Viisi täsmävinkkiä sisällöntuotantoon

Oli kyse nettisivuista, uutiskirjeistä, esitteistä tai sosiaalisen median tuotannosta, kirjoitettu kieli ja teksti ovat suora ikkuna yrityksen ja organisaation sisään ja siten olennainen osa myös brändiviestinnässä.

WTF-toimisto-19-edit_blogiin.jpg

 

Tekstin yhtenäinen ja linjakas tyyli luo mielikuvaa ammattimaisuudesta ja yrityksen arvomaailmasta, joka ohjaa yrityksen toimintaa. Sisällöntuotanto on siis keskeisessä roolissa kun luodaan yrityksen brändiä.

Kaikilla meistä kirjoittaminen ei ole sitä tärkeintä osaamista, eikä tarvitse ollakaan. Kunhan on rohkea ja tuo omaa näkemystä ja ammattitaitoa esille, siinäkin on jo huiman paljon! Me WTF Designissa autamme yrityksiä sisällöntuotannon kanssa, joko tuottamalla suoraan kaiken sisällön asiakkaan antaman raakamateriaalin pohjalta tai sitten stilisoimalla tai vinkkaamalla sisällöntuotannon jippoja. 

Tiivistimme tähän blogitekstiin viisi vinkkiä, joilla pääsee hyvin eteenpäin sisällöntuotannon kanssa. Jos tekstin tuottaminen on silti kuivaa puuta, niin ei hätää, me autamme.

1. Määrittele yrityksesi tai organisaatiosi kieli, niin sanottu tone of voice

Onko teksti puhekieltä, kirjakieltä, murretta vai ammattitermistöä? Valinnan määrittää kaksi asiaa; kohderyhmä ja toimiala. Tärkeintä on, että valittu tyyli on joka viestinnässä samanlainen. Jos valitset puhekielen, tekstin tulee olla sitä niin sosiaalisessa mediassa, esitteissä, nettisivuilla kuin blogissakin. Yhtenäinen ilmaisutyyli rakentaa koko organisaation brändiä ja mielikuvaa.

2. Tarkista kirjoitusvirheet

Jos äidinkielen kielioppisäännöt eivät ole vahvinta osaamista, ei hätää. Monet kirjoitusohjelmat tarkastavat kieliopin puolestasi ja jos nekään eivät osaa auttaa, apu löytyy vaikka meiltä mainostoimistosta. Hyvällä, yhtenäisellä kielellä luodaan mielikuvaa organisaatiostasi sekä osaamisen ja ammattitaidon tasosta.

3. Vältä tekstissä turhaa toistoa

Mieti, mitkä ovat viestisi ydinasiat ja esitä ne kerran. Tehokeinona voi esimerkiksi esittää tekstin alussa väitteen ja johdatella tekstiä niin, että tekstin lopussa väite todistetaan oikeaksi. Tämän tyylinen toistaminen on sopivaa. Vanhat uskomukset muun muassa termien tautologisesta toistosta hakukoneoptimoinnin edistämiseksi eivät toimi enää.

4. Pidä tekstit sopivan mittaisena ja lauserakenteet yksinkertaisina

Liian lyhyet ja toisaalta liian pitkät tekstit saavat lukijan turhautumaan. Kolmesta kuuteen kappaleeseen on sopiva pituus blogiteksteissä teeman laajuudesta riippuen, nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa yhdestä kahteen kappaleeseen. Asiantuntija-artikkelit ovat toki ihan oma lukunsa, niissä enimmäispituutta ei ole määritelty. Joskus kuitenkin on hyvä jakaa laaja artikkeli vaikka useampaan lyhyempään kokonaisuuteen selkeyden saavuttamiseksi. Liian pitkät tekstikappaleet ovat vaikeita hahmotettavia, etenkin mobiilissa. Keskity myös siihen, että lauserakenteet pysyvät yksinkertaisina. Selkeä rakenne on helppolukuinen ja miellyttävä silmälle. Vältä yksittäisiä rivejä ja lauseita. Tekstin ymmärrettävyyden kannalta on hyvä, jos selkeillä lauseilla rakennetaan yhtenäisiä muutaman virkkeen kappaleita.

5. Otsikoi hyvin

Otsikon tulee olla houkutteleva ja jotain olennaista sisällöstä paljastava. Niin teksteissä kuin otsikoissakin tulee huolehtia myös löydettävyys, eli millä sanoilla haluat tekstin löytyvän netissä. Otsikon tärkein rooli on kuitenkin saada käyttäjä klikkaamaan. Maailman suurin hakukone Google on niin fiksu, että se löytää myös taivutetut sanat, eli sanojen ei tarvitse olla perusmuodossa. Joskus väliotsikot jäsentävät mukavasti luettavaa tekstiä, mutta niidenkin käytön tulee olla luontevaa. Varsinkin jos tekstissä käsitellään useampaa teemaa, ovat väliotsikot tärkeässä roolissa tekstin silmäiltävyyden ja kokonaisuuden hahmottamisen kannalta. 

Tärkeintä vinkki kuitenkin on, että tuotat rohkeasti tekstiä. Näillä vinkeillä teet kirjoittamisesta kivaa ja lukemisestakin nautintoa!

 

Päivitetty 23.3.2020
Alunperin julkaistu 4.12.2018
sanna Sanna Paakkonen

Master of WTF Design, brändinrakentaja, perustajaosakas

Tutustu kirjoittajaan

Markkinointi Viisi vinkkiä
sanna

Sanna Paakkonen

Master of WTF Design, brändinrakentaja, perustajaosakas

sanna@wtfdesign.fi

Aiheet:

Markkinointi Viisi vinkkiä

Jaa somessa: