Blogi: webdesign


404 - virhe vai mahdollisuus?

Tiesitkö että 404-sivuja voidaan kustomoida, ja että niiden avulla voidaan sekä parantaa sivuston käyttökokemusta että sitouttaa kävijöitä jäämään sivustolle? 404-sivujen rooli on tärkeä etenkin laajoissa sivustouudistuksissa, joiden myötä sivustolla saattaa esiintyä rikkinäisiä linkkejä.

Miksi sivuni ei ole Googlen ykkössivulla?

Sivuston ylläpitäjät voivat tehdä parhaansa hakukoneoptimoidakseen sivuston, mutta koskaan ei voida ennustaa varmaa sijoitusta hakutuloksissa. Kaiken lisäksi tulokset ovat käyttäjäkohtaisia, riippuen mm. hakijan sijainnista, kielestä ja hakuhistoriasta. Hakutuloksissa sijoittuminen on siis monen asian summa, johon ei löydy yhtä selkeää vastausta. Tutkitaan asiaa vähän tarkemmin!

Hakukoneoptimoinnin alkeita

SEO eli hakukoneoptimointi tähtää sivuston parempaan sijoittumiseen Googlen hakutuloksissa. Mitä Google-optimoinnista olisi hyvä tietää, ja mistä aloittaa hakukoneoptimointi?

Digimarkkinoinnin sanakirja

Mitä tarkoittaa SEO? Entä mikä on CTA? Silmissä vilisee ihmeellisiä termejä ja kummallisia lyhenteitä. Olet mahdollisesti kurkannut digimarkkinoinnin maailmaan. Tässä lista monista yleisesti käytetyistä termeistä, ja niiden selityksistä.

CTA suomeksi ja viisi käytännön vinkkiä

CTA eli Call-To-Action tarkoittaa kehotusta, joka ohjaa käyttäjää tekemään halutun toiminnon. Ne ovat usein painikkeita www-sivuilla, kuten “Tilaa uutiskirje”, “Lisää ostoskoriin” tai “Lue lisää”. CTA voi olla myös lomake, banneri tai muu elementti joka odottaa kävijän klikkausta. Markkinointikielellä sanottuna CTA on osa verkkosivujen konversio-optimointia.

Viisi faktaa hakukoneesta + viisi vinkkiä hakukoneoptimointiin

Verkkosivujen hakukoneoptimoinnin tavoitteena on mahdollisimman hyvä sijoitus hakukoneiden orgaanisissa, eli maksuttomissa hakutuloksissa. “Hakukonealgoritmit” ja “hakukoneoptimointi” voivat kuulostaa monien korvaan kovin teknisiltä ja kaukaisilta aiheilta, mutta taustalta löytyy loppujen lopuksi helposti ymmärrettäviä periaatteita.

Kolme syytä olla mobiiliystävällinen

Milloin viimeksi kaivoit kännykän taskusta tarkistaaksesi jotain nopeasti netistä? Todennäköisesti aika vasta, tänä päivänä mobiililaitteita ja älypuhelimia käytetään tähän tarkoitukseen enemmän kuin tietokoneita. Mobiililaitteiden vallankumous on ajanut myös web-suunnittelijankin huomioimaan yhä enemmän käyttäjiä, jotka selaavat nettisivuja pienillä ruuduilla.

Concrete5-julkaisujärjestelmä (alkuperäinen julkaisu: Zoner)

Concrete5 on vähemmän tunnettu julkaisujärjestelmä, jolla on kuitenkin vahva oma kannattajakuntansa. Tässä kirjoituksessa tutustutaan Concrete5:een ja sen ominaisuuksiin. Lisäksi kuulemme kokemuksia julkaisujärjestelmän käytöstä ja sen parhaista puolista sivuja rakentaneelta Heikki Ylipaavalniemeltä.

Www-sivujen suursiivous

Oli kyseessä sitten juuri julkaistut tai vähän vanhemmat nettisivut, kaikki sivut kaipaavat säännöllistä huolenpitoa voidakseen palvella paremmin kävijöitään. Jo pienellä siistimisellä voi parantaa sivujen käyttökokemusta, mutta vaikkapa kerran vuodessa suoritettava perusteellisempi siivous helpottaa sivujen hallintaa myöhemminkin. Näin sivuilla on aina ajantasaista tietoa, johon asiakkaat voivat luottaa.

Concrete5 – julkaisujärjestelmien aatelia

Eri julkaisujärjestelmien tarjonta www-sivujen suunnittelussa on valtava, aina kotisivukoneista lähtien. WTF Design on ollut jo kohta kymmenen vuoden ajan mukana kehittämässä avoimen lähdekoodin järjestelmä Concrete5:sta.