Markkinointi & mainonta|Vinkit|Artikkelit|

Vinkkejä someviestintään

Sosiaalisessa mediassa läsnäolo aiheuttaa monille suurta päänvaivaa ja hankalaa oloa, oli sitten kyse omasta henkilökohtaisesta läsnäolosta tai yrityksen somemaailmasta. Sen ei tarvitse olla hankalaa eikä hallitsematonta. Somessa on tärkeää olla, koska somessa liikkuu valtavat massat ihmisiä ja asiakkaat ovat jo siellä olemassa. Sen vuoksi päätimme antaa teille muutaman vinkin kuinka sulavasti solahdella somen maailmassa.

Sosiaalisessa mediassa läsnäolo aiheuttaa monille suurta päänvaivaa ja hankalaa oloa, oli sitten kyse omasta henkilökohtaisesta läsnäolosta tai yrityksen somemaailmasta. Sen ei tarvitse olla hankalaa eikä hallitsematonta. Somessa on tärkeää olla, koska somessa liikkuu valtavat massat ihmisiä ja asiakkaat ovat jo siellä olemassa. Sen vuoksi päätimme antaa teille muutaman vinkin kuinka sulavasti solahdella somen maailmassa.
 

Markkinointigurut paasaavat Instagramista, Facebookista, YouTubesta, LinkedInistä, Twitteristä ja Pinterestistä. Niiden lisäksi pitäisi olla uutiskirjettä ja blogia, hakukoneoptimointi tikissään ja hallita sähköpostitulvaa, WhatsApp-viestejä ja eri hakukoneita. Tämän kaiken hallintaan tarjotaan usein automaatioita hallitsemaan esimerkiksi somekanavat. Kirjoitat päivityksen automaatio-ohjelmaan ja se jakaa päivityksen kaikkiin somekanaviin. Kuulostaa helpolta, eikö? 

No niinhän se onkin. Seuraavaksi sitten siirrytäänkin ihmettelemään, miksi tämä haulikkomainen ammunta ei tuota tulosta? Siksi, koska jokaisessa somekanavassa viestintätyyli on erilainen ja jokaisessa kanavassa asiakkaita koukuttaa erityyliset sisällöt. Joten:

Mieti kohderyhmäsi ja tapasi viestiä

Facebookissa voit laverrella haluamaasi tapaan, Twitterissä sanottavasi täytyy mahtua 280 merkkiin. Instagramissa täytyy keksiä näppäriä #hastageja eli aihetunnisteita, joilla kuvasi ja sisältösi on helppo löytää ja linkittää muihin saman alan toimijoihin.

Somekanavat tiivistettynä

  • Twitter: asiantuntijat
  • Facebook: aikuiset, keski-ikäiset ja siitä eteenpäin, sekä kuluttaja- että yritysmarkkinointi
  • Instagram: visuaalisuudesta, ulkonäöstä, muotokielistä, trendeistä ja brändeistä kiinnostuneet nuoret ja aikuiset
  • Snapchat: nuoret
  • YouTube: nuoret ja aikuiset tee-se-itse-miehet

Valitse alkuun kaksi kanavaa, joihin keskityt

Suunnittele, mitä julkaiset, millä tahdilla ja kokeile erilaisia sisältöjä. Seuraa, kuinka paljon mikäkin sisältö kerää reaktioita: tykkäyksiä, kommentteja tai jakoja. Opettele valitsemasi somekanavan tapakulttuuri ihan rauhassa. Kun valitsemasi kanavat ovat hallussa ja niiden ylläpito sujuu kuin tanssia vain, voit ottaa yhden uuden kanavan kerrallaan haltuun. 

Ole aidosti läsnä

Tsekkaa muutaman kerran päivässä, mitä somekanavissasi tapahtuu, jotta voit reagoida asiakaspalautteeseen, yhteydenottoihin tai mahdollisiin ostoihin mahdollisimman nopeasti. Keskustele ja jaa tietoa avokätisesti. Se kasvattaa sinun rooliasi asiantuntijana ja tekee asiakkaille helpommaksi tehdä ostopäätöksiä.

Älä pelkää negatiivista palautetta

Sopikaa työyhteisössä, kuka reagoi palautteisiin, jotta ne eivät jää vastausta vaille. Jos olet mokannut, pyydä reippaasti anteeksi ja kysy miten voit hyvittää tapahtuneen virheen. Someläsnäolo kasvattaa muuten mukavasti nöyryyttä ja toisen huomioonottamista, mikä ei ole ollenkaan huono asia henkisen kasvun kannalta.


Näillä vinkeillä pääset hyvin alkuun ja vähän pidemmällekin jo. Yrityksen brändin kohottamiseen on työkalut somessa tarjolla. 


Lue myös nämä