WTFDesign_joulukalenteri.svg

JOULUKALENTERI

Ladataan...

01

Viisi vinkkiä brändiviestintään

Tiptap, WTF-tonttujen tekemässä joulukalenterissa lähdetään liikkeelle perusasioista: brändistä ja sen viestinnästä. Tervetuloa mukaan!

Brändiviestinnän tarkoitus on strategisesti kasvattaa tunnettuutta omasta brändistä. Kyse voi olla tuotteista, palveluista, yrityksestä ja muista sen taustalta löytyvistä tekijöistä, vaikkapa yrityksen toimintaa ohjaavista arvoista. Viestitäänpä brändistä sitten www-sivuilla, somessa tai missä tahansa muualla, on tavoitteet hyvä olla kirkkaana mielessä:

1. Herätä kiinnostusta
Mitä, miksi, kenelle ja miten me työtämme tehdään ja palveluita tarjotaan? Ketkä on puikoissa? Raottamalla hieman kulisseja saadaan toiminnasta inhimillisempää ja sitä myöten kiinnostavampaa. Ihminen kun sitoutuu mieluummin toiseen ihmiseen kuin pelkkään yritykseen.

2. Rakenna vuorovaikutusta
Ole vastavuoroisesti kiinnostunut myös yleisöstäsi. Osallista, aktivoi, kysele, anna mahdollisuus vaikuttaa. Tämä sitouttaa yleisöä huomattavasti tehokkaammin kuin pelkkä yksipuolinen tuuttaus omasta toiminnasta.

3. Erotu kilpailijoista
Oma persoonallinen ilme, brändiä tukevat viestit, omanlainen äänensävy ja yrityksen toimintaa tukevat arvot erottavat teidät kilpailijoista ja jäätte paremmin yleisön mieleen. 

4. Poista oston esteitä
Yritystoiminnan tarkoitus on tietysti saada aikaan myyntiä. Jos on valmis opastamaan ja auttamaan sekä niiden myötä helpottamaan oston esteiden purkamista, on ostopäätöskin stepin lähempänä. Suosittelut, referenssit ja aktiivinen asiakaspalvelu ovat tässä avainasemassa.

5. Panosta asiakasuskollisuuteen
Ole aina valmis auttamaan kun asiakas sitä pyytää, ja yritä jopa ennakoida etukäteispainotteisesti ennen kuin akuutti tarve ehtii edes iskeä. Kokonaisvaltainen huolehtiminen luo asiakkaalle turvallisuuden tunnetta ja tyytyväisyyttä. Eikä pieni yllätyskään silloin tällöin ole haitaksi. Yllättäähän Pukkikin meidät joka vuosi!

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

02

Viisi vinkkiä visuaalisen brändin DIY-työkaluihin

Brändistä tulee usein ensimmäisenä mieleen logot, värit, fontit, ikonit ja grafiikat. Nämä ovatkin brändin yksilöiviä osa-alueita, joita jokainen brändinrakentaja yrittää rakentaa omanlaisekseen luodakseen omaleimaista ja tunnistettavaa visuaalista ilmettä.

Tämän päivän kalenteriluukkuun listasimme viisi ilmaista tai erittäin edullista DIY- eli tee-se-itse-työkalua visuaalisen brändin hiomiseen:

1. Canva kuvien, tekstien ja grafiikan yhdistämiseen
Canvalla voi tehdä niin somekuvat, flyerit, julisteet, käyntikortit ja mitä vielä! Valmiita pohjia löytyy pilvin pimein, mutta ohjelma mahdollistaa myös omien kuvien ja grafiikoiden helpon yhdistelyn ja suosikkipohjien tallentamisen.

2. Googlen fonttikirjasto typografiaa personoimaan
Googlen fonttivalikoimasta löytyy laaja valikoima ilmaisia fontteja, joita voi sekä ladata omalle koneelle että käyttää myös personoimaan www-sivujen ilmettä. Googlen fontit latautuvat sivustolle nopeasti ja valikoimaa riittää perinteisistä moderneihin ja käsinkirjoitusta imitoivista kippuraisiin koristefontteihin – jokaiseen makuun varmasti jotakin!

3. Venngage datasisällön helppoon hahmottamiseen
Olitpa sitten luomassa infograafeja, esityksiä, raportteja tai visuaaleja, Venngagen muokattavat mallipohjat auttavat suunnittelijaksi muuttumista helppokäyttöisillä työkaluilla. Monimutkaisen datan muuntaminen vastaanottajalle helppotajuiseksi infograafiksi helpottaa sisällön hahmottamista.

4. Coolors.co väriyhdistelmien suunnitteluun
Toisiinsa soveltuvat ja väriharmonialtaan yhteensopivat värit löytyvät näppärästi Coolors.co-työkalun kautta. Palvelusta saa suoraan valmiit värikoodit ja lopputulosta voi havainnoida myös poikkeavan värinäön omaavan silmin.

5. Flaticon visuaalisten pikkutärppien elävöittämiseen
Pieniä visuaalisia kuvakkeita, painikkeita, ikoneita ja muita graafisia elementtejä tarjoavasta Flaticonista löytyy monenmoista pikkunäppärää grafiikkaa elävöittämään sisältöä niin webissä kuin printissä ja visuaalisesti korostamaan ne kaikkein tärkeimmät tärpit. 

christmas-tree.png

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

03

Viisi vinkkiä somesuunnitteluun

Monelle yritykselle on eduksi pitää yllä aktiivista ja positiivista somepresenssiä sekä sitouttaa yleisöä omaan yritykseen. Some on nimensä mukaisesti sosiaalinen media ja siellä voi saada aikaiseksi hyvinkin rikasta keskustelua yhteisistä mielenkiinnon kohteista! 

Tämän päivän luukku kertoo viisi vinkkiä siihen, mitä oman yrityksen someviestinnässä kannattaa huomioida: 

1. Päätä someviestinnän strategiset tavoitteet
Myös somessa kaikki lähtee tietenkin liikkeelle aina tavoitteista: mitä someviestinnällä halutaan saada aikaan? Koukuttaa yleisöä, myydä, kertoa taustalla olevista prosesseista, ohjata liikennettä oikeaan suuntaan, valottaa yrityksen eettisiä arvoja, auttaa vastaanottajaa tekemään ostopäätöksen, ilahduttaa, vahvistaa asiantuntijamielikuvaa, laskea yhteydenottokynnystä? Tavoitteita on varmasti yhtä paljon kuin on meitä viestijöitäkin. Lähtökohtaisesti ihminen kuitenkin sitoutuu somessakin toiseen ihmiseen ennen kuin yritykseen, tuotteeseen tai palveluun. 

2. Valitse kohderyhmääsi kiinnostavat kanavat, joihin olet valmis tuottamaan autenttista sisältöä
Vaikka somekanavien ristiinlinkitys ja saman sisällön jakaminen yhdestä paikasta moneen kanavaan onkin teknisesti mahdollista, kannattaa sisältö silti personoida kanavakohtaisesti. Tämä ihan jo siitä syystä, että yrityksestä kiinnostuneet seuraajat ovat monessa kanavassa osittain samoja. Kanavakohtaisesti sisältöä teksti- ja kuvasisältöä räätälöiden saa hyödynnettyä kunkin kanavan ominaispiirteet eikä seuraajatkaan kyllästy samoihin viesteihin joka tuutissa. 

3. Tee otsikkotason kanavakohtainen viestintäsuunnitelma
Mitkä teemat ovat juuri teidän yritykselle tärkeitä? Tuotteet, palvelut, tekijät, toimintatapa, materiaalit, ekologisuus, arvot, eettisyys vai jokin muu? Pohdi myös, mikä juuri teissä seuraajia kiinnostaa – tai kysy vaikka seuraajilta sitä suoraan! Näiden pohjalta on sitten ainakin yhden stepin helpompaa miettiä viikkotason suunnitelmaa: päivä- ja kanavakohtaiset otsikkotason teemat helpottavat sisältösuunnittelua ja materiaalin keräämistä varastoon tulevia viikkoja varten. 

4. Kalenteroi sisällöntuotanto osaksi työviikkoa
Varaa viikosta tietty aika sisällöntuotantoon ja postausten ajastamiseen. Esimerkiksi Hootsuite on näppärä työkalu päivitysten ajastamiseen niin Facebookiin, Instagramiin, Twitteriin, LinkedIniin, Youtubeen ja Pinterestiin. Myös seuranta ja kommentointi onnistuvat yhdestä ja samasta alustasta. Yksi käytännön kautta hyväksi havaittu keino on ottaa hommasta niskalenkki heti maanantaiaamusta ja miettiä koko viikon sisällöt kerralla kuntoon. Ja kun tämä tekniikka on hallussa, voikin ryhtyä miettimään sisältöjä kuukaudeksi eteenpäin, ja jopa pidemmälle. 

5. Varaa aikaa mittaamiseen ja tulosten seurantaan
Yhtä tärkeää laadukkaan sisällöntuotannon kanssa on seurata, miten sisällöt otetaan eri kanavissa vastaan. Näissäkin on kanavakohtaisia eroja, että mikä toimii missäkin, eivätkä kuukaudetkaan ole identtiset. Karu fakta kuitenkin on, että ainoastaan mittaamalla ja tuloksia seuraamalla voi saada oikeasti tietoon sen, mikä juuri omaa yleisöä kiinnostaa. Ja sille yleisöllehän me sitä sisältöä tuotetaan. Mittaaminen ja seuranta kannattaakin siis integroida osaksi työviikkoa siinä missä sisältösuunnittelukin. 
 

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

04

Väripsykologiaa brändinäkökulmasta

Brändinrakennuspakissa väripsykologia on tärkeä työkalu. Tämän päivän joulukalenterin luukkuun olemme koonneet lyhyesti yleisimmin käytettyjen värien herättämiä mielikuvia brändin näkövinkkelistä.

Absoluuttisia totuuksiahan me emme tietenkään lauo, vaan alla olevat esimerkit ovat yleiskuvaan perustuva tulkintamme siitä, millaisia tunteita ja merkityksiä kuhunkin väriin liitetään. 

 

Punainen:

Motivaatio | Vahvuus | Rohkeus | Intohimo | Seikkailunhalu | Rakkaus

Punainen väri kiihdyttää, nostaa sykettä ja tehostaa adrenaliinintuotantoa. Se sopii intohimoiselle brändille, jolla on vahvoja mielipiteitä.
 

Oranssi:

Itsevarma | Kekseliäs | Luova | Rohkaiseva | Sosiaalinen | Lämmin

Oranssi on leikkisä väri, joka energisoi ja ilahduttaa. Ihmisläheisen, hauskan ja ystävällisen brändin voi pukea oranssiin.
 

Keltainen:

Optimistinen | Iloinen | Huomiota herättävä | Idearikas | Älykäs | Extrovertti

Keltaisella herätetään huomiota ja lisätään keskittymiskykyä ja onnellisuuden tunnetta. Keltainen sopii luovalle ja itsevarmalle yritykselle.
 

Vihreä:

Tasapainottava | Helpottaa päätöksentekoa | Luonnonmukainen | Terveellinen | Kasvava | Onnekas

Vihreä brändi on kasvunhaluinen, harmooninen ja arvoiltaan vihreä yritys. Vihreä auttaa rauhoittumaan ja ajattelemaan – helpottamaan päätöksentekoa.
 

Turkoosi:

Myötätuntoinen | Rauhallinen | Inspiroiva | Parantava | Raikas | Puhdistava

Turkoosi väri on myötätuntoinen. Brändinä turkoosi on uskottava ja sillä on rauhoittava vaikutus.
 

Sininen:

Rauhoittava | Turvallinen | Lojaali | Uskottava | Avoin | Tuottava

Sininen väri on turvallinen ja uskottava. Näitä arvoja useat brändit haluavat välittää, joten sen ja ehkäpä myös suomalaisuutemme vuoksi sininen on paljon käytetty väri yritysmaailmassa.
 

Violetti:

Viisas | Ylellinen | Aika ja avaruus | Hengellinen | Arvoituksellinen | Kuninkaallinen

Violetti brändi on ylellinen ja arvoituksellinen. Violetti edustaa kauneutta, viisautta ja hienostuneisuutta.
 

Pinkki:

Mielikuvituksellinen | Intohimoinen | Muutos | Luova | Tasapaino | Trendikäs

Pinkissä yhdistyvät punaisen räväkkyys ja vaaleanpunaisen intiimiys. Pinkkiä käyttää itsevarma, luova ja intohimoinen brändi.
 

Vaaleanpunainen:

Hoivaava | Romanttinen | Intiimi | Hellä | Myötätuntoinen | Suloinen

Vaaleanpunainen on rakkauden ja rauhan väri, joka yhdistetään usein tyttömäiseen brändiin. Elämme kuitenkin pian 2020-lukua, jona vaaleanpunainen ei enää olekaan vain tyttöjen väri, eikö vain?
 

Ruskea:

Vakavasti otettava | Rehellinen | Hyveellinen | Orgaaninen | Maanläheinen | Luotettava

Ruskealla brändillä on jalat maassa. Se henkii luottamusta, rehellisyyttä ja maanläheisyyttä.
 

Musta:

Ajaton | Sivistynyt | Vakava | Muodollinen | Virallinen | Elegantti

Musta on ajaton valinta. Musta kuuluu sivistyneelle ja viralliselle tai vahvalle ja elegantille brändille.
 

Harmaa:

Neutraali | Pysyvä | Luotettava | Tasapainoinen | Voimakas | Laadukas

Harmaa on neutraali ja luotettava väri. Harmaa sopii asiantuntijalle, klassiselle ja laadukkaalle brändille. Muihin väreihin yhdistämällä harmaa tasapainottaa väripalettia.

 

Valkoinen:

Puhdas | Aito | Viaton | Raikas | Yksinkertainen | Sivistynyt 

Puhtaan valkoinen koskematon hanki on tajuttoman kaunis. Tässäpä mielleyhtymä valkoiselle värille: puhdas, kevyt ja uuden alku. Paljon valkoista käyttävä brändi on moderni ja yksinkertainen.

 

Värit vaikuttavat voimakkaasti tunteisiimme

Siinä missä brändikin, ovat väritkin loppujen lopuksi vain mielikuvia. Koemme ja näemme värejä eri tavoin. Värien näkemiseen ja kokemiseen vaikuttavat konteksti, henkilökohtaiset kokemukset, mielikuvat, muistot, neurologiset erot ja usein jopa sukupuoli. Eri maissa ja eri kulttuureissa värit koetaan eri tavalla.

Värien sävyt ja tummuusasteet vaikuttavat suuresti niistä syntyvään mielikuvaan ja tärkeää on myös oikeiden väriyhdistelmien löytäminen.

Lisää aiheesta mutustellaan blogissa! <3
 

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

05

Viisi vinkkiä työpäivän ajanhallintaan

Työpäivät ovat meillä useimmilla täynnä hektistä tekemistä, puheluita, sähköposteja, eri sovellusten ääni-ilmoituksia, palavereja ja vaikka mitä muuta. Välillä saattaa tuntua, että työ vie itseä eikä itse työtä. 

Kirjasimme tämän päivän luukkuun viisi vinkkiä siihen, miten työpäivistä saa enemmän tehoja irti niin, että asiat hoituu mutta energiaa jää vielä kotiinviemiseksikin:

1. Aikatauluta työpäivän ja työviikon kulku ennakkoon
Varaa vartti heti aamusta siihen, että aikataulutat päivän ja määrittelet sille tavoitteet. Hyvä keino on myös aikatauluttaa perjantaisin viikon päätteeksi koko seuraavan viikon tärkeimmät tärpit. Silloin ne on kirjattu muistiin ja viikonlopun voi ottaa tekemättömien töiden osalta rauhallisin mielin. 

2. Sijoita päivän kulun kriittiset työt heti aamuun
Yleensä ihmiset ovat tuotteliaimmillaan heti aamusta, hyvin nukutun yön ja hyvän aamiaisen jälkeen. Tämä energiabuusti kannattaa hyödyntää suorittamalla heti alta pois ne asiat, jotka vaikuttavat päivän tavoitteiden saavuttamiseen. Monesti myös ne nihkeimmät hommat on näppärintä hoitaa heti aamusta alta pois. Eivätpähän sitten ole nakuttamassa takaraivossa koko päivää.

3. Minimoi häiriötekijät
Mieti, kannattaako ihan jokaisessa tietokoneen ja kännykän ohjelmassa tai sovelluksessa olla notifikaatiot päällä. Ohjelmakuvakkeiden punaiset pallerot ja sovellusten ääni-ilmoitukset ovat omiaan keskeyttämään hyvää työmoodia ja vähentämään tehokuutta. Intensiivisen keskittymisen saavuttaminen uudestaan kun saattaa kestää jopa vartin. Sähköposteihinkin voi ihan hyvin vastata kootusti vaikka vain pari kertaa päivässä. 

4. Hyödynnä ajatusresursseja vapauttavia sovelluksia
Sovelluskaupat ovat täynnä ohjelmia, joilla voi tehdä listoja, hallita projektikokonaisuuksia, aikatauluttaa, laskea tehtäviin käytettyä aikaa jne. Kun asiat ovat kootusti yhdessä paikassa muistissa, pääsevät luovuus ja ajatukset valloilleen ihan eri tavalla, kun kapasiteettia ei tarvitse käyttää pienten nippelinappeliyksityiskohtien muistamiseen. 

5. Pidä breikkejä
Tauot ovat palautumisen kannalta tärkeitä, olipa kyse sitten fyysisestä työstä tai ajatustyötä vaativasta tehtävänkuvasta. Pieni breikki parin tunnin välein pitää mielen virkeänä ja keskittyminenkin on taukojen välissä intensiivisempää. Kuppi kahvia, keppijumppa tai vaikka pieni happihyppely korttelin ympäri tekevät luovuudellekin hyvää!

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

06

Itsenäisyyspäivän bingo!

Tänäiltana taas iso osa suomalaisista liimautuu telkkariruutujen ääreen katsomaan Suomen tasavallan presidentin isännöimiä linnanjuhlia. Kyse onkin meille tärkeästä perinteestä, joka puhuttaa vielä viikkoja varsinaisten juhlien jälkeen.

WTF Designin innokkaat linnanjuhlafanit laativat perinteen kunniaksi bingon, jonka perinteikkäitä ja hauskoja sattumuksia voi bongailla myös tänä iltana telkkarista. Bingo!

WTF_Design_itsenaisyyspaivan_bingo.png

(Voit ladata bingon koneellesi tästä)

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

07

Viisi vinkkiä atk-tonttujen joulusiivoukseen

Tämän päivän luukusta löytyy kevyttä valmistautumista joulusiivouksiin: tietokoneen putsaus! Meillä ahkerilla atk-tontuilla kertyy koneelle vuoden mittaan tiesvaikka ja mitä, joten pieni (tai isompikin) suursiivous on välillä paikoillaan. 

1. Siivotaan sähköposti
Tyhjennetään turhat liitetiedostot kuormittamasta laatikkoa. Tsekataan, ettei roskaposteihin ole lipsahtanut mitään tärkeää. Tarkistetaan myös kaikki paniikkiliputetut viestit, että joko niistä on aika ajanut ohi.

2. Järjestellään ja varmuuskopioidaan tiedostot
Kiireessä tiedostoja saattaa tulla tallennettua mitä ihmeellisimpiin paikkoihin. Selkeä kansiointi ja looginen tiedostojen nimeäminen helpottaa matskujen löytymistä – etenkin, jos on monta tonttua ahertamassa samojen aiheiden kimpussa. Jos kone ei automaattisesti ota varmuuskopioita vaikkapa johonkin pilvipalveluun, otetaan myös siivousurakan päätteeksi extrakopiot tiedostoista, jos sattuu niin ikävästi, että koneelle sattuu jotakin. Suuri glögionnettomuus vaikkapa.

3. Siivotaan koneen työpöytä
Tämä on melkoinen murheenkryyni ainakin kiireessä: työpöytä täyttyy epämääräisestä sälästä, ruutukaappauksista, en-nyt-ehdi-etsiä-parempaa-paikkaa-tiedostoista ja latauksista. Yksi nopea pikasiivouskikka on tehdä Työpöytäsälää-niminen kansio, kipata kaikki sinne ja palata asiaan seuraavassa joulusiivouksessa.

4. Päivitetään ohjelmat ja käyttöjärjestelmät
Ohjelmien päivitys saattaa olla joskus hyvinkin aikaavievää puuhaa, etenkin jos kone ei asentele päivityksiä automaattisesti vaikka öisin. Ajantasalla olevat ohjelmat ja käyttöjärjestelmät sujuvoittavat tekemistä ja parantavat toki myös tietoturvaa.

5. Vaihdetaan jouluinen taustakuva
Siivousurakan lopuksi penkaistaan vaikka kuvapankkeja ja valitaan kivaan joulufiilikseen siivittävä taustakuva. Esimerkiksi Unsplashista saa kaikki kiltit tontut ja toki muutkin ladattua kuvia ihan ilmaiseksi. 

Tiptap, ei muuta kuin hiiri heilumaan!

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

08

Mahtavaa ja mahtipontista suomalaisen musiikin päivää!

Tänään vietetään suomalaisen musiikin päivää, joka on sattumoisin sama kuin kansainvälisesti tunnetuimman ja esitetyimmän suomalaisen säveltäjän Jean Sibeliuksen syntymäpäivä.

WTF-tonttujen mielestä tätä päivää ei voi viettää kuuntelematta Jean Sibeliuksen upeaa Finlandia-hymniä. Kyseessä on vuosina 1899–1900 orkesterille sävelletty sävelruno, joka oli alun perin osa Historiallisia kuvia -nimisen orkesterisarjan viimeinen osa. Sanat siihen kirjoitti V. A. Koskenniemi vasta 40 vuotta myöhemmin. 

"Sitä ei ole tarkoitettu laulettavaksi. Sehän on tehty orkesteria varten. Mutta jos maailma tahtoo laulaa, niin ei sille mitään mahda."
– Jean Sibelius –

Tämän päivän kalenteriluukussa kehoitetaan siis lämpimästi keittämään oikein hyvät kahvit, ottamaan leppoisa takakenoinen asento ja kuuntelemaan vaikkapa alla olevasta linkistä reilu yhdeksänminuuttinen tätä upeaa, mahtipontista, koskettavaa ja ainutlaatuista äänimaisemaa, silmät kiinni nautiskellen.

Sibeliuksen Finlandia YouTubessa

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

09

Toimistotonttujen joulunodotuskahvi

WTF-päämajan ahkerat toimistotontut hörppivät kahvia ympäri vuoden, mutta ennen joulua siihen lisätään pieniä jouluisia twistejä. Jaammekin tämän päivän luukussa yhden helpon jouluisen kahvin reseptin, jolla tavallisestakin suodatinkahvista saa vähän enemmän joulufiilistä irti!

Toimistotonttujen joulunodotuskahvi:

Kupillinen tummapaahtoista kahvia
Ripaus kanelia
Ripaus hienoksi jauhettua kardemummaa
Ruokosokeria
Kevyesti vaahdotettua kermaa

Keitä kahvit normaaliin tapaasi. Lisää kupin pohjalle ruokosokeri, kardemumma ja kaneli, ja kaada kuuma kahvi päälle. Sekoita ja kaada kevyesti vaahdotettu kerma päälle. Voit ripotella hyppysellisen kanelia vielä koristeeksi. Ja ei muuta kuin nautiskelemaan!

Tällä jaksaa toimistotontut olla ahkerana vielä viimeiset pari viikkoa ennen vuoden ihaninta juhlaa!

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

Eipä kurkita!
10
EI SAA AVATA
Eipä kurkita!
11
EI SAA AVATA
Eipä kurkita!
12
EI SAA AVATA
Eipä kurkita!
13
EI SAA AVATA
Eipä kurkita!
14
EI SAA AVATA
Eipä kurkita!
15
EI SAA AVATA
Eipä kurkita!
16
EI SAA AVATA
Eipä kurkita!
17
EI SAA AVATA
Eipä kurkita!
18
EI SAA AVATA
Eipä kurkita!
19
EI SAA AVATA
Eipä kurkita!
20
EI SAA AVATA
Eipä kurkita!
21
EI SAA AVATA
Eipä kurkita!
22
EI SAA AVATA
Eipä kurkita!
23
EI SAA AVATA
Eipä kurkita!
24
EI SAA AVATA