WTFDesign_joulukalenteri.svg

JOULUKALENTERI

Ladataan...

01

Viisi vinkkiä brändiviestintään

Tiptap, WTF-tonttujen tekemässä joulukalenterissa lähdetään liikkeelle perusasioista: brändistä ja sen viestinnästä. Tervetuloa mukaan!

Brändiviestinnän tarkoitus on strategisesti kasvattaa tunnettuutta omasta brändistä. Kyse voi olla tuotteista, palveluista, yrityksestä ja muista sen taustalta löytyvistä tekijöistä, vaikkapa yrityksen toimintaa ohjaavista arvoista. Viestitäänpä brändistä sitten www-sivuilla, somessa tai missä tahansa muualla, on tavoitteet hyvä olla kirkkaana mielessä:

1. Herätä kiinnostusta
Mitä, miksi, kenelle ja miten me työtämme tehdään ja palveluita tarjotaan? Ketkä on puikoissa? Raottamalla hieman kulisseja saadaan toiminnasta inhimillisempää ja sitä myöten kiinnostavampaa. Ihminen kun sitoutuu mieluummin toiseen ihmiseen kuin pelkkään yritykseen.

2. Rakenna vuorovaikutusta
Ole vastavuoroisesti kiinnostunut myös yleisöstäsi. Osallista, aktivoi, kysele, anna mahdollisuus vaikuttaa. Tämä sitouttaa yleisöä huomattavasti tehokkaammin kuin pelkkä yksipuolinen tuuttaus omasta toiminnasta.

3. Erotu kilpailijoista
Oma persoonallinen ilme, brändiä tukevat viestit, omanlainen äänensävy ja yrityksen toimintaa tukevat arvot erottavat teidät kilpailijoista ja jäätte paremmin yleisön mieleen. 

4. Poista oston esteitä
Yritystoiminnan tarkoitus on tietysti saada aikaan myyntiä. Jos on valmis opastamaan ja auttamaan sekä niiden myötä helpottamaan oston esteiden purkamista, on ostopäätöskin stepin lähempänä. Suosittelut, referenssit ja aktiivinen asiakaspalvelu ovat tässä avainasemassa.

5. Panosta asiakasuskollisuuteen
Ole aina valmis auttamaan kun asiakas sitä pyytää, ja yritä jopa ennakoida etukäteispainotteisesti ennen kuin akuutti tarve ehtii edes iskeä. Kokonaisvaltainen huolehtiminen luo asiakkaalle turvallisuuden tunnetta ja tyytyväisyyttä. Eikä pieni yllätyskään silloin tällöin ole haitaksi. Yllättäähän Pukkikin meidät joka vuosi!

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

02

Viisi vinkkiä visuaalisen brändin DIY-työkaluihin

Brändistä tulee usein ensimmäisenä mieleen logot, värit, fontit, ikonit ja grafiikat. Nämä ovatkin brändin yksilöiviä osa-alueita, joita jokainen brändinrakentaja yrittää rakentaa omanlaisekseen luodakseen omaleimaista ja tunnistettavaa visuaalista ilmettä.

Tämän päivän kalenteriluukkuun listasimme viisi ilmaista tai erittäin edullista DIY- eli tee-se-itse-työkalua visuaalisen brändin hiomiseen:

1. Canva kuvien, tekstien ja grafiikan yhdistämiseen
Canvalla voi tehdä niin somekuvat, flyerit, julisteet, käyntikortit ja mitä vielä! Valmiita pohjia löytyy pilvin pimein, mutta ohjelma mahdollistaa myös omien kuvien ja grafiikoiden helpon yhdistelyn ja suosikkipohjien tallentamisen.

2. Googlen fonttikirjasto typografiaa personoimaan
Googlen fonttivalikoimasta löytyy laaja valikoima ilmaisia fontteja, joita voi sekä ladata omalle koneelle että käyttää myös personoimaan www-sivujen ilmettä. Googlen fontit latautuvat sivustolle nopeasti ja valikoimaa riittää perinteisistä moderneihin ja käsinkirjoitusta imitoivista kippuraisiin koristefontteihin – jokaiseen makuun varmasti jotakin!

3. Venngage datasisällön helppoon hahmottamiseen
Olitpa sitten luomassa infograafeja, esityksiä, raportteja tai visuaaleja, Venngagen muokattavat mallipohjat auttavat suunnittelijaksi muuttumista helppokäyttöisillä työkaluilla. Monimutkaisen datan muuntaminen vastaanottajalle helppotajuiseksi infograafiksi helpottaa sisällön hahmottamista.

4. Coolors.co väriyhdistelmien suunnitteluun
Toisiinsa soveltuvat ja väriharmonialtaan yhteensopivat värit löytyvät näppärästi Coolors.co-työkalun kautta. Palvelusta saa suoraan valmiit värikoodit ja lopputulosta voi havainnoida myös poikkeavan värinäön omaavan silmin.

5. Flaticon visuaalisten pikkutärppien elävöittämiseen
Pieniä visuaalisia kuvakkeita, painikkeita, ikoneita ja muita graafisia elementtejä tarjoavasta Flaticonista löytyy monenmoista pikkunäppärää grafiikkaa elävöittämään sisältöä niin webissä kuin printissä ja visuaalisesti korostamaan ne kaikkein tärkeimmät tärpit. 

christmas-tree.png

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

03

Viisi vinkkiä somesuunnitteluun

Monelle yritykselle on eduksi pitää yllä aktiivista ja positiivista somepresenssiä sekä sitouttaa yleisöä omaan yritykseen. Some on nimensä mukaisesti sosiaalinen media ja siellä voi saada aikaiseksi hyvinkin rikasta keskustelua yhteisistä mielenkiinnon kohteista! 

Tämän päivän luukku kertoo viisi vinkkiä siihen, mitä oman yrityksen someviestinnässä kannattaa huomioida: 

1. Päätä someviestinnän strategiset tavoitteet
Myös somessa kaikki lähtee tietenkin liikkeelle aina tavoitteista: mitä someviestinnällä halutaan saada aikaan? Koukuttaa yleisöä, myydä, kertoa taustalla olevista prosesseista, ohjata liikennettä oikeaan suuntaan, valottaa yrityksen eettisiä arvoja, auttaa vastaanottajaa tekemään ostopäätöksen, ilahduttaa, vahvistaa asiantuntijamielikuvaa, laskea yhteydenottokynnystä? Tavoitteita on varmasti yhtä paljon kuin on meitä viestijöitäkin. Lähtökohtaisesti ihminen kuitenkin sitoutuu somessakin toiseen ihmiseen ennen kuin yritykseen, tuotteeseen tai palveluun. 

2. Valitse kohderyhmääsi kiinnostavat kanavat, joihin olet valmis tuottamaan autenttista sisältöä
Vaikka somekanavien ristiinlinkitys ja saman sisällön jakaminen yhdestä paikasta moneen kanavaan onkin teknisesti mahdollista, kannattaa sisältö silti personoida kanavakohtaisesti. Tämä ihan jo siitä syystä, että yrityksestä kiinnostuneet seuraajat ovat monessa kanavassa osittain samoja. Kanavakohtaisesti sisältöä teksti- ja kuvasisältöä räätälöiden saa hyödynnettyä kunkin kanavan ominaispiirteet eikä seuraajatkaan kyllästy samoihin viesteihin joka tuutissa. 

3. Tee otsikkotason kanavakohtainen viestintäsuunnitelma
Mitkä teemat ovat juuri teidän yritykselle tärkeitä? Tuotteet, palvelut, tekijät, toimintatapa, materiaalit, ekologisuus, arvot, eettisyys vai jokin muu? Pohdi myös, mikä juuri teissä seuraajia kiinnostaa – tai kysy vaikka seuraajilta sitä suoraan! Näiden pohjalta on sitten ainakin yhden stepin helpompaa miettiä viikkotason suunnitelmaa: päivä- ja kanavakohtaiset otsikkotason teemat helpottavat sisältösuunnittelua ja materiaalin keräämistä varastoon tulevia viikkoja varten. 

4. Kalenteroi sisällöntuotanto osaksi työviikkoa
Varaa viikosta tietty aika sisällöntuotantoon ja postausten ajastamiseen. Esimerkiksi Hootsuite on näppärä työkalu päivitysten ajastamiseen niin Facebookiin, Instagramiin, Twitteriin, LinkedIniin, Youtubeen ja Pinterestiin. Myös seuranta ja kommentointi onnistuvat yhdestä ja samasta alustasta. Yksi käytännön kautta hyväksi havaittu keino on ottaa hommasta niskalenkki heti maanantaiaamusta ja miettiä koko viikon sisällöt kerralla kuntoon. Ja kun tämä tekniikka on hallussa, voikin ryhtyä miettimään sisältöjä kuukaudeksi eteenpäin, ja jopa pidemmälle. 

5. Varaa aikaa mittaamiseen ja tulosten seurantaan
Yhtä tärkeää laadukkaan sisällöntuotannon kanssa on seurata, miten sisällöt otetaan eri kanavissa vastaan. Näissäkin on kanavakohtaisia eroja, että mikä toimii missäkin, eivätkä kuukaudetkaan ole identtiset. Karu fakta kuitenkin on, että ainoastaan mittaamalla ja tuloksia seuraamalla voi saada oikeasti tietoon sen, mikä juuri omaa yleisöä kiinnostaa. Ja sille yleisöllehän me sitä sisältöä tuotetaan. Mittaaminen ja seuranta kannattaakin siis integroida osaksi työviikkoa siinä missä sisältösuunnittelukin. 
 

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

04

Väripsykologiaa brändinäkökulmasta

Brändinrakennuspakissa väripsykologia on tärkeä työkalu. Tämän päivän joulukalenterin luukkuun olemme koonneet lyhyesti yleisimmin käytettyjen värien herättämiä mielikuvia brändin näkövinkkelistä.

Absoluuttisia totuuksiahan me emme tietenkään lauo, vaan alla olevat esimerkit ovat yleiskuvaan perustuva tulkintamme siitä, millaisia tunteita ja merkityksiä kuhunkin väriin liitetään. 

 

Punainen:

Motivaatio | Vahvuus | Rohkeus | Intohimo | Seikkailunhalu | Rakkaus

Punainen väri kiihdyttää, nostaa sykettä ja tehostaa adrenaliinintuotantoa. Se sopii intohimoiselle brändille, jolla on vahvoja mielipiteitä.
 

Oranssi:

Itsevarma | Kekseliäs | Luova | Rohkaiseva | Sosiaalinen | Lämmin

Oranssi on leikkisä väri, joka energisoi ja ilahduttaa. Ihmisläheisen, hauskan ja ystävällisen brändin voi pukea oranssiin.
 

Keltainen:

Optimistinen | Iloinen | Huomiota herättävä | Idearikas | Älykäs | Extrovertti

Keltaisella herätetään huomiota ja lisätään keskittymiskykyä ja onnellisuuden tunnetta. Keltainen sopii luovalle ja itsevarmalle yritykselle.
 

Vihreä:

Tasapainottava | Helpottaa päätöksentekoa | Luonnonmukainen | Terveellinen | Kasvava | Onnekas

Vihreä brändi on kasvunhaluinen, harmooninen ja arvoiltaan vihreä yritys. Vihreä auttaa rauhoittumaan ja ajattelemaan – helpottamaan päätöksentekoa.
 

Turkoosi:

Myötätuntoinen | Rauhallinen | Inspiroiva | Parantava | Raikas | Puhdistava

Turkoosi väri on myötätuntoinen. Brändinä turkoosi on uskottava ja sillä on rauhoittava vaikutus.
 

Sininen:

Rauhoittava | Turvallinen | Lojaali | Uskottava | Avoin | Tuottava

Sininen väri on turvallinen ja uskottava. Näitä arvoja useat brändit haluavat välittää, joten sen ja ehkäpä myös suomalaisuutemme vuoksi sininen on paljon käytetty väri yritysmaailmassa.
 

Violetti:

Viisas | Ylellinen | Aika ja avaruus | Hengellinen | Arvoituksellinen | Kuninkaallinen

Violetti brändi on ylellinen ja arvoituksellinen. Violetti edustaa kauneutta, viisautta ja hienostuneisuutta.
 

Pinkki:

Mielikuvituksellinen | Intohimoinen | Muutos | Luova | Tasapaino | Trendikäs

Pinkissä yhdistyvät punaisen räväkkyys ja vaaleanpunaisen intiimiys. Pinkkiä käyttää itsevarma, luova ja intohimoinen brändi.
 

Vaaleanpunainen:

Hoivaava | Romanttinen | Intiimi | Hellä | Myötätuntoinen | Suloinen

Vaaleanpunainen on rakkauden ja rauhan väri, joka yhdistetään usein tyttömäiseen brändiin. Elämme kuitenkin pian 2020-lukua, jona vaaleanpunainen ei enää olekaan vain tyttöjen väri, eikö vain?
 

Ruskea:

Vakavasti otettava | Rehellinen | Hyveellinen | Orgaaninen | Maanläheinen | Luotettava

Ruskealla brändillä on jalat maassa. Se henkii luottamusta, rehellisyyttä ja maanläheisyyttä.
 

Musta:

Ajaton | Sivistynyt | Vakava | Muodollinen | Virallinen | Elegantti

Musta on ajaton valinta. Musta kuuluu sivistyneelle ja viralliselle tai vahvalle ja elegantille brändille.
 

Harmaa:

Neutraali | Pysyvä | Luotettava | Tasapainoinen | Voimakas | Laadukas

Harmaa on neutraali ja luotettava väri. Harmaa sopii asiantuntijalle, klassiselle ja laadukkaalle brändille. Muihin väreihin yhdistämällä harmaa tasapainottaa väripalettia.

 

Valkoinen:

Puhdas | Aito | Viaton | Raikas | Yksinkertainen | Sivistynyt 

Puhtaan valkoinen koskematon hanki on tajuttoman kaunis. Tässäpä mielleyhtymä valkoiselle värille: puhdas, kevyt ja uuden alku. Paljon valkoista käyttävä brändi on moderni ja yksinkertainen.

 

Värit vaikuttavat voimakkaasti tunteisiimme

Siinä missä brändikin, ovat väritkin loppujen lopuksi vain mielikuvia. Koemme ja näemme värejä eri tavoin. Värien näkemiseen ja kokemiseen vaikuttavat konteksti, henkilökohtaiset kokemukset, mielikuvat, muistot, neurologiset erot ja usein jopa sukupuoli. Eri maissa ja eri kulttuureissa värit koetaan eri tavalla.

Värien sävyt ja tummuusasteet vaikuttavat suuresti niistä syntyvään mielikuvaan ja tärkeää on myös oikeiden väriyhdistelmien löytäminen.

Lisää aiheesta mutustellaan blogissa! <3
 

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

05

Viisi vinkkiä työpäivän ajanhallintaan

Työpäivät ovat meillä useimmilla täynnä hektistä tekemistä, puheluita, sähköposteja, eri sovellusten ääni-ilmoituksia, palavereja ja vaikka mitä muuta. Välillä saattaa tuntua, että työ vie itseä eikä itse työtä. 

Kirjasimme tämän päivän luukkuun viisi vinkkiä siihen, miten työpäivistä saa enemmän tehoja irti niin, että asiat hoituu mutta energiaa jää vielä kotiinviemiseksikin:

1. Aikatauluta työpäivän ja työviikon kulku ennakkoon
Varaa vartti heti aamusta siihen, että aikataulutat päivän ja määrittelet sille tavoitteet. Hyvä keino on myös aikatauluttaa perjantaisin viikon päätteeksi koko seuraavan viikon tärkeimmät tärpit. Silloin ne on kirjattu muistiin ja viikonlopun voi ottaa tekemättömien töiden osalta rauhallisin mielin. 

2. Sijoita päivän kulun kriittiset työt heti aamuun
Yleensä ihmiset ovat tuotteliaimmillaan heti aamusta, hyvin nukutun yön ja hyvän aamiaisen jälkeen. Tämä energiabuusti kannattaa hyödyntää suorittamalla heti alta pois ne asiat, jotka vaikuttavat päivän tavoitteiden saavuttamiseen. Monesti myös ne nihkeimmät hommat on näppärintä hoitaa heti aamusta alta pois. Eivätpähän sitten ole nakuttamassa takaraivossa koko päivää.

3. Minimoi häiriötekijät
Mieti, kannattaako ihan jokaisessa tietokoneen ja kännykän ohjelmassa tai sovelluksessa olla notifikaatiot päällä. Ohjelmakuvakkeiden punaiset pallerot ja sovellusten ääni-ilmoitukset ovat omiaan keskeyttämään hyvää työmoodia ja vähentämään tehokuutta. Intensiivisen keskittymisen saavuttaminen uudestaan kun saattaa kestää jopa vartin. Sähköposteihinkin voi ihan hyvin vastata kootusti vaikka vain pari kertaa päivässä. 

4. Hyödynnä ajatusresursseja vapauttavia sovelluksia
Sovelluskaupat ovat täynnä ohjelmia, joilla voi tehdä listoja, hallita projektikokonaisuuksia, aikatauluttaa, laskea tehtäviin käytettyä aikaa jne. Kun asiat ovat kootusti yhdessä paikassa muistissa, pääsevät luovuus ja ajatukset valloilleen ihan eri tavalla, kun kapasiteettia ei tarvitse käyttää pienten nippelinappeliyksityiskohtien muistamiseen. 

5. Pidä breikkejä
Tauot ovat palautumisen kannalta tärkeitä, olipa kyse sitten fyysisestä työstä tai ajatustyötä vaativasta tehtävänkuvasta. Pieni breikki parin tunnin välein pitää mielen virkeänä ja keskittyminenkin on taukojen välissä intensiivisempää. Kuppi kahvia, keppijumppa tai vaikka pieni happihyppely korttelin ympäri tekevät luovuudellekin hyvää!

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

06

Itsenäisyyspäivän bingo!

Tänäiltana taas iso osa suomalaisista liimautuu telkkariruutujen ääreen katsomaan Suomen tasavallan presidentin isännöimiä linnanjuhlia. Kyse onkin meille tärkeästä perinteestä, joka puhuttaa vielä viikkoja varsinaisten juhlien jälkeen.

WTF Designin innokkaat linnanjuhlafanit laativat perinteen kunniaksi bingon, jonka perinteikkäitä ja hauskoja sattumuksia voi bongailla myös tänä iltana telkkarista. Bingo!

