Pää, ole hiljaa!

Viimeiset viikot olen tehnyt töitä kuin pieni eläin. Tai ehkä enemmän, tiedä häntä, kun en ole tuota kuuluisaa eläinkunnan edustajaa päässyt jututtamaan. Joka tapauksessa edellisestä vapaapäivästä on vierähtänyt tovi.

Sitä luulee, että kun on kiire, ei voi ajatella ylimääräisiä. Väärin! Sieltä se salakavalasti luikahtaa päähän kerta toisensa jälkeen. Kehittämisidea.

Se ryökäle varastaa ajan jostain tärkeästä ja tuottavasta, kuten haastattelun puhtaaksikirjoittamisesta tai Yrittäjäsanomien sivukarttasuunnittelusta. Salakavalasti se luikertelee keskelle Photoshopin sävyjensäätökäyriä ja ehdottelee efektejä omien, suunnitteilla olevien www-sivujen henkilökuviin. Yritä siinä sitten muistaa, mitkä kurvit ja levelsit siitä haastateltavan kuvasta pitikään säätää.

Ja entä unet sitten, kehitysideoiden liittolainen nro 1!

Jos teet koko yön esiteleiskaa tai mietit asiakkaan somestrategiaa, ei aamulla ole välttämättä kovin levännyt olo. Mutta niin se pää lähtee taas käyntiin samaa vauhtia kroppaan syötetyn kofeiinin kanssa ja miettii viimeistään matkalla töihin, että mikä on liikennevalojen vihreän rgb-koodi ja että voiko sitä käyttää www-sivujen tehostevärinä.

Salakavalaa on myös yöpöytäkirjallisuus. Kuin varkain kertyy yöpöydälle pino yrityksen kehittämistä, markkinointia ja yrittäjätarinoita käsitteleviä opuksia. Pölli tästä. Tykkäämistalous. Taivas ja Helvetti. Missä ovat aivottomat hömppäharlekiinit?

Mistä tämä johtuu? Onko syynä lapsuudessa päähän taotut opit siitä, että raha ei kasva puussa tai luoja ei laiskoja elätä? Kummankin olen todeksi oppinut. Palkkansa eteen joutuu tekemään töitä ja laiskaksikaan ei ole vielä ehtinyt heittäytymään.

Pääkopalle tiedoksi: sulla on tämän kolumnin ilmestyessä vapaapäivä. Ähäkutti. Nyt tehdään soppari: minä haalaan kroppani pitkästä aikaa salille ja sinä olet sen aikaa hiljaa. Lasket korkeintaan vatsarutistusten määrää etkä mieti, että olisiko kuntolaitteiden säätönuppien keltainen sittenkin parempi tehosteväri kuin se liikennevalo.

 

(Kolumni Raahen Seudussa 17.11.2014)

sanna Sanna Paakkonen

Master of WTF Design, brändinrakentaja, perustajaosakas

Tutustu kirjoittajaan

Mainostoimistoelämää
sanna

Sanna Paakkonen

Master of WTF Design, brändinrakentaja, perustajaosakas

sanna@wtfdesign.fi

Aiheet:

Mainostoimistoelämää

Jaa somessa: