Sisällöntuotanto & viestintä|Artikkelit|Vinkit|

Sosiaalisen median kuvakoot 2025 – nappaa talteen muistilista

Oikean kuvakoon valinta on kriittinen osa onnistunutta someviestintää ja -mainontaa, koska se vaikuttaa suoraan näkyvyyteen, käyttäjäkokemukseen, brändin uskottavuuteen ja kampanjan tuloksellisuuteen.

Sosiaalisen median kuvakoot muuttuvat jatkuvasti ja algoritmit suosivat laadukasta optimoitua sisältöä. Jos kuva leikkautuu väärin, on rakeinen tai ei sovi sijoitteluunsa, viestisi ei saavuta yleisöään tehokkaasti. Sosiaalisen median käyttäjät selaavat sisältöä nopeasti – siksi ensivaikutelma ratkaisee.

Tästä artikkelista löydät eri kanaviin ja sijoitteluihin sopivat kuvakoot sekä kuvien suunnittelua Canvassa helpottavan apukuvan!

 

Yleisiä teknisiä suosituksia kaikille kanaville:

  • Maksimi tiedostokoko kuville yleensä 30 Mt (JPG/PNG)
  • Käytä vähintään 1080 px leveitä kuvia
  • Huomioi suoja-alueet ja sijoita tärkeät elementit keskitetysti (erityisesti tarinoissa ja Reelsissä CTA-painikkeet ja teksti saattaa nousta kuvasi päälle). Pystykuvissa tärkein viesti kannattaa sijoittaa kuvan keskelle ja jättää reilusti vapaata tilaa kuvan ylä- ja alaosaan, jotta julkaisun teksti ja painikkeen viestit ovat helpommin luettavissa.
  • Alt-teksti ja tiedostonimet tukevat saavutettavuutta ja hakukoneoptimointia (etenkin LinkedInissä ja Facebookissa)
  • Videoissa kannattaa aina käyttää tekstityksiä, koska monet katsovat videosisältöjä ilman ääntä.
  • Suosittelemme kuviin PNG-tiedostomuotoa, sillä monet kanavat pakkaavat kuvia ja JPG-kuvat pakkautuvat herkemmin rakeisiksi.

 

Uutta! 

Metan mainostenhallinnan kautta pääsee luomaan mainoksia myös Threadsiin hyödyntäen olemassa olevaa Instagram-tiliä, jos et ole vielä luonut tiliä palveluun. Tämän laajennuksen hyödyntäminen edellyttää, että mainosteksti on max. 500 merkkiä. Tähän sijoitteluun kannattaa mainostenhallinnassa valita kuvakoko 1:1, joka toimii alustalla parhaiten. Muut kuvakoot rajautuvat automaattisesti tähän kuvasuhteeseen, eli jos käytät muuta kuvakokoa, varmista että kuvasi viesti ja visuaaliset elementit toimivat myös rajauksen jälkeen. Toistaiseksi Threads tukee vain kuvamainoksia. Kampanjamuodoista käytössä ovat Awareness, Traffic ja Sales.

 

Facebook

Facebook-mainonnan sijoitteluissa parhaiten toimivat 1440 x 1440 px (mm. feed ja videosyötteen välimainokset) sekä 1440 x 2560 px (tarinat + reels). Facebook mainontaa varten kannattaa tehdä mainoskuvat myös koossa 1080 x 1080 px, jota vaaditaan tällä hetkellä esimerkiksi Marketplace, in-stream video ja oikea sarake -sijoitteluihin. Mainoksen voit tehdä ilmankin, mutta vääränkokoinen kuva voi heikentää mainoksen tehoa tai johtaa siihen, että mainoksesi ei näy kaikissa sijoitteluissa. Mainostenhallinnassa voit myös rajata kuvasi vaakakuvaksi, mutta jos aiot hyödyntää tätä, mieti miten kuva rajautuu vaakamalliseksi jo mainoskuvapohjia suunnitellessa, jotta kaikki tärkeimmät elementit mahtuvat kuvaan rajauksen jälkeen.

Kaikkien sijoitteluiden tarkemmat tiedot löydät Metan sivuilta.

facebook.png

 

Instagram

Instagramin vuoden 2025 uudistuksen myötä perinteisen neliökuvan (1:1) sijaan käytetään jatkossa pystysuuntaista 1440 x 1800 px (4:5) kuvakokoa. Vaakaleveydeksi mille tahansa kuvasuhteelle on helppo valita aina sama 1440 px.

Instagramin syötteessä julkaisuissa ja mainonnassa toimii parhaiten 1440 x 1800 px. Myös 1440 x 1440 px on mahdollinen, mutta on hyvä huomioida, että feediin julkaistessa ja joissakin sijoitteluissa kuva saattaa saattaa leikkautua 1440 x 1800 px kokoon. Tämä kannattaa huomioida valituissa kuvissa ja kuvan eri elementtien sijoittelussa, jos käytät kanavassa 1:1-kuvasuhteen kuvia. Karusellimainoksissa taas 1:1-kuvasuhde toimii parhaiten.

Maksimikesto videoille on Instagramin syötteessä kasvanut 10 minuuttiin, kunhan tiedostokoko on alle 650 MB. Erityisoikeudet saaneet tilit voivat ladata jopa 60 minuutin videoita, joiden maksimikoko on 3,6 GB. Videoiden tiedostomuodoksi käy MP4 tai MOV ja kuvataajuudeksi suositellaan vähintään 30 fps. Reels-videon maksimikesto on 60 sekuntia ja maksimi tiedostokoko 250 Mb. Stories-videot Instagram paloittelee automaattisesti 15 sekunnin osiksi.

Kaikkien sijoitteluiden tarkemmat ohjeet löydät Metan sivuilta

instagram.png

 

TikTok

TikTok on suunniteltu alusta alkaen puhelimen pystynäytölle, eli suositeltava kuvakoko niin valokuvalle kuin videolle on näissä molemmissa tuttu pystyyn käännetty 1080 x 1920 px.

TikTokissa Android-puhelimen sovelluksella voit ladata maksimissaan 72 MB tiedostoja, IOS-järjestelmässä koko on selkeästi isompi 287,6 MB. Maksimipituus videolle on molemmissa 10 minuuttia.

tiktok.png

 

LinkedIn

Mainontaan suositellaan käytettäksi videoita, joiden kuvanopeus on maksimissaan 30 fps. Kannattaa huomioida, että latauslaadusta riippumatta LinkedIn pakkaa videot, joka satttaa heikentää niiden laatua. Mainontaan ladattavien videotiedostojen maksimikoko on 2 MB

Videomainoksien tarkemmat spesifikaatiot kannattaa tarkistaa LinkedInin omasta ohjeesta.

linkedin.png

 

Kun kuvasuhteet ja tekniikka on hallussa muista vielä nämä, kun suunnittelet seuraavaa kampanjaasi:

 

Ymmärrä kohderyhmäsi. Selvitä, missä kanavissa yleisösi viettää aikaa, millainen sisältö heitä puhuttelee ja räätälöi mainokset sen mukaan. Käytä tarkkoja kohdennustyökaluja (esim. Meta Ads Managerin kohderyhmät, TikTokin kiinnostuspohjainen targeting).

Panosta selkeyteen. Kerro ydinviesti kuvatekstinä tai videosi ensimmäisillä sekunneilla. Käytä selkeitä otsikoita ja brändillesi määriteltyjä värejä ja visuaalisia elementtejä, jotka tukevat viestiäsi ja vahvistavat brändisi tunnistettavuutta.

Optimoi kuvat ja videot kanavakohtaisesti. Käytä oikeita kuvasuhteita ja resoluutioita, suunnittele mobiili edellä. Pidä tärkeä sisältö turva-alueella, jottei se leikkaudu pois tai peity CTA-painikkeiden ja tekstin taakse.

Suosi videoita. Video toimii kuvaa tehokkaammin lähes kaikilla alustoilla. Tee napakoita videoita (6–30 s), joissa on selkeä alku, keskikohta ja toimintakehote. Muista lisätä videoosi tekstitys, jotta kiinnität myös niiden huomion, jotka selaavat sisältöjä ilman ääntä.

 

Nappaa tästä apukuva!

Apukuva auttaa sinua suunnittelemaan pystymallisen kuvan siten, ettei eri kanavien käyttöliittymäelementit peitä tärkeimpiä elementtejä. Ohessa on esimerkkejä eri alustojen käyttöliittymäelementtien asetteluista.

 

Tallenna kuva koneellesi ja aseta se Canvassa tai muussa suunnitteluohjelmassa avuksesi määrittämään kuvan turva-aluetta. Poista kuva lopuksi!

Lataa apukuva  

 

 

Menikö pää pyörälle? 

Jos tarvitset apua kampanjasuunnitteluun, ota yhteyttä!


Lue myös nämä