WTF_Design_itsenaisyyspaivan_bingo.png

(Voit ladata bingon koneellesi tästä)

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

07

Viisi vinkkiä atk-tonttujen joulusiivoukseen

Tämän päivän luukusta löytyy kevyttä valmistautumista joulusiivouksiin: tietokoneen putsaus! Meillä ahkerilla atk-tontuilla kertyy koneelle vuoden mittaan tiesvaikka ja mitä, joten pieni (tai isompikin) suursiivous on välillä paikoillaan. 

1. Siivotaan sähköposti
Tyhjennetään turhat liitetiedostot kuormittamasta laatikkoa. Tsekataan, ettei roskaposteihin ole lipsahtanut mitään tärkeää. Tarkistetaan myös kaikki paniikkiliputetut viestit, että joko niistä on aika ajanut ohi.

2. Järjestellään ja varmuuskopioidaan tiedostot
Kiireessä tiedostoja saattaa tulla tallennettua mitä ihmeellisimpiin paikkoihin. Selkeä kansiointi ja looginen tiedostojen nimeäminen helpottaa matskujen löytymistä – etenkin, jos on monta tonttua ahertamassa samojen aiheiden kimpussa. Jos kone ei automaattisesti ota varmuuskopioita vaikkapa johonkin pilvipalveluun, otetaan myös siivousurakan päätteeksi extrakopiot tiedostoista, jos sattuu niin ikävästi, että koneelle sattuu jotakin. Suuri glögionnettomuus vaikkapa.

3. Siivotaan koneen työpöytä
Tämä on melkoinen murheenkryyni ainakin kiireessä: työpöytä täyttyy epämääräisestä sälästä, ruutukaappauksista, en-nyt-ehdi-etsiä-parempaa-paikkaa-tiedostoista ja latauksista. Yksi nopea pikasiivouskikka on tehdä Työpöytäsälää-niminen kansio, kipata kaikki sinne ja palata asiaan seuraavassa joulusiivouksessa.

4. Päivitetään ohjelmat ja käyttöjärjestelmät
Ohjelmien päivitys saattaa olla joskus hyvinkin aikaavievää puuhaa, etenkin jos kone ei asentele päivityksiä automaattisesti vaikka öisin. Ajantasalla olevat ohjelmat ja käyttöjärjestelmät sujuvoittavat tekemistä ja parantavat toki myös tietoturvaa.

5. Vaihdetaan jouluinen taustakuva
Siivousurakan lopuksi penkaistaan vaikka kuvapankkeja ja valitaan kivaan joulufiilikseen siivittävä taustakuva. Esimerkiksi Unsplashista saa kaikki kiltit tontut ja toki muutkin ladattua kuvia ihan ilmaiseksi. 

Tiptap, ei muuta kuin hiiri heilumaan!

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

08

Mahtavaa ja mahtipontista suomalaisen musiikin päivää!

Tänään vietetään suomalaisen musiikin päivää, joka on sattumoisin sama kuin kansainvälisesti tunnetuimman ja esitetyimmän suomalaisen säveltäjän Jean Sibeliuksen syntymäpäivä.

WTF-tonttujen mielestä tätä päivää ei voi viettää kuuntelematta Jean Sibeliuksen upeaa Finlandia-hymniä. Kyseessä on vuosina 1899–1900 orkesterille sävelletty sävelruno, joka oli alun perin osa Historiallisia kuvia -nimisen orkesterisarjan viimeinen osa. Sanat siihen kirjoitti V. A. Koskenniemi vasta 40 vuotta myöhemmin. 

"Sitä ei ole tarkoitettu laulettavaksi. Sehän on tehty orkesteria varten. Mutta jos maailma tahtoo laulaa, niin ei sille mitään mahda."
– Jean Sibelius –

Tämän päivän kalenteriluukussa kehoitetaan siis lämpimästi keittämään oikein hyvät kahvit, ottamaan leppoisa takakenoinen asento ja kuuntelemaan vaikkapa alla olevasta linkistä reilu yhdeksänminuuttinen tätä upeaa, mahtipontista, koskettavaa ja ainutlaatuista äänimaisemaa, silmät kiinni nautiskellen.

Sibeliuksen Finlandia YouTubessa

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

09

Toimistotonttujen joulunodotuskahvi

WTF-päämajan ahkerat toimistotontut hörppivät kahvia ympäri vuoden, mutta ennen joulua siihen lisätään pieniä jouluisia twistejä. Jaammekin tämän päivän luukussa yhden helpon jouluisen kahvin reseptin, jolla tavallisestakin suodatinkahvista saa vähän enemmän joulufiilistä irti!

Toimistotonttujen joulunodotuskahvi:

Kupillinen tummapaahtoista kahvia
Ripaus kanelia
Ripaus hienoksi jauhettua kardemummaa
Ruokosokeria
Kevyesti vaahdotettua kermaa

Keitä kahvit normaaliin tapaasi. Lisää kupin pohjalle ruokosokeri, kardemumma ja kaneli, ja kaada kuuma kahvi päälle. Sekoita ja kaada kevyesti vaahdotettu kerma päälle. Voit ripotella hyppysellisen kanelia vielä koristeeksi. Ja ei muuta kuin nautiskelemaan!

Tällä jaksaa toimistotontut olla ahkerana vielä viimeiset pari viikkoa ennen vuoden ihaninta juhlaa!

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

10

Viisi brändiviestinnän välinettä ja keinoa

Pureudutaan tämän päivän luukussa brändiviestintään. Brändiviestintä tarkoittaa yrityksen arvoista, tavoitteista ja visiosta kertomista asiakkaalle sisällöntuotannollisin, tarinallisin ja visuaalisin keinoin. Brändiviestinnällä herätetään mielenkiintoa, erotutaan kilpailijoista ja hoidetaan asiakassuhteita. 

Näin pääset brändiviestinnässä pitkälle:

1.    Www-sivut
Kerro yrityksesi tarina verkkosivuillasi. Jo ensimmäisen sivun avatessaan vierailijalle pitäisi syntyä ajatus siitä, millainen yritys olette ja miten te teette sitä, mitä teette. Kannattaa muistaa, että kävijän ensimmäisenä avaama sivu ei välttämättä ole aina etusivu. Tietysti on tärkeää, että kävijän etsimä tieto löytyy sivuilta helposti, mutta sen lisäksi sivuilla on hyvä olla kiinnostavaa sisältöä, joka houkuttelee vierailijan tutustumaan yritykseenne syvemmin, viipymään sivuilla pidempään ja näin luomaan brändimielikuvaa. 

2.    Liidimagneetti
Liidimagneetti on sisäänheittäjäsi. Liidimagneetiksi kutsutaan sellaista hyödykettä, jonka sivustollasi vieraileva saa vähintään sähköpostiosoitettaan vastaan. Se on houkutteleva ja hyödylliseksi koettava materiaali, esimerkiksi opas, joka ratkaisee jonkin asiakkaasi ongelman ja kertoo ammattiosaamisestanne. Liidimagneettina voi toimia myös mielenkiintoinen uutiskirje, joka tarjoaa ajankohtaista tietoa ja viihdyttää tilaajaansa. Samalla kun liidimagneettisi hamuaa arvokkaita yhteystietoja, opit kohdistamaan markkinointisi oikeille tyypeille.

3.    Blogi
Hyvin kirjoitetut ja otsikoidut blogitekstit pomppaavat ensimmäisenä hakukoneiden tuloksissa ja kasvattavat näin www-sivujesi kävijämäärää. Liikennettä ohjautuu sivuille myös somesta, johon yhdestä blogikirjoituksesta voi helposti (ja kannattaa) ammentaa sisältöä. Asiantunteva blogi luo herättää kävijälle ”Hei nää tietää mistä nää puhuu” -ajatuksen ja antaa syyn palata sivustollesi, kun sieltä löytyy lisää tietoa tarjoamastanne tuotteesta tai palvelusta. 

4.    Somepresenssi
Somessa olemista ja vuorovaikuttamista pidetään jo oletusarvoisena. Se on oleellinen osa yrityksen brändiviestintää. Sinne sisällön tuottaminen on matalakynnyksistä ja nopeaa. Somessa kannattaa kertoa yrityksenne tarinasta, historiasta, arvoista, kulttuurista - siitä millaisia tyyppejä teillä on töissä, miten teillä työskennellään ja tietysti siitä, mitä teette. Somessa ollaan sosiaalisia – sen lisäksi että sisältöä tuotetaan, kannattaa siellä pysyä aktiivisena. Vastata kommentteihin ja viesteihin ja osallistua mielenkiintoisiin keskusteluihin. Aitoudella ja rehellisyydellä ansaitaan seuraajien luottamus ja sitoutuneisuus. Somemainonnan avulla yrityksenne tuottamat sisällöt leviävät uusille yleisöille.

5.    Työyhteisö
Brändiviestintää tai brändin rakentamista ei ole ainoastaan se, että markkinoinnissa ylläpidetään kaikki ylläolevat. Brändistä viestitään myös kasvotusten niin yrityksen sisällä kuin sen ulkopuolellakin. Kun koko työyhteisö on omaksunut yrityksen arvot, tietävät minkä ongelman ratkaisemiseksi heidän työpaikkansa on olemassa ja haluavat antaa joka päivä oman panoksensa yrityksen hyväksi, voidaan rakentaa brändiä. Millä tavoin teillä sanotaan hei tai heihei? Toivotetaanko teillä hyvää joulunodotusta? :)

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

11

Viisi vinkkiä joulunajan sometukseen

Somessa voi postailla jos vaikka minkälaista, mutta tämän päivän luukussa annamme viisi vinkkiä joulunajan somepostauksiin. Näillä tärpeillä sisältösi pysyy mielenkiintoisena ja kun vielä ajastat ne jo alkukuusta paikalleen, saat joulunpyhät viettää aivan huoletta!


