Blogi: webdesign


Www-sivujen uudistaminen

Verkkosivuston uudistaminen on hyvä keino kehittää digimarkkinointia. Uudistukseen sisältyy mm. tavoitteiden pohtimista sekä tekniikan, ulkoasun ja sisällön päivittämistä. Hyvin onnistunut sivustouudistus houkuttelee uusia kävijöitä ja parantaa näkyvyyttä.

404 - virhe vai mahdollisuus?

Tiesitkö että 404-sivuja voidaan kustomoida, ja että niiden avulla voidaan sekä parantaa sivuston käyttökokemusta että sitouttaa kävijöitä jäämään sivustolle? 404-sivujen rooli on tärkeä etenkin laajoissa sivustouudistuksissa, joiden myötä sivustolla saattaa esiintyä vanhentuneita linkkejä.

Miksi sivuni ei ole Googlen ykkössivulla?

Sivuston ylläpitäjät voivat tehdä parhaansa hakukoneoptimoidakseen sivuston, mutta koskaan ei voida ennustaa varmaa sijoitusta hakutuloksissa. Kaiken lisäksi tulokset ovat käyttäjäkohtaisia, riippuen mm. hakijan sijainnista, kielestä ja hakuhistoriasta. Hakutuloksissa sijoittuminen on siis monen asian summa, johon ei löydy yhtä selkeää vastausta. Tutkitaan asiaa vähän tarkemmin!

Hakukoneoptimoinnin alkeita

SEO eli hakukoneoptimointi tähtää sivuston parempaan sijoittumiseen Googlen hakutuloksissa. Mitä Google-optimoinnista olisi hyvä tietää, ja mistä aloittaa hakukoneoptimointi?

Digimarkkinoinnin sanakirja

Digimarkkinointi tai digitaalinen markkinointi tarkoittaa mitä tahansa markkinointia, joka toteutetaan elektronisille laitteille, kuten älypuhelimille, tietokoneille tai tableteille. Se voi olla esimerkiksi display-mainontaa, verkkosivusto tai sisältömarkkinointia. Digimarkkinointiin liittyy paljon lyhenteitä ja sanastoa, tarkista tästä listasta mitä ne tarkoittavat!

CTA suomeksi ja viisi käytännön vinkkiä

CTA eli Call-To-Action tarkoittaa kehotusta, joka ohjaa käyttäjää tekemään halutun toiminnon. Ne ovat usein painikkeita www-sivuilla, kuten “Tilaa uutiskirje”, “Lisää ostoskoriin” tai “Lue lisää”. CTA voi olla myös lomake, banneri tai muu elementti joka odottaa kävijän klikkausta. Markkinointikielellä sanottuna CTA on osa verkkosivujen konversio-optimointia.

Viisi faktaa hakukoneesta + viisi vinkkiä hakukoneoptimointiin

Verkkosivujen hakukoneoptimoinnin tavoitteena on mahdollisimman hyvä sijoitus hakukoneiden orgaanisissa, eli maksuttomissa hakutuloksissa. “Hakukonealgoritmit” ja “hakukoneoptimointi” voivat kuulostaa monien korvaan kovin teknisiltä ja kaukaisilta aiheilta, mutta taustalta löytyy loppujen lopuksi helposti ymmärrettäviä periaatteita.

Kolme syytä olla mobiiliystävällinen

Milloin viimeksi kaivoit kännykän taskusta tarkistaaksesi jotain nopeasti netistä? Todennäköisesti aika vasta, tänä päivänä mobiililaitteita ja älypuhelimia käytetään tähän tarkoitukseen enemmän kuin tietokoneita. Mobiililaitteiden vallankumous on ajanut myös web-suunnittelijankin huomioimaan yhä enemmän käyttäjiä, jotka selaavat nettisivuja pienillä ruuduilla.

Concrete5-julkaisujärjestelmä (alkuperäinen julkaisu: Zoner)

Concrete5 on vähemmän tunnettu julkaisujärjestelmä, jolla on kuitenkin vahva oma kannattajakuntansa. Tässä kirjoituksessa tutustutaan Concrete5:een ja sen ominaisuuksiin. Lisäksi kuulemme kokemuksia julkaisujärjestelmän käytöstä ja sen parhaista puolista sivuja rakentaneelta Heikki Ylipaavalniemeltä.

Www-sivujen suursiivous

Oli kyseessä sitten juuri julkaistut tai vähän vanhemmat nettisivut, kaikki sivut kaipaavat säännöllistä huolenpitoa voidakseen palvella paremmin kävijöitään. Jo pienellä siistimisellä voi parantaa sivujen käyttökokemusta, mutta vaikkapa kerran vuodessa suoritettava perusteellisempi siivous helpottaa sivujen hallintaa myöhemminkin. Näin sivuilla on aina ajantasaista tietoa, johon asiakkaat voivat luottaa.