Punainen on kiehtova ja voimakas väri. Se edustaa rakkautta, intohimoa ja lämpöä, mutta se tunnetaan myös vaaran, jännityksen ja vihan värinä. Miksi siis valita punainen brändiväriksi ja kuinka sitä tulisi käyttää brändäyksessä? Uppoudutaan syvemmälle värin käyttöön markkinoinnissa ja brändäyksessä sekä tutustutaan punaisen eri sävyihin ja niiden merkityksiin.
Punainen brändivärinä
Punainen väri brändäyksessä ja markkinoinnissa
Monet yritykset käyttävät punaista brändivärinään, koska se on erottuva ja huomiota herättävä väri. Punainen viestii rohkeasta ja motivoituneesta yrityksestä, joka tekee kaikkensa saavuttaakseen tavoitteensa ja auttaakseen asiakkaitaan. Ravintoloissa punaista käytetään sisustuksessa ja pakkausmateriaaleissa, sillä sen on tutkittu lisäävän ruokahalua. Keksit varmasti monta menestynyttä yritystä, joiden brändivärissä punainen komeilee.
Punainen väri on voimakas ja monipuolinen valinta, joka toimii erityisen hyvin korostevärinä esimerkiksi pakkauksissa, logoissa, mainoksissa ja toimintakehotteissa. Liiallinen punaisen käyttö on kuitenkin visuaalisesti raskasta ja voi antaa vihamielisen vaikutelman. Punaisen käyttö brändiväreissä on hyvä rajoittaa yhteen tai kahteen sävyyn, sillä punaiset riitelevät helposti keskenään ja muiden värien kanssa.
Punaisen värin psykologiaa
Punaisella on sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia ihmisiin. Tässäpä muutama yleisluontoinen käsite, jotka liitetään usein punaiseen väriin. Muista, että jokainen meistä tulkitsee värit yksilöllisesti ja brändiväriä valitessa on huomioitava muutakin kuin yksittäisen värin merkityksiä tai henkilökohtaisia mieltymyksiä.
+ Motivaatio | Vahvuus | Rohkeus | Intohimo | Seikkailunhalu | Rakkaus
- Viha | Varoitus | Uhmakkuus | Kipu
Rakkaus ja intohimo
Punainen on rakkauden ja romantiikan väri. Se voi jopa vahvistaa sydämen sykettä! Punainen motivoi meitä tekemään parhaamme asioissa, joita rakastamme. Se liittyy voimakkaaseen kiinnostukseen ja innostukseen. Punainen yhdistetään seksuaalisuuteen, himoon ja vetovoimaan.
Voima ja itsevarmuus
Verrattuna muihin väreihin, punainen herättää meissä voimakkaimmat tunteet niin hyvässä, että pahassa. Se saa meidät tuntemaan itsemme voimakkaiksi. Punainen väri viestittää itsevarmuutta, uskoa omiin kykyihin ja ominaisuuksiin.
Aggressio ja viha
Näetkö joskus punaista? Aggressio, viha ja raivo yhdistetään myös punaiseen väriin.
Valta
Punainen viestii auktoriteetista ja se koetaan vallan, aseman ja dominoinnin värinä.
Suorituskyky
Punainen voi parantaa suorituskykyä ja vahvistaa kilpailuhenkisyyttä.
Energia
Punainen antaa energiaa ihmisille ja saa heidät tuntemaan itsensä eloisammiksi, aktiivisemmiksi ja liikkuvammiksi.
Impulsiivisuus ja riskinotto
Punainen liitetään impulsiivisuuteen ja kiireellisyyteen. Se motivoi nopeaa, reaktiivista käyttäytymistä.Punainen herättää jännityksen ja seikkailun tunteita. Se edistää rohkeaa tai jopa uhkarohkeaa käyttäytymistä.
Stressi
Pitkäaikainen altistuminen kirkkaille punaisille sävyille voi lisätä ahdistusta ja stressiä.
Ruokahalu
Punaisen on tutkittu lisäävän ruokahalua ja näläntunnetta.