1. Kerro yrityksesi tarina
Jos tarinasi rönsyilee, tee siitä useampi julkaisu. Tarinasi voi koostua esimerkiksi yrityksen perustajasta ja perustamisajankohdasta, miten yrityksesi on kasvanut vuosien aikana tai vaikkapa mitä vanhaa ja mitä uutta yrityksessäsi on verrattuna sen alkutaipaleeseen.


2. Vastaus kysymykseen 

Kysytäänkö teiltä usein jotain tiettyä asiaa? Vastaa kysymykseen kattavasti somessa tai kirjoita siitä jopa blogi. Lupaa tietysti kertoa aiheesta lisää siitä kiinnostuneille.
 

3. Vuoden kohokohdat
Tapahtuiko yrityksessäsi tänä vuonna jotain merkittävää? Uskalla olla ylpeä saavutuksistanne ja julkaise katsaus teidän vuoteenne.
 Kehota seuraajianne jakamaan myös omat kohokohtansa kuluneesta vuodesta.

4. Kiitä tai kehu
Menikö joku projekti ihan nappiin? Ehkä mahdottomalta kuulostanut tehtävä suoriutui nopeammin tai helpommin kuin osasit odottaa? Kiitä tai kehu asiakasta, yhteistyökumppania tai työntekijää. Jos sait itse kehuja, osoita kiitollisuutesi.


5. Joulunajan viettoa
Miten yrityksessäsi vietetään joulua? 
Näytä ja kerro, miten teillä juhlitaan tai rentoudutaan. Sytytelläänkö teillä toimistolle kynttilöitä tai onko pihalle koristeltu kuusi? 

 

Käyppäs tirkistämässä huomisen kalenteriluukusta lisää vinkkejä someen! 

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

12

Viisi vinkkiä sisällöntuotantoon somessa

Eilen joulukalenterissamme vinkattiin että mitä siellä somessa voi postailla, joten jatketaan tänään aiheen parissa. Tässäpä pari helpottavaa vinkkiä somen sisällöntuotantoon:

1. Listaa mielenkiintoisia aiheita 
Tuliko jouluostoksia tehdessä ihan loistava idea, mutta ehti jo unohtua? Pistä ideat heti talteen vaikkapa puhelimen muistioon.

2. Varaa aikaa somepostausten tekemiseen
Kun suunnittelet ja ajastat postaukset yhdellä kertaa, vaikka tunnin ajan tiettynä päivänä viikossa, on somen ylläpito paljon stressittömämpää. 


3. Luo ajatuskartta ideointiin 
Ajatuskarttaan voitte yhdessä tiimisi kanssa kerätä toimialaanne liittyviä aiheita ja ajankohtaisia uutisia. Tee julkaisuja sellaisista ammatillisista teemoista, joista teidän tiimissänne innostutaan.

4. Tee julkaisuista visuaalisia ja helposti jaettavia
Pitkästä blogitekstistä voi napata lyhyitä lainauksia useampaan julkaisuun. Valitse julkaisuun kuvaa tai kuvitusta, joka tukee sisältöä ja sopii yrityksenne tyyliin. 

5. Hyödynnä analytiikkatyökaluja
Monet sosiaalisen median kanavat tarjoavat omat analytiikkatyökalunsa, joiden avulla voit katsoa mitkä julkaisuistasi ovat olleet suosituimpia ja mihin aikaan seuraajasi ovat aktiivisimpia. Käytä tietoa hyväksesi uutta sisältöä suunnitellessa - näin somesta saadaan hyöty irti!


Joko some tuntuu olevan hallussa? Käy jakamassa omat sometärppisi meidän Facebookissa <3

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

13

Viisi keinoa offline-brändiviestintään

Brändi rakentuu aina kohtaamisissa – niin eri viestintäkanavissa kuin ihan face-to-face. Brändiviestinnällä käsitetään silti usein kaikkea verkossa ja somessa tapahtuvaa viestintään, ja ihan ymmärrettävästä syystä, sillä siellähän ne ihmisetkin ovat. 

Tämän päivän kalenteriluukussa keskitytään kuitenkin offline-viestintään: jos unohdetaan kaikki digi, missä tarinaa omasta brändistä voi kertoa eteenpäin?

1. Alan tapahtumat
Halutessasi brändätä itsesi tai yrityksesi tietyn alan spesialistiksi, on tärkeää olla mukana alan tapahtumissa, verkostoitua muiden osaajien kanssa ja ennen kaikkea välittää tapahtuman inspiroivia ajatuksia sitten omalle kohderyhmälleen tapahtuman jälkeen – vaikka sitten siellä somessa. Toimistojököttämisestä irtautuminen tekee yleensä aina hyvää, niin luovuudelle, verkostoitumiselle kuin brändillekin.

2. Esitteet, julkaisut ja muut printtimatskut
Jos kaikki printtimateriaali käyntikortista roll-upiin tai flyeristä postikorttiin näyttävät yhdenmukaisilta ja kertovat samaa tarinaa niin sisällöllisesti kuin visuaalisestikin, on brändiviestin perillemeno ainakin hitusen helpompaa. Esimerkiksi käyntikortin persoonallinen henkilökuva, erikoinen jälkikäsittely tai poikkeava muoto saa vastaanottajan kiinnostuksen taatusti heräämään.

3. Asiakastilaisuudet
Asiakastilaisuuksissakin pätee sama kaava kuin markkinoinnissa yleensä: opasta, viihdytä, tarjoa apua. Kaikki erittäin tehokkaita keinoja asiantuntijabrändin vahvistamiseen. Asiakastilaisuuden anti on hyvä rakentaa niin ammatillisuuden kuin viihtymisenkin ympärille. Tilaisuudessa voi olla esimerkiksi 1–2 asiantuntijapuheenvuoroa asiakkaita kiinnostavista aiheista ja muu aika varataan vapaalle seurustelulle, asiakkaita askarruttaviin kysymyksiin vastaamiselle, hyvälle pikku purtavalle ja muulle mukavanleppoisalle jutustelulle. Haasteitakin on mukavampi ratkoa yhdessä vaikkapa kahvikupposen ja pikkumakean ääressä. 

4. Tiedotteet
Jos yrityksessä tapahtuu jotakin merkittävää: uusi tuotelanseeraus, kumppani, laajentaminen, ennätystulos, poikkeava palveluntarjonta tai muu uutiskynnyksen ylittävä asia, siitä kannattaa laatia lehdistötiedote ja lähettää se sopivalle mediaotannalle eteenpäin. Tiedotteella saa omaa viestiä leviämään hyvinkin laajalle yleisölle, ja usein myös ihan uusille kohderyhmille, jotka eivät välttämättä entuudestaan omaan verkostoon kuulu. Äärimmäisen tehokas keino brändin vahvistukseen!

5. Työntekijälähettiläisyys
Asiakkaista ja henkilöstöstään hyvin huolehtivasta yrityksestä kerrotaan mielellään hyvää eteenpäin – niin asiakkaat kuin työntekijätkin. Yrityksen työntekijöistä saattaa löytyä hyvinkin aktiivisia ja supliikkeja verkostoitujia, joten tämä potentiaali kannattaa ilman muuta hyödyntää. Työntekijöitä voi kannustaa kertomaan omasta työstään, sen parhaista puolista, työnantajaa ja itseään yhdistävästä arvopohjasta ja vaikkapa työn moninaisista itsensä kehittämisen mahdollisuuksista – mutta vain, jos se on aitoa ja totuuteen perustuvaa. Niin päälleliimattu kehuminen kuin brändäyskin haisee kyllä kauas – eikä mitenkään mairittelevalle. :) 

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

14

Joulun viisi holitonta herkkujuomaa!

Alkoholittomuus on yleistyvä trendi, ja se nousee keskusteluissa pinnalle myös näin juhlapyhien alla. WTF-tontut kasasivatkin tämän päivän kalenteriluukkuun viisi herkullista holitonta joulujuomaa, jotka maistuvat taatusti muillekin tontuille!

Kahvitoti
Herkullisen kahvitotin valmistamiseen tarvitset kaksi kananmunan keltuaista, 4 rkl vaapeaa siirappia sekä 2 dl kuumaa ja vahvaa kahvia. Vatkaa keltuaiset ja siirappi ensin kuohkeaksi, ja kaada kuuma kahvi päälle. Ei muuta kuin nautiskelemaan!

Glögiskumppa
Kaada kuohuviinilasiin glögitiivistettä, alkoholitonta kuohuviiniä päälle ja tadaa – joulun nopein ja helpoin juhlajuoma on valmis!

Autoilevan tontun Irish Coffee
Annostele mukiin vahvaa kahvia, loraus alkoholitonta punaviiniä ja pinnalle kevyesti vaahdotettua kermavaahtoa. Ripottele pinnalle hyppysellinen kanelia tai hienoksi jauhettua kahvia. Ja ei muuta kuin ääntä kohti!

