Www-sivujen visuaalinen ulkoasu
Www-sivun ulkoasu on ensimmäinen asia, jonka kävijä sivustolla huomaa. Selkeä ja visuaalisesti tyylikäs sivusto antaa syyn surffailla pidempään.
Www-sivun ulkoasu on ensimmäinen asia, jonka kävijä sivustolla huomaa. Selkeä ja visuaalisesti tyylikäs sivusto antaa syyn surffailla pidempään.
Nykyään www-sivut uudistetaan muutaman vuoden välein ja niitä kehitetään jatkuvasti myös remonttien välissä. Nettisivutrendit, uudet toiminnot sekä nopeasti kehittyvä tekniikka kiihdyttävät verkkosivujen uudistustarvetta. Riippuen uudistustarpeesta, sivustolle voidaan tehdä kasvojenkohotus, remppa tai totaalinen täysuudistus.
Ennen uuden verkkosivuprojektin aloitusta on hyvä antaa pikainen ajatus sille, onko yrityksen markkinointistrategia kunnossa? Onko yrityksellä olemassa oleva brändi ja visuaalinen ilme? Uutta www-sivustoa rakentaessa tulisi lähteä samoista tavoitteista kuin muussa markkinoinnissa ja nämä tavoitteet tulisi olla kirkkaana mielessä.
Kuten www-sivujen uudistamiseen liittyvässä blogissa kävimme läpi, jo suunnitteluvaiheessa on hyvä tietää, mitä tavoitteita sivustolla on. Mikä on sivuston tarkoitus, ketä se palvelee ja mitä sivustolla halutaan saavuttaa? Keskittyykö uudistus brändin vahvistamiseen, myynnin lisäämiseen, hakukonenäkyvyyteen tai vaikkapa käyttökokemuksen parantamiseen? Vai onko vihdoin aika tuoda vanhentunut sivusto nykyaikaan?
Millaisia toimintoja sivustolle halutaan, millaista sisältöä sivustolle on tulossa ja kuinka saavutettavaa sivustoa ollaan rakentamassa? Kun tiedetään, mitä sivustouudistuksella halutaan saavuttaa, voi sivuston sisältöjä jäsennellä ja tarvittaessa tuottaa lisää.
Näiden seikkojen lisäksi suunnitteluun vaikuttaa tietysti vahvasti yrityksen olemassa oleva brändi. Jos yrityksellä on olemassa visuaalinen ilme, tulisi ilmeen näkyä myös verkkosivuilla. Jos ei, kannattaa brändinrakennus ottaa osaksi uutta verkkosivuprojektia.
Visuaalisesti hieno sivusto on brändille uskollinen ja omintakeinen. Jo ensimmäisellä vilkauksella, huolimatta siitä mille sivulle kävijä on ensimmäisenä saapunut, kävijän tulisi tietää, minkä yrityksen sivu on ja mitä yritys tekee. Ensivaikutelma vaikuttaa siihen, kuinka hyvin sivusto painuu kävijän mieleen ja kuinka varmasti hän muistaa sivuston olemassaolon myöhemmin.
Etusivu tarjoaa pintaraapaisun ja houkuttelee kävijän tutustumaan sivustoon. Etusivulle nostetaan esille oleellisimmat asiat yrityksestä ja sen palveluista sekä ohjataan kävijä syvemmälle sivuston syövereihin esimerkiksi CTA-painikkeiden avulla. Etusivu onkin usein ensimmäinen sivu, josta suunnittelija luo mallin asiakkaalle.
Suunnittelija suunnittelee ”leiskan” eli ulkoasun sivulle. Leiska tulee englanninkielen sanasta layout, joka tarkoittaa suunnitelmaa, pohjapiirrosta tai sommittelua. Leiska on siis malli tulevasta sivustosta, jonka asiakas hyväksyy ennen kuin sivustoa aletaan rakentamaan.
Leiskaan suunnittelija hahmottelee sivuston rakenteen, toiminnot ja visuaalisen ilmeen – tekee fonttivalinnat, asettelee kuvat, tekstialueet, graafiset elementit ja värit sopusointuun keskenään yrityksen brändiä kunnioittaen ja nostaen tärkeimmät asiat visuaalisesti esiin. Useimmiten suunnittelu aloitetaan etusivusta, josta luodaan sekä mobiili- että työpöytäversio asiakkaalle hyväksyttäväksi.
Etusivun lisäksi on tärkeää, että myös alasivut toimivat itsenäisinä ja näyttävät yhtenäisiltä muuhun sivustoon nähden. Hakukoneiden tai sosiaalisen median kautta kävijä saattaa löytää tiensä suoraan etsimälleen alasivulle, kuten palvelu- tai yhteystietosivulle.
Www-sivun ulkoasu on ensimmäinen asia, jonka kävijä sivustolla huomaa. Selkeä ja visuaalisesti tyylikäs sivusto antaa syyn pysyä ja surffailla sivustolla pidempään. Kun sivuston ilme on uskollinen yrityksen muulle visuaaliselle ilmeelle, jää sivustosta haluttu mielikuva kävijälle.
Sekava sivusto puolestaan karkottaa kävijän hetkessä – kukapa jaksaisi selailla sivustoa, jolta tieto ei löydy helposti? Jos verkkosivu on tehty valmiille pohjalle tai yrityksen brändi ei muutoin tule esille tarpeeksi hyvin, saattaa kävijä varsin helposti unohtaa vierailleensa kyseisen yrityksen verkkosivulla.
Ei ole olemassa tiettyä kaavaa, joka tekee www-sivustosta hyvän – on erilaisia kohderyhmiä, sisältöjä ja tavoitteita, jotka ohjaavat sivuston suunnittelutyötä. Hyvän visuaalisen www-sivun aikaansaamiseksi ja ylläpitämiseksi tulee panostaa myös sivuston sisältöihin, joita tuotetaan sivuston julkaisun jälkeen.
Osaava palveluntarjoaja osaa ottaa sivustouudistuksessa huomioon muutakin kuin ulkoasun muutokset. Hyvin tehty sivustouudistus kattaa seurannan, mitattavuuden ja raportointimahdollisuuden siitä, kuinka uusi sivusto hyödyttää asiakasta. Osaava tiimi osaa myös ottaa huomioon asiakkaan tarpeen mahdollisille toiminnoille, kuten chatille ja uutiskirjeelle, ja ottaa seikat huomioon jo suunnitteluvaiheessa.
Jatkojalostusta varten suunnittelutiimi antaa ohjeet sivuston päivittämiselle ja sisällöntuotannolle – ja on tietysti aina valmiina auttamaan ja vastaamaan kysymyksiin.