Huomio
Punainen vangitsee huomion, hälyttää ja varoittaa. Esimerkkinä varoittavat liikennemerkit, merkkivalot ja alelaput ovat punaisia. Jos palovaroittimen äänelle pitäisi antaa väri, se olisi punainen.
Yleisimpiä punaisen sävyjä
Mistä kaikesta puhutaankaan, kun puhutaan punaisesta? Punaisen sävyjä on loputon määrä ja eri sävyillä on erilaisia merkityksiä. Tutkitaanpa siis muutamaa yleisintä punaisen sävyä brändinäkövinkkelistä. Ehkäpä tunnistat näistä oman brändivärisi?
Huomioi, että värien näkeminen ja kokeminen on yksilöllistä ja myös näyttö voi vaikuttaa värin sävyyn. Värisävyt ovat viitteellisiä ja teksteissä yhdistyvät yleisluontoiset ja WTF-tiimin omat tulkinnat.
Kirkkaanpunainen
Kirkkaanpunainen brändi on energinen, aikaansaava ja jännittävä – ehkäpä myös onnekas! Kirkkaan punainen on impulsiivisuutta aiheuttava ja huomiota kiinnittävä väri, joka toimii erityisesti toimintakehotteissa, hintalapuissa ja varoitusmerkeissä.
Karmiininpunainen
Viininpunaista vaaleampi ja kirkkaampi karmiini on draaman ja eleganssin väri. Brändinä se on voimakas, intohimoinen ja rohkea.
Viininpunainen
Viininpunainen on rikas punertavanpurppura sävy. Se on väri, joka liitetään usein valtaan, hienostuneisuuteen ja ylellisyyteen. Brändinä viininpunainen on kunnianhimoinen ja arvostettava.
Aniliininpunainen
Aniliininpunainen on kirkas, vahva pinkki, jossa on vivahde violettia. Voidaan puhua myös mustekaseteista tutusta magentasta. Aniliininpunainen tuo esiin iloa ja halua auttaa toisia. Se on myötätunnon, intuition ja inspiraation väri. Hieman murrettuna vadelmanpunaisena se tuo turvan ja mukavuuden tunteen.
Tomaatinpunainen
Oranssiin taittava tomaatinpunainen viestii onnesta, vauraudesta ja terveydestä. Se on kuolemattomuuden ja hedelmällisyyden väri. Brändinä tomaatinpunainen on rento mutta idearikas ja intoa puhkuva.
Tiilenpunainen
Ajaton tiilenpunainen on yhdistelmä punaista ja ruskeaa. Punainen antaa värille voimaa ja kunnianhimoa, kun taas ruskea luotettavuutta, pätevyyttä ja käytännöllisyyttä. Brändinä tiilenpunainen se on sivistynyt, kypsä ja keskittynyt.
Kuinka valita brändivärit?
Helpoimmalla pääset, kun otat avuksesi visuaalisen suunnittelijan. Brändivärien valinta sisältyy graafisen ohjeiston, logo-ohjeistuksen tai brändikäsikirjan suunnitteluun. Liiketoimintasi kehittämisestä kiinnostunut tiimimme osaa auttaa brändisi rakentamisessa eikä haittaa, että tiimistämme löytyy myös väripsykologiasta innostuneita suunnittelijoita. Voit myös seurata väripsykologiaan liittyvää blogisarjaamme ja ottaa haltuun omat brändivärisi!
Erottuuko yrityksesi jo markkinoilla vai olisiko aika pohtia brändiä?
Varaa meille maksuton etätapaaminen, jätä viesti tai kilauta, niin voimme auttaa yritystäsi erottumaan kilpailijoista ja houkuttelemaan asiakkaita. Voit myös jättää meille yhteydenottopyynnön. Keskustelemme mielellämme pienistä ja isoista tarpeista, ideioista ja ajatuksista!
Varaa etätapaaminen Jätä tarjouspyyntö
Lähteet:
www.thecolorency.com
www.colorpsychology.org
blog.hubspot.com/the-hustle/psychology-of-color