellaan.

Tutustu sisällöntuotannon ja viestinnän palveluihimme

Asiakkaamme äänessä

Sataman haastava toimintaympäristö ja sen kohderyhmien hahmottaminen, sekä niiden etsiminen aiheuttaa välillä haastavia tilanteita sataman markkinointistrategiaa suunniteltaessa. WTF Design on ollut luomassa Raahen satamalle kokonaisvaltaista brändiuudistusta, mikä on sisältänyt verkkosivujen rakentamisen ja niiden jatkuvan kehittämisen, unohtamatta teknisiä parannuksia ja päivityksiä.

Sosiaalinen media vaatii nykyään aktiivista someviestintää ja sisällöntuottamista, mihin saamme myös apua. Sähköisen mainonnan tueksi tarvitsemme edelleen perinteisiä markkinointimateriaaleja, kuten messuosastoihin liittyviä suunnittelupalveluita ja myös muita sekalaisia markkinointimateriaaleja. Nämä asiat pysyvät edelleen sähköisen viestinnän rinnalla sinnikkäästi.

WTF-tiimin kanssa yhteistyö on jatkunut jo kymmenen vuotta ja lisää on luvassa. On helppoa, kun on selkänojaa mihin nojata markkinointiin liittyvien haasteiden kohdatessa.

Minna Lento
Myynti- ja markkinointijohtaja
Aika
2013–
Työt

Brändiuudistus
Verkkosivuston rakentaminen ja jatkuva kehittäminen
Verkkosivuston saavutettavuus
Verkkosivuston sisällöntuotanto
Markkinointimateriaalit
Moodle-koulutusalustan rakentaminen
Myynnin kehittäminen
Muu jatkuva markkinointiviestinnän jatkuva tuki
Brändäysassaripalvelu strategisen LinkedIn-viestinnän tukena

Katso verkkosivut

Varaa aika tai
laita meille
viestiä!

Vaaditaan
Vaaditaan
Vaaditaan
Vaaditaan