Glögi with a spicy twist
Glögi on tunnetusti joulun ajan juomasuosikki. Perinteinen glögi saa kuitenkin mielenkiintoisen lisätwistin, jos sekoitat sen sekaan ripauksen chilijauhetta. Glögin mausteisuus saa ihan uutta ulottuvuutta kevyesti polttelevasta jälkimausta!

Glögisangria
Sangrian ystävät saavat loihdittua holittoman joulusangrian seuraavista raaka-aineista vaikka koko joulupöytäseurueelle: 5 dl appelsiinimehua, 5 dl alkoholitonta punaviiniä, 3 dl glögitiivistettä ja 5 dl vichyä. Sekoita ainekset jääpalojen kanssa suuressa kannussa tai booliastiassa, ja koristele appelsiiniviipaleilla. Toimii!

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

15

Viisi ihanaa jouluista fonttia

Jos perinteiset joulukortit jäivät tänäkin vuonna lähettämättä, voit taiteilla omat sähköiset toivotukset itse lähetettäväksi somessa tai sähköpostilla. Tässäpä omien jouluntoivotuksien taiteilun avuksi viisi kivaa ja jouluista fonttia! Kaikki fontit ovat ilmaiseksi ladattavissa Google Fonts -palvelusta.

 

1. Milonga

Milonga on koristeellinen, mutta selkeä fontti, joka hyvän luettavuutensa vuoksi sopii pidempiinkin värssyihin.

wtfdesign_joulukalenteri_fontit_11.png

 

2. Miss Fajardose

Tällä älyttömän kauniilla fontilla herätät eloon lyhyet jouluntoivotukset.

wtfdesign_joulukalenteri_fontit_1_1.png

 

3. Mountains of Christmas

Nimensäkin mukaan jouluinen Mountains of Christmas on kepeä ja sopii hyvin myös lapsille lähetettäviin viesteihin. 

wtfdesign_joulukalenteri_fontit_1_2.png

 

4. Sail

Sail on kaunis ja kiekurainen fontti, jolla taiteilet tyylikkäät otsikot ja runot. Se on kiemuroistaan huolimatta hyvin luettava.

wtfdesign_joulukalenteri_fontit_1_3.png

 

5. Sancreek

Sancreekin kirjasimet ovat paksuja ja näyttäviä. Käytä sitä vaikkapa pakettikorteissa joulukalenterin luukun kuvan kaltaisesti merkitsemällä vastaanottajan nimen ensimmäinen kirjain isolla. 

wtfdesign_joulukalenteri_fontit_1_4.png

 

Käyppäs latailemassa nämä kivat fontit talteen ja taiteile ihanat diy-jouluntoivotukset läheisillesi. Voipa fonteista ottaa ideaa ja mallia askarteluun ilman tietokonettakin.

Iloisia hetkiä jouluvalmisteluihin!

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

16

Viisi vinkkiä markkinoinnin tavoitteisiin

Tämä viimeinen kokonainen työviikko ennen joulua keskitytään puhtaasti markkinointiin. Tämän päivän luukku kertoo viisi eri näkökulmaa siihen tärkeimpään eli markkinoinnin tavoitteiden asettamiseen. 

1. Myynnin kasvattaminen
Tämä on yksi yleisimmistä ja loogisimmista markkinoinnin tavoitteista. Usein myynnin kasvattaminen tarkoittaa vaikkapa suoramyyntiä www-sivuilta tai nopeatempoista kampanjointia, jossa esimerkiksi alennuskampanjoilla pyritään nopeisiin kauppoihin kohderyhmän kanssa.

Myös pitkän tähtäimen myyntistrategia on monella yrityksenä päivittäisenä ohjenuorana tekemiseen: missä eri kohtaamispisteissä kohderyhmän kanssa tavataan ja miten ne kohtaamiset muutetaan eri kohtaamispisteissä myynniksi?

2. Brändinrakennus ja tunnettuuden vahvistaminen
Jos hintakikkailu kategorisoidaan usein nopeatempoiseksi tavoitteeksi, on brändin rakentaminen, sen vahvistaminen tai tunnettuuden parantaminen niitä pitkän tähtäimen tavoitteita. Brändi rakentuu ihan jokaisessa kohtaamisessa ja se, millaisen vaikutuksen kukin kohtaaminen kohderyhmään saa aikaiseksi, vaikuttaa mielikuvaan meistä ja meidän brändistämme. Mielikuvia ei rakenneta yhdessä yössä, se on jopa vuosien työ.

(WTF-tonttujen huomio: kannattaa tsekata myös edellisviikkojen luukkuja, joissa puhutaan paljon brändistä ja brändiviestinnästä)

3. Liikenteen ohjaaminen www-sivuille
Www-sivut on ns. päämedia ja kaiken tiedon kotipesä suurimmalle osalle yrityksestä, ja miksipä ei olisi: kaikkia kohderyhmän jäseniä kun ei tavoita somekanavien kautta, mutta www-sivuille puolestaan osaa googlettaa itsensä melkein kuka tahansa. Esimerkiksi hakukoneoptimointi, hakukonelöydettävyys, hakukonemainonta ja somesta liikenteen ohjaaminen www-sivuille ovat merkittävässä roolissa liikenteen kanavoimisessa haluttuun suuntaan. 

Olipa markkinoinnin tavoitteena sitten brändimielikuvan vahvistus, myynti, asiantuntemuksen korostus, palvelutarjooman esilletuonti tai jokin konkreettinen tapahtuma, vaikkapa lipunmyynti, tapahtuu se tehokkaimmin www-sivujen kautta. Oma www-sivusto on media, jota voimme itse hallita täysin eikä meidän tarvitse olla erillisten alustojen tai kanavien sääntöjen kurimuksessa. Www-sivuilla on näppärää myös seurata kävijöitä esimerkiksi Google Analyticsin, Facebook-pikselin tai jonkin ulkoisen palvelun, esimerkiksi Leadfeederin kautta, ja sen jälkeen kohdentaa markkinointia suoraan heille, meistä jo-kiinnostuneille. Tämän kokonaispaletin suunnitteluun kannattaakin laatia ns. inbound-strategia, jossa määritellään jokaisen kanavan roolitus suhteessa siihen, mitä milläkin ajetaan takaa ja että miten kohderyhmän liikennettä saadaan kanavoitua www-sivuille.

(WTF-tontut huomauttavat jälleen: jos inbound-strategian tekeminen kiinnostaa, laita viesti WTF-päämajalle niin lähetämme oman infograafin muotoon puetun inbound-strategiamme sinulle paluupostissa esimerkkinä yhdestä tavasta laatia strategiaa www-sivujen ja sinne ohjaavan liikenteen välille)

4. Tavoitteiden kriteeristö ja mittaaminen
Minkään tavoitteen asettaminen ei ole järkevää ellei tavoitteille määritellä jonkinlaista kriteeristöä, arvoasteikkoa tai muuta keinoa määritellä onnistumista, ja mitata tavoitteiden saavuttamista säännöllisesti.

Tänä päivänä datan saaminen ei ole ainakaan tekniikasta kiinni, digiajassa kun kaikkein parasta on juurikin se, miten ihan kaikkea voi mitata. Tärkeintä onkin tehdä mittaamisesta säännöllinen osa työtään ja tehdä mittausdatan perusteella johtopäätökset tekemisen kehittämiseen. Mittaaminen pelkästä mittaamisen ilosta kun ei vielä johda yhtään mihinkään.

5. Vuorovaikutus asiakkaiden kanssa
Sitouttaminen, keskustelu, palautteet ja kehittämisideat - tässä muutama esimerkkitavoite vuorovaikutukseen. Yksi helpoin paikka saada vuorovaikutteista keskustelua aikaiseksi on somekanavat: siellä kommentointikynnys on usein aika helppo, ja mitä helpommaksi sen yleisölleen tekee, sitä suurempi on myös vaikuttamisprosentti. Toinen, laajemman vaikuttamisen keino on asiakas- ja kohderyhmäkyselyt, joissa voi hyödyntää hyvin monipuolista dataa ja kyselymahdollisuuksia tarjoavia ohjelmistoja, esimerkiksi Surveymonkey on WTF-tonttujen käyttämä ja hyväksi havaitsema. 

Esimerkiksi Instagramin ja Facebookin stoorien/tarinoiden äänestystarrat on helppo tapa pyytää yleisöltään kommentteja yksittäisiin kysymyksiin. Sen perusteella esimerkiksi tätä meidänkin joulukalenterin sisältöä on rakennettu. Yleisömme kun oli kiinnostunut juurikin asiantuntijasisällöstä pienellä kevyellä twistillä höystettynä. Toki meillä oli myös omat tavoitteemme kalenterin sisällön suhteen, mutta yleisön palautteen perusteella valittu ja somessakin äänestetty linja on ollut erittäin mieluinen. Tällä siis mennään jouluun saakka! 

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

17

Viisi vinkkiä markkinointiin www-sivujen näkökulmasta

Tämän päivän luukku valottaa viisi eri näkökulmaa siihen, miksi www-sivut ovat markkinoinnissa niin merkittävässä roolissa: 

1. Www-sivut luovat brändin näkyväksi

Hyvin toteutettu verkkosivu on vähän kuin yrityksen virtuaalinen kivijalkaliike. Se esittelee brändin pieniä yksityiskohtia myöten. Se auttaa asiakkaita löytämään tarvitsemansa, ja se houkuttelee ohikulkumatkalla olevia tutustumaan tarkemmin tarjontaan.

2. Verkkosivu on digitaalisen markkinoinnin keskipisteessä

Verkkosivulle ohjataan kaikista mahdollisista yrityksen markkinointikanavista, kuten somesta, radiomainoksista ja käyntikorteista. Myös verkkosivulta voidaan ohjata esimerkiksi sosiaalisen median kanaviin, mutta käytännössä verkkosivu on digitaalisen markkinoinnin keskiössä.

3. Laadukkaalla ja jatkuvalla sisällöntuotannolla saa näkyvyyttä

Verkkosivujen rooli on voimistunut teknologian kehityksen myötä. Ilman verkkosivua saattaa menettää ison osan mahdollisista asiakkaista, jotka viettävät päivät puhelinta tai tietokonetta selaten. Tuotteiden ja palveluiden lisäksi netistä etsitään paljon muuta asiasisältöä, joten yrityksillä on tässä hyvä sauma saada näkyvyyttä tuottamalla säännöllisesti laadukasta sisältöä verkkosivuille.

4. Verkkosivun kävijöistä löytyy usein potentiaalisia asiakkaita

Verkkosivuilla voidaan kerätä liidejä, eli potentiaalisia asiakkaita. Liidien yhteystietojen kerääminen voidaan toteuttaa helposti esimerkiksi yhteydenottolomakkeella tai uutiskirjeen tilauslomakkeella.

5. Verkkosivulta saadaan mielenkiintoista analyyttistä dataa

Verkkosivuilta kerättävää analytiikkaa voidaan käyttää apuna markkinoinnin kehittämisessä. Analytiikkatyökaluilla voidaan esimerkiksi selvittää millä laitteilla sivustoa selataan eniten, kuinka kauan sivustolla viihdytään ja mikä on ollut suosituinta sisältöä. Näin voidaan päätellä minkälaista sisältöä on jatkossa hyvä kehittää, jotta saadaan asiakkaat viettämään enemmän aikaa yrityksen kanavissa.

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

18

5 + 5 vinkkiä markkinoinnin perusteisiin

Tämän päivän luukussa käydään läpi yhteensä kymmenen eri kivijalkaa, joiden päälle tuloksellista markkinointia voi rakentaa. Nämä ovat asioita, joita myös me WTF-tontut käymme uusien asiakkaiden kanssa aina läpi, ja olemassa olevienkin kanssa tarkistelemme asioita säännöllisesti. 

1. Kohderyhmä
Mikä on yrityksen, tuotteen tai palvelun kohderyhmää? Mikä häntä puhuttelee, missä kanavassa hän luuraa ja mikä arvomaailma juuri häneen uppoaa? Mitä tarkemmin tunnemme kohderyhmämme, sitä helpompi on räätälöidä markkinointia juuri häntä kiinnostavaan muotoon. 

2. Tavoitteet
Mikä on markkinoinnin tavoite? Myynti, tunnetuksi tekeminen, brändin vahvistaminen, uuden tuotteen lanseeraus – vai kaikkea näitä, vai jotain ihan muuta? Mitä tiiviimmin tavoite on osa yrityksen henkilöstön arkea, sitä tehokkaammin pystymme kulkemaan yhdessä sitä kohti ja tehdä ratkaisuja sen saavuttamiseksi.

3. Pääviestit
Mitä oikein haluammekaan sanoa? Usein yrityksen slogan kiteyttää yrityksen pääviestin, mutta ei aina. Kun tärkeimmät tekemiset kattavat 2–3 pääviestiä on kirkkaana mielessä, on markkinoinnin sisällönsuunnittelukin vähän helpompaa. 

4. Markkinointikanavat
Tässä päästään taas kohderyhmätuntemukseen: mitä tarkemmin tiedämme ja tunnemme asiakkaamme, sitä paremmin pystymme tuottamaan markkinointisisältöä juuri niihin kanaviin, joista asiakkaammekin on luontaisesti kiinnostunut. Usein kolmen kärki on www-sivut, Facebook ja Instagram, mutta kohderyhmästä riippuen tehokkaampi kombo saattaakin olla uutiskirje, LinkedIn ja Twitter. Yhdistelmä riippuu ihan myytävästä tuotteesta ja juurikin siitä kohderyhmästä.

5. Tone-of-voice
Miltä meidän yrityksemme kuulostaa? Onko luontaisempaa sanoa "moi" vai " hyvää päivää", tai kirjoittaa markkinointitekstejä kirjakielellä vai kevyellä murteella höystettynä? Jokaisella yrityksellä tulisi olla mietittynä oma tone-of-voice eli äänensävy, joka tukee muuta yrityksen presenssiä, brändiä ja alaa ylipäätänsä. Vai olisiko esimerkiksi lakiasiaintoimisto uskottava, jos sen sisällöntuotanto vilisisi slangisanoja tai käyttäisi kuluneita Kummeli-hokemia?

6. Suunnitelmallisuus
Nykyään on paljon hyviä ja tehokkaita sovelluksia, joita voi hyödyntää suunnitelmallisen markkinoinnin käytännön toteutuksessa. Myös vuosikelloajattelu on hyvä pohja markkinointikalenterin ja -suunnitelman aloittamiseen. Mitä paremmin pystymme tuottamaan markkinointisisältöä ennakkoon, sitä sujuvampaa meidän arkimarkkinoijien elämäkin on. Silloin ei tarvitse elää ns. kädestä suuhun akuutista tilanteesta toiseen. 

7. Tekninen toimivuus ja sisällön viimeistely
Toimiihan linkit varmasti? Onhan oikeinkirjoitus kunnossa, kuvat laadukkaita ja somesisältöjenkin julkaisu aikataulutettu siihen hetkeen, kun yleisömme on parhaiten paikalla? Muistammehan myös räätälöidä sisältöä kanavakohtaisesti emmekä tuuttaa samaa sisältöä automatiikalla kaikkiin mahdollisiin eettereihin? Näillä ja monilla muilla pienilläkin jutuilla voi saada merkittäviä parannuksia aikaan markkinointikokonaisuuteen.

8. Mittarit ja seuranta
Tätä on sivuttu useammassakin joulukalenterimme luukussa, mutta mittaamisen ja seurannan roolia ei vaan voi riittävästi korostaa. Digiajassa yksi ehdoton plussapuoli on data. Käytännössä ihan kaiken voi mitata ja kaikkea voi sen pohjalta analysoida. Mittaaminen, seuranta ja näiden kahden pohjalta tehty optimointi tekevät markkinoinnista entistä tuloksekkaampaa.

9. Opasta, viihdytä, tarjoa apua
Tämä kolmen kombo on erityisen tärkeää etenkin kaikille asiantuntija-alalla toimiville. Sopivassa suhteessa opastaminen, auttaminen ja myös kevyempi sisältö luovat yhdistelmän, joka vetää puoleensa ja vahvistaa asiantuntijuutta.

10. Brändi
Kun yhdistetään kaikki yllä oleva, saadaan myös brändin vahvistamisen kannalta tehokkaita toimenpiteitä aikaiseksi. Kun tiedetään, mitä halutaan sanoa ja miten, ketä puhutella ja missä, tuotetut materiaalit ovat viimeisteltyjä, ne julkaistaan oikeissa paikoissa oikeaan aikaan, ja vielä kun seurataan tätä kaikkea säännöllisesti, on brändikin silloin hyvässä hoidossa. 

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

19

Viisi digimarkkinoinnin työkaluvinkkiä

Tämän päivän kalenteriluukkuun on kirjattu viisi näppärää digimarkkinoinnin työkaluvinkkiä kaikille markkinoijille. Osa työkaluista on ihan ilmaisia ja loput vähintäänkin kohtuuhintaisia, työkalujen hinnoittelu näkyy kunkin vinkin perässä. 

1. Website grader
Tämä on Hubspotin tarjoama työkalu, jolla voi tarkistaa omalta www-sivustoltaan mm. skaalautuvuuden, mobiilioptimoinnin, hakukoneoptimoinnin, nopeuden ja turvallisuuden. Erittäin näppärä ja selkeä työkalu, jolla saa hyviä vinkkejä sivuston optimointiin. (Ilmainen)

2. MailChimp
MaiChimp on varmasti yksi tunnetuimmista uutiskirjeohjelmistoista, ja ihan syystä: se on helppokäyttöinen, ohjelmistossa on monia valmiita ja responsiivisia pohjia tuunattavaksi, kaikista klikkauksista saa monipuolista dataa ja MailChimpistä on myös erillinen mobiilisovellus. Ohjelmisto kehittyy koko ajan, ja sillä voi nykyisellään tehdä myös markkinoinnin automaatioita, laskeutumissivuja, pitää yllä CRM-tietoja, rakentaa kevyitä www-sivuja ja lähettää jopa perinteisen postikortin. Jokaiselle markkinoijalle ehdottomasti tutustumisen arvoinen työkalu siis! (MailChimpin logolla varustettu versio ilmainen, maksulliset versioi alk. $9,99/kk)

3. Hootsuite
Somekanavien ylläpitoon ja sisällön ajastukseen on monia eri työkaluja, mutta meidän WTF-tontut vannovat ainakin toistakseksi Hootsuiten nimiin. Sillä ajastat sisällöt, seuraat reagointeja ja vastaat kommentteihin. Hootsuite toimii Facebookin, Instagramin, Twitterin, LinkedInin, Pinterestin ja YouTuben ajastuksissa. Myös analytiikkatiedot saa siitä näppärästi irti. Hootsuiten porukka pitää usein mielenkiintoisia webinaareja, joihin kannattaa ehdottomasti mennä mukaan yytsimään uusimmat vinkit! (alk. 25 €/kk)

4. Leadfeeder
Jos sivustollasi on käytössä Google Analytics, voit seurata näppärästi sivustollasi vierailevia yrityksiä Leadfeederin kautta. Sieltä saat irti vieraillut sivut, sivuilla vietetyn ajan, tiedon mistä he sivustollesi päätyivät ja paljon, paljon muuta markkinoijalle hyödyllistä tietoa. Leadfeederin saa synkattua useiden eri CRM-järjestelmien kanssa ja sinne voi myös asettaa hälytyksiä, jos jostakin sinulle tärkeästä yrityksestä vieraillaan sivustollasi. (suppea versio ilmainen, laajempi versio alk. 53 €/kk)

5. Bitly.com
Viimeinen vinkki on pikkunäppärä linkkiklikkausten seurantatyökalu Bitly. Yksi sen käyttötapa on pitkien linkkien lyhentäminen ja selkokielistäminen, mutta tätäkin hyödyllisempää on se, että linkkien klikkauksia voi seurata. Tämä on hyödyllinen työkalu moneenkin eri tilanteeseen, kun pitää saada tietoa, paljonko vaikkapa jossakin blogiartikkelissa on mitäkin linkkiä klikattu. Tällöin voi päätellä kiinnostavimmat teemat ja optimoida sen pohjalta tulevaa sisällöntuotantoa. Hyödyllistä tietoa kaikille markkinoijille tämäkin. (suppea versio ilmainen, laajemmat versiot, jotka mahdollistaa mm. omaan brändiin kustomoidut linkit alk. $29/kk)

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

20

5 + 5 vinkkiä markkinointisisältöihin

Me WTF-tontut suunnittelemme parhaillaan ensi vuoden markkinointikalenteriamme. Tällä työkalulla kasataan ideoita ja suunnitellaan markkinointisisältöä ennakkoon. Valmiiksi hyvin suunniteltu markkinointikalenteri helpottaa työtaakkaa koko vuoden, ohjaa kampanjointia ja auttaa tavoitteiden saavuttamisessa. Tämän päivän luukkuun kasasimme 5+5 vinkkiä markkinointisisältöihin, joilla täyttää markkinointikalenteriasi.

 

Markkinoinnin helpot sisällöt
Helpoilla sisällöillä tarkoitetaan kevyempää ja helposti tuotettavaa sisältöä. Se ei vaadi paljon aikaa eikä juurikaan eforttia. Nämä sisällöt luodaan viihdyttämään kohdeyleisöänne. 

1.    Vuodenaika, juhlapyhät, sesongit
Vuodenajan, juhlapyhien ja eri sesonkien mukaan sisältöä on kevyttä ja helppoa luoda. Tällä teemalla ei siis täytetä ihan koko kalenteria, mutta näistä on ehdottomasti helpointa aloittaa. Tarjoa vertaistukea pimeydestä kärsiville, houkuttele asiakkaasi nauttimaan glögit kanssasi ja toivota hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta.

2.    Tapahtumat, uudet tuotteet, kampanjat, tarjoukset, projektit…
Kerro jo etukäteen tapahtumista joissa yrityksesi on mukana, someta livenä siellä ollessanne sekä kiitä tapahtumaan osallistuneita ja sen järjestäjiä jälkikäteen. Esittele tuotteenne ja palvelunne tarinallistamalla. Tarjouksilla ja kilpailuilla markkinointia voi kohdentaa ja ne tehostavat liikennettä. Kampanjointi karahtaa usein ajanpuutteeseen, joten etukäteen suunniteltuna ne saadaan tehokkaasti toteutettua. 

3.    Asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kuvat, videot, kommentit
Kuulemme usein lauseen ”Emme olisi täällä ilman asiakkaitamme”. Tee tämä lause todeksi. Tapaamisista saa helppoa ja ajankohtaista somemateriaalia kertomaan suhteestanne asiakkaisiinne ja yhteistyökumppaneihinne. Ratkesiko asiakkaanne ongelma tuotteellanne tai palvelullanne? Jaa tuore työnäyte kommenttien kera. Kertokaa myös työn alla olevista projekteistanne ja keskeneräisistä töistä – luvan kanssa, tietysti.

4.    Kiinnostavat ja hauskat arjen yksityiskohdat
Jaa hyvä artikkeli tai ajankohtainen uutinen alaltanne. Kerro miten teidän maanantainne alkaa ja miten teillä juhlitaan. Osallista kohderyhmää kysymällä mielipidettä tai vastaa saamaanne kysymykseen kattavasti. Esittele tiiminne ja toimipaikkanne.

5.    Hömppä
Joskus on ihan ookoo julkaista jotain ihan hömppää. Kierrätetäänkö toimistollanne? Käyttääkö joku aina villasukkia kenkien sijasta? Onko toimiston kahviosta aina maito loppu? Tehkää huomioita ympäristöstänne, jakakaa hauska alaanne liittyvä kuva tai pistäkää arvonta pystyyn.

 

Markkinoinnin haastavat sisällöt
Haastavalla sisällöllä tarkoitetaan arvoa luovaa asiantuntijasisältöä. Sen toteuttaminen on vaativampaa, mutta siitä on konkreettista hyötyä kohderyhmällesi. Laadukas sisältö vahvistaa uskottavuutta.

1.    Asiantuntija-artikkelit ja asiantuntijahaastattelut
Tutkimuksiin, tietoon, kokemukseen ja taitoon perustuva kattava artikkeli vahvistaa mielikuvaa asiantuntijuudesta. Kirjoita aiheista, joista koet asiakkaidenne olevan kiinnostuneita ja joista on heille hyötyä. Satsaa artikkeleiden laatuun, mutta pidä huoli, että niitä löytyy riittävästi luettavaksi!

2.    Alan tutkimustulosten analysoinnit
Herättikö jokin tutkimus keskustelua kahvipöydässä? Tee oma analyysi alanne tutkimustuloksistanne tai vertaile tutkimusta omaan toimintaanne. Kerro ajatuksistanne selkokielisesti ja yksinkertaisesti, unohda ammattisanasto! Näin viestit uskottavasti ammattitaidostanne.

3.    Trendien ennustaminen
Näin vuodenvaihteessa on hyvä ottaa katse tulevaisuuteen ja pohtia millaisia trendejä uusi vuosi tuo tullessaan. Onko yrityksessäsi valmistauduttu muutoksiin vai vieläkö junnaillaan 90-luvulla? Pysy ajan hermolla ja ennusta mitä uutta teidän alallanne tapahtuu. Ehkäpä voitte samalla ehättää itse askeleen pidemmälle.

4.    Tutoriaalit
Auta ratkaisemaan jokin kohderyhmäsi ongelma luomalla kätevä tutoriaali esimerkiksi videon muodossa. Tuottamalla auttavaa sisältöä vahvistat mielikuvaa avoimesta, ammattitaitoisesta ja rohkeasta yrityksestä.

5.    Yhteistyösisällöt
Vaikuttajamarkkinointi puhututtaa ja sitä tehdään paljon. Jos vaikuttajamarkkinointiin tänä päivänä ryhtyy, tulee vaikuttaja valita tarkoin ja huolehtia, että yhteistyö on molemmille luontevaa ja molemmat voivat aidosti seisoa sanojensa takana. Yhteistyösisältöä voi luoda myös muiden kuin vaikuttajien kanssa. Lyö hynttyyt yhteen yhteistyökumppanisi kanssa ja keksikää yhdessä keino tuottaa lisäarvoa molempien potentiaalisille asiakkaille. Tai mitäpä jos keksittäisiin tulevana vuonna jokin aivan uusi tapa luoda sisältöä yhdessä?


Aloita vuosi tehokkaasti ja napsi ideat talteen markkinointisuunnitelmaan. Näillä ja muilla joulukalenterimme vinkeillä taltutat markkinointimöröt. Lukaise lisää taas huomisen luukusta!
 

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

21

Viisi vinkkiä valesiivoukseen

Harva meistä ihan oikeasti tykkää siivota, joten tämän päivän luukkuun kasasimme viisi niksiä, joilla saat joulusiivouksen – tai valesiivouksen – hoidettua alta pois.

1. Pistä ihan ensimmäisenä musiikit soimaan 
Älä skippaa tätä vaihetta! Jalan alle menevällä musiikilla siivoilut hoituu taatusti joutuisammin ja mukavimmissa tunnelmiss.a WTF-tontut soittaa tietysti joulubiisejä ;) 

2. Tee lista
Ei siis se joululahjalista vaan lista asioista, jotka käydä läpi missäkin huoneessa. Listaa kunkin huoneen tärkeimmät siivouskohteet: pyyhi pölyt ja liat pois pinnoilta, ylimääräiset tavarat koriin, tyhjennä roskakorit, laita tiskit koneeseen, pyyhkäise ikkunat, petaa sängyt… Pysy suunnitelmassa äläkä hairahdu tekemään enempää kuin on ihan pakko.

3. Ota kori
Pidä mukanasi kannettavan kokoista koria, johon kerätä huoneista ylimääräiset tavarat. Älä viuhdo taloa päästä päähän jokaisen väärässä paikassa olevan tavaran kanssa tai jää miettimään mistä minkäkin olet saanut ja keneltä, vaan kerää ne kaikki koriin. 

Nappaa kori uudelleen vasta kun olet siivonnut. Kulje sitten korin kanssa läpi ja vie tavarat omille paikoilleen.

4. Keskity yhteen kohteeseen kerrallaan
Siivoaminen lähtee helposti käsistä – lipaston pölyjä pyyhkiessä onkin yhtäkkiä kaikkien laatikoiden sisältö lattialla ja huomaatkin hetkeä myöhemmin olevasi wc:n kimpussa tai roikkumassa kattovalaisimesta. Kun keskityt yhteen asiaan kerrallaan, etenee koko siivousurakka huomattavasti nopeammin. 

5. Aloita ylhäältä
Kun aloitat siivoamisen ylhäältä alas, ei pöly kierrä enää uudelleen takaisin ilmaan. Imuroi ja luutua lattiat siis aivan viimeisenä.

 

Ja näin homma hoituu vaikka anoppi tai joulupukki olisi jo matkalla. Viimeistele koti vielä joulukoristeilla, tuo kuusi sisään ja anna joulun tulla!

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

22

Viisi Netflix-tärppiä joulunpyhiin

WTF-tontut rentoutuvat mielellään Netflixin parissa niin vapaa-aikana kuin joulunpyhinäkin. Keräsimme tämän päivän luukkuun viisi erilaista suosikkisarjaa, joilla pyhät saa kulumaan kuin siivillä!

1. Frendit
Ikuinen klassikko ja hyvän mielen hömppä, jota jaksaa katsoa aina vaan! Universaalit teemat kuuden kolmikymppisten kaveruksen elämästä naurattavat, itkettävät ja viihdyttävät vuodesta toiseen. Frendeistä löytyy myös erikseen useita joulujaksoja, jos haluaa oikein päästä joulufiilikseen! 10 kautta. 

2. The Crown
Englannin kuningatar Elisabetin yllättävästä valtaannoususta, kuningattaren rooliin kasvamisesta ja historian autenttisista tapahtumista kertova sarja on visuaalisesti miellyttävä ja kaikin puolin erittäin laadukkaasti tehty. Koukuttaa mukaansa ja houkuttelee myös googlettamaan tapahtumia ja hahmoja sarjan edetessä. Kolme kautta.

3. Brooklyn-nine-nine
Hulvaton poliisikomedia, joka on täynnä hullunkurisiin tilanteisiin ajautuvia erilaisia hahmoja. Jos sarjan henkilöillä tulee ongelmia, niihin ei jäädä vellomaan yhtä jaksoa pidempään, joten kyseessä on todellinen hyvän mielen sarja. Extrapisteitä sarjassa vierailevasta söpöstä corgi-koirasta. Viisi kautta. 

4. The Americans
Draamasarja kertoo kahdesta avioparia esittävästä KGB-agentista, jotka ovat soluttautuneet Washingtoniin 1980-luvulla kylmän sodan aikaan. Erittäin hyvin näytelty sarja on palkittu myös parhaan draamasarjan Golden Globe -palkinnolla. Kuusi kautta. 

5. Marco Polo
Historiallinen draamasarja kertoo tutkimusmatkailija Marco Polon elämästä Kublai-kaanin hovissa Yuan-dynastian hallitsemassa Kiinassa. Marco Polo on tuotantokustannuksiltaan Netflixin kaikkien aikojen kallein sarja ja sen joukkokohtauksissa esiintyi useita tuhansia ihmisiä kerrallaan. Varsin vaikuttavasti tehty siis! Kaksi kautta. 

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

23

Viisi webbitrendiä vuodelle 2020

Mietityttääkö onko verkkosivustosi edustuskelpoinen uudelle vuosikymmenelle? Tässä viisi hyödylliseksi ja kestäväksi todettua trendiä, jotka kannattaa ottaa käyttöön vuonna 2020.

1. Tuore ja mielenkiintoinen sisältö
Vuonna 2020 sivustolla kannattaa panostaa laadukkaaseen ja säännölliseen sisällöntuotantoon, esimerkiksi kirjoittamalla blogia tai artikkeleita. Aiheita kannattaa ammentaa omasta asiantuntemuksesta, kuten asioista joita asiakkaasi usein kysyvät. Tämä tuo lisäarvoa sivustollesi sekä kävijöiden että hakukoneiden näkökulmasta.

2. Yksilöllinen ilme
Vuonna 2020 yrityksen ilme verkossa on yhä tärkeämpi. Menestyvän verkkosivun ei silti tarvitse seurata viimeisen päälle uusimpia trendejä ja tekniikoita. Tärkeintä on, että sivusto on rakennettu yrityksen ilmeen mukaiseksi, ja että brändi tuodaan mahdollisimman hyvin esille. Tästä voi päätellä, että valmisteeman käyttäminen ei ole paras ratkaisu.

3. Asiakaspalvelu verkossa
Todennäköisesti vuonna 2020 asiakkaasi haluavat yhä nopeammin ja helpommin palvelua. Kasvava trendi verkkosivustoilla on ollut asiakaspalvelu-chatit sekä chatbotit. Chatin avulla asiakaspalvelu vahvistaa vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa, ja pienentää asiakkaiden kynnystä yhteydenottoon. Chatbotti taas voi auttaa yritystäsi palvelemaan asiakkaita silloinkin kun työntekijät eivät ole paikalla.

4. Mobiililaitteet etusijalla
Ei niin uusi, mutta sitäkin tärkeämpi trendi vuonna 2020 on mobiiliystävällisyys. Tällä hetkellä mobiilikäyttäjien määrä vain lisääntyy, joten sivuston mobiilioptimointi on välttämätöntä. Sivustoa suunnitellessa tulee lähtökohtaisesti miettiä miten siitä tehdään mobiililaitteille sopiva ja helppokäyttöinen pienellä ruudulla.

5. Katseen vangitsijat
Kun tullaan sivuston ulkoasuun ja kiinnostavuuteen, vuonna 2020 entistä tärkeämpää ovat hyvät kuvat, kuvitukset ja mahdollisesti videomateriaali tekstisisällön tukena. Ikonit ja infograafit ovat hyvä tapa lisätä sivulle ilmettä, ja niiden avulla voidaan kertoa esittävästi tietoa. Sivu voidaan myös jakaa osioihin, jolloin se on helpommin silmäiltävä.

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!

24

Viisi leffavinkkiä joulunajan leffamaratoniin!

Joulunpyhiin kuuluu monenlaisia perinteitä, myös leffoihin liittyen. Mikä onkaan parempi ajankohta linnoittautua sohvankulmaan hyvässä seurassa jouluherkkujen kanssa! WTF-tontut listasivat omat ikisuosikkinsa, joiden parissa on viihdytty joulunpyhät jo vuosien ajan!

1. Klaus
Ihana jouluinen ja lämminhenkinen animaatio, joka takaa hyvät naurut sekä kyynelehdinnät. Animaation tyyli on pehmeän kulmikas ja sopii aikuisempaankin makuun, vaikka laiskan postimiehen, raavaan leluntekijän ja säpäkän opettajan seurassa viihtyy taatusti koko perhe. 

2. Harry Potter ja viisasten kivi
Lapsenmielisen vauhdikas Harry Potter -sarjan ensimmäinen elokuva Viisasten kivi sijoittuu osittain joulun aikaan, ja mielikuvituksellisen taikamaailman siivittämänä sopii mitä parhaiten yhdeksi joulunajan suosikkiklassikoksi. Noitia, velhoja, loitsuja, salaisuuksia ja hyvin päättyviä seikkailuja – mitä muuta hyvän mielen joululeffalta edes kaipaa!

3. Die Hard
Tässä joululeffa vähän miehisempään makuun! Bruce Willisin näyttelemä sympaattinen poliisia ryhtyy pelastustoimiin Los Angelesissa sijaitsevassa pilvenpiirtäjässä, kun saksalainen terroristijoukko alkaa tekemään pahuuksiaan. Tämäkin leffa sijoittuu jouluun, tottakai. 

4. Yksin kotona 
Koko perheen klassikko, jota jaksaa katsoa joka joulu, tai ainakin se voi pyöriä kotoisasti taustalla samalla kun hääräilee jouluvalmisteluja. Kekseliäs pikkupoika vastaan kaksi ei-niin-välkkyä pikkuroistoa – taattua kömmähdysten hyväntuulista ilotulitusta!

5. Holiday
Ah, kaikkien romantikkojen ikisuosikki! Sarjan pääkuviossa kaksi naista päättää vaihtaa joulun ajaksi kotejaan, kumpikin kun kaipaa vähän vaihtelua ja uusia ympyröitä. Sydänsuruja, romantiikkaa, huumoria, upeita maisemia ja tietenkin onnellinen loppu – mitä muuta joululeffalta voi enää toivoa! 

Näiden siivittämänä oikein ihania, viihdyttäviä, leppoisia ja hymyntäyteisiä joulunpyhiä!

Jaa joulukalenteri muillekin kilteille kavereille!