Viisi vinkkiä brändiviestintään

​​​​​​​Brändiviestinnän tarkoitus on strategisesti kasvattaa tunnettuutta omasta brändistä. Kyse voi olla tuotteista, palveluista, yrityksestä ja muista sen taustalta löytyvistä tekijöistä, vaikkapa yrityksen toimintaa ohjaavista arvoista. Viestitäänpä brändistä sitten www-sivuilla, somessa tai missä tahansa muualla, on tavoitteet hyvä olla kirkkaana mielessä. Kirjasimme tähän blogitekstiin viisi käytännön vinkkiä brändistä viestimiseen ja tunnettuuden kasvattamiseen.

1. Herätä kiinnostusta

Mitä, miksi, kenelle ja miten me työtämme teemme? Kenelle tarjoamme palveluitamme? Ketkä ovat niin sanotusti puikoissa, eli tuottavat palvelun asiakkaille?

Raottamalla hieman kulisseja saadaan toiminnasta inhimillisempää ja sitä myöten kiinnostavampaa. Ihminen kun sitoutuu mieluummin toiseen ihmiseen kuin pelkkään yritykseen.

2. Rakenna vuorovaikutusta

Ole vastavuoroisesti kiinnostunut myös yleisöstäsi. Osallista, aktivoi, anna mahdollisuus vaikuttaa. Kysele myös kysymyksiä, tarpeita ja toiveita, ja viesti jälkeenpäin siitä, miten toiveisiin on vastattu. Osallistaminen sitouttaa yleisöä huomattavasti tehokkaammin kuin pelkkä yksipuolinen tuuttaus omasta toiminnasta.

Vuorovaikutus ei tarkoita sitä, että esiinnymme yleisöllemme ja odotamme heidän olevan kiinnostuneita viestistämme. Toimiva vuorovaikutus vaatii aina kaksi keskustelevaa tai muutoin kommunikoivaa, toisistaan kiinnostunutta osapuolta. 

3. Erotu kilpailijoista

Viestinnässä ja markkinoinnissa tulee ja menee erilaisia trendejä, joihin mukaan lähteminen voi tuntua hyvältä idealta. Samalla konseptilla tehdyt somepostaukset, ilmaiset kuvapankkikuvat, www-sivujen valmiit templatet... Esimerkkejä on vaikka kuinka. Trendien liian orjallinen seuraaminen saattaa aiheuttaa sen, että saman alan toimijoiden viestit eivät enää juurikaan erotu toisistaan, eivät visuaalisesti eivätkä sisällöllisesti. 

Onkin siis tärkeää luoda oma persoonallinen ilme ja miettiä juuri ne omat brändiä tukevat pääviestit. On hyvä kiinnittää huomiota omanlaiseen ja brändiin sopivaan äänensävyyn sekä viestiä myös yrityksen toimintaa tukevista arvoista. Näin kokonaisuus erottaa teidät kilpailijoista ja jäätte paremmin yleisön mieleen. 

4. Poista oston esteitä

Yritystoiminnan tarkoitus on tietysti saada aikaan myyntiä. Liika tyrkyttäminen saattaa aiheuttaa vastareaktion ja kauppaa jää sen vuoksi syntymättä. Oston esteiden purkamisessa merkittävässä roolissa ovatkin vuorovaikutus ja aktiivinen asiakaspalvelu. 

Jos siis on valmis opastamaan, auttamaan ja vastaamaan asiakkaan kysymyksiin ajan kanssa – tai mahdollisesti jopa antamaan vastauksia niihin kysymyksiin jotka eivät vielä käyneet edes potentiaalisen asiakkaan mielessä – auttavat ne kummasti oston esteiden purkamisessa. Ja ostopäätöskin on ison stepin lähempänä.

5. Panosta asiakasuskollisuuteen

Ole aina valmis auttamaan kun asiakas sitä pyytää, ja yritä jopa ennakoida etukäteispainotteisesti ennen kuin akuutti tarve ehtii edes iskeä. Asiakkaita voi hoksauttaa vaikkapa alan tulevista muutoksista tai muuten kysellä säännöllisesti, miten meillä menee.

Asioita ja asiakkaaseen liittyviä tietoja ei kannata jättää pelkkään muistinvaraan. Erilaisia asiakkuudenhallinta- eli CRM-järjestelmiä on tarjolla varmasti joka lähtöön, ja vähänkään isommassa bisneksessä se kannattaakin valjastaa myynnin, markkinoinnin ja sitä myöten myös asiakkuudenhallinnan tueksi. 

Alla esimerkki:

Eräs asiakkaamme pyöritti aikoinaan pehmopapereiden tukkuliikettä, asiakkaina oli sekä yrityksiä että yksityistalouksia. Toimitukset hoidettiin aina kotiovelle tai suoraan yritykseen. Heillä oli käytössään järjestelmä, joka laski mm. nelihenkisen kotitalouden keskimääräisen wc-paperinkulutuksen. Järjestelmä sitten hälyytti kun keskimääräisen kulutuksen mukainen määrä alkoi lähestyä loppuaan. Siinä vaiheessa asiakkaamme otti pikaisen puhelun asiakkaalleen ja tiedusteli, missä mennään. Miltei poikkeuksetta vastaanottaja oli puhelusta iloinen ja kysyi "mistä te sen tiesitte että meillä on wc-paperi pian loppu?". Ja kaupat tuli. 

Kokonaisvaltainen huolehtiminen luo asiakkaalle turvallisuuden tunnetta ja tyytyväisyyttä. Eikä pieni iloinen yllätyskään silloin tällöin ole haitaksi. 

 

Pohditko, miten teidän brändistänne tulisi viestiä niin, että se herättäisi kiinnostusta tai erottuisi kilpailijoista? Olemme kokeneita konkareita brändien näkyväksi luomisessa niin sisällöllisesti, teknisesti kuin visuaalisesti, ja pystymme varmasti auttamaan siinä teitäkin.

Ota yhteyttä!

sanna Sanna Paakkonen

Master of WTF Design, brändinrakentaja, perustajaosakas

Tutustu kirjoittajaan

Brändinrakennus Viisi vinkkiä
sanna

Sanna Paakkonen

Master of WTF Design, brändinrakentaja, perustajaosakas

sanna@wtfdesign.fi

Aiheet:

Brändinrakennus Viisi vinkkiä

Jaa somessa: