Miksi sivuni ei ole Googlen ykkössivulla?

Sivuston ylläpitäjät voivat tehdä parhaansa hakukoneoptimoidakseen sivuston, mutta koskaan ei voida ennustaa varmaa sijoitusta hakutuloksissa. Kaiken lisäksi tulokset ovat käyttäjäkohtaisia, riippuen mm. hakijan sijainnista, kielestä ja hakuhistoriasta. Hakutuloksissa sijoittuminen on siis monen asian summa, johon ei löydy yhtä selkeää vastausta. Tutkitaan asiaa vähän tarkemmin!

 

Miksi sivu ei näy hakutulosten ykkössivulla?

Tavallisin syy on, että sivusto on niin uusi ja sillä on vasta vähän liikennettä. Sivusto ei välttämättä löydy heti edes omalla nimellään ensimmäiseltä hakutulossivulta, jos samalla hakusanalla löytyy paljon muita tunnettuja sivustoja (esim. yritysluetteloita, joissa sama nimi on mainittu). 

Mitä sivustolta sitten vaaditaan, jotta sijoitus lähtee nousuun?

  1. Aikaa. Etenkin kokonaan uusien sivustojen nouseminen ensimmäiselle hakutulossivulle voi viedä kuukausia, joissain tapauksissa jopa vuosia.
  2. Aktiivisuutta. Blogien tai artikkeleiden säännöllinen julkaiseminen ilmaisee Googlelle että sivusto on aktiivinen, jolloin sijoitus saattaa nousta. Jos sivustolla ei ole blogia tai ajankohtaista-osiota, kannattaa päivittää aktiivisesti muuta sisältöä, esimerkiksi täydentää palvelukuvauksia ja lisätä uusia kuvia galleriaan. 
  3. Linkityksiä. Google arvostaa sivujen välisiä linkityksiä. Jos sivustolle johtaa linkkejä muilta sivustoilta, se nousee todennäköisemmin hakutuloksissa. Myös sivuston sisäiset linkitykset ovat hyödyllisiä.
  4. Harkittuja avainsanoja sisällön joukossa. On hyvin vaikea päästä ykkössivulle, jos haluaa tulla löydetyksi suositulla avainsanalla kuten “mainostoimisto”. Ei riitä että sana on kerran mainittu sivulla, vaan sivustolle tulee tuottaa paljon aiheeseen liittyvää asiasisältöä. Kannattaa myös tähdätä tarkemmin rajattuihin hakulauseisiin, kuten "apua markkinointiin Raahe".
  5. Lisää liikennettä. Sivujen mainostaminen esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa tai Googlessa voi auttaa saamaan lisää kävijöitä sivustolle. Suositut sivut nousevat paremmin hakutuloksissa.
  6. Mielenkiintoista sisältöä. Google huomaa, jos kävijät poistuvat sivultasi välittömästi. Runsas ja mielenkiintoinen sisältö saa kävijät viihtymään, ja auttaa näin Googlea ymmärtämään että sivusto on hyvän sijoituksen arvoinen.

 

Muuta huomioitavaa:

  • Varmista, että sivustosi on turvallisella palvelimella ja että se on TLS-suojattu (ent. SSL-suojaus). Suojatun sivuston osoitteen alussa on https (ei http). Google arvostaa turvallisuutta.
  • Varmista, että sivu skaalautuu oikein mobiililaitteille. Google pitää mobiiliystävällisistä sivustoista.
  • Onko yritykselläsi Google My Business -tiliä? Se auttaa saamaan näkyvyyttä haettaessa yritystä sen omalla nimellä Googlesta.
  • Jos samalla hakusanalla on muiden ostamia mainoksia, ne näkyvät aina ensimmäisinä tuloksissa.
  • Onhan käytössäsi Google Analytics, jonka kautta pääset seuraamaan sivuston kävijämäärän kehittymistä, liikenteen lähteitä ja sivustolla vietettyä aikaa?


Miksi sivu ei löydy ykkössivulta tietyllä hakusanalla?

1. Hakusana on niin suosittu ja kilpailtu, että parhaat sijoitukset menevät isommille ja suositummille sivustoille

Kannattaa tutkia, kuinka monen eri hakutuloksen kanssa oikein kilpaileekaan. Esimerkiksi "www-sivut"-hakutermi tuottaa yli 100 miljoonaa hakutulosta. Millä kärjellä sieltä voisikaan omien sivujen kanssa erottua? Yksi hyvä keino löytää uusia näkökulmia ja jopa sisällöntuotannon aiheita on käyttää Googlen hakukenttää. Se ehdottelee suoraan muita hakusanan aihepiirin ympärille liittyviä suosittuja hakutermejä, jotka eivät välttämättä ole ihan yhtä kilpailtuja, mutta jotka hakukoneen käyttäjä kuitenkin kiinnostaa. 

WTF Design www-sivut hakutulos
 

2. Sivustoltasi ei löydy tarpeeksi osuvaa ja monipuolista sisältöä hakusanaan liittyen.

Googlen hakualgoritmit keskittyvät nykyään sivuston sisältöön, joten varmista että haluamasi hakusanat näkyvät sivustolla.

Pelkkä avainsanan mainitseminenkaan sivustolla ei vielä takaa hyvää sijoitusta Googlen hakutuloksissa. Ennen hakukoneoptimointiin kuului luetella kaikki liittyvät avainsanat "Meta keywords" -tietoihin, mutta Google on muuttanut toimintatapaansa ja jättää nykyään huomiotta tällaiset sanalistat.

Paras tapa tavoitella näkyvyyttä omalla avainsanalla on tuottaa monipuolista sisältöä siihen liittyen. Monipuolinen sisältö voi olla esimerkiksi blogeja, artikkeleita, palvelukuvauksia, ohjeita, kuvia, videoita tai usein kysyttyjä kysymyksiä.

Lue täältä lisää vinkkejä hakukoneoptimointiin. Tärkeää on mielenkiintoisen ja asiantuntevan sisällön tuottaminen kohdeyleisöllesi. Kannattaa olla kärsivällinen, sillä selkeitä tuloksia ei näe heti, eikä välttämättä vielä kuukausien päästäkään. Sinnikkyys kuitenkin kannattaa!
 

Sivu puuttuu kokonaan Googlesta!

Jos sivun sijoitus on alhainen, voi vaikuttaa ettei sitä löydy ollenkaan Googlesta. Kannattaa tarkistaa asia tekemällä Googlessa haku tekstillä site:sivusisosoite.fi. Jos haku tuottaa tuloksia, kaikki on kunnossa. 

WTFDesign-google-sivuhaku.png 

Jos et löydä sivustoasi Googlesta ollenkaan, on lisätutkimuksen paikka. Yksi syy voi olla, että sivustosi on juuri julkaistu, eikä Google ole kerennyt indeksoida sitä. Indeksointiin voi mennä aikaa yhdestä päivästä jopa useampaan viikkoon, Googlella kun on miljoonia sivuja läpikäytävänä joka päivä.

Jos sivustosi on kuitenkin ollut samassa jamassa jo tovin eikä Google löydä sitä vieläkään, on selvitettävä ongelman syy. Tähän on hyvä apu Googlen Search Console -työkalu. Sen avulla voi selvittää, onko Google indeksoinut sivustokartan onnistuneesti ja löytää mahdolliset virheet.

Muita syitä voi olla esimerkiksi:

  • Sivun virheellinen robots.txt tai noindex -määrittely tai muu tekninen asia, joka estää Googlen indeksointirobotin pääsyn sivulle.
  • Puutteellinen sivustokartta.
  • Blackhat-kikkailu, eli hakukoneoptimoinnissa huijaaminen. Google voi poistaa harhaanjohtavat ja haitalliset sivustot hakemistosta.

Pyydä tarvittaessa apua sivustosi tekniseltä ylläpidolta. Jos sivustolla ei ole toimivaa ja asiantuntevaa teknistä ylläpitoa, voi palvelun ulkoistaa esimerkiksi meille. Autamme mielellämme!
 

manda Manda Kosola

WTF-webbivelho, web designer

Tutustu kirjoittajaan

Webdesign Markkinointi Digi
manda

Manda Kosola

WTF-webbivelho, web designer

manda@wtfdesign.fi

Aiheet:

Webdesign Markkinointi Digi

Jaa somessa: