Artikkelit|

Miksi mainostoimisto kysyy asiakkaalta budjettia?

Kun saamme potentiaaliselta asiakkaalta yhteydenottopyynnön ja pääsemme keskustelemaan heidän kanssaan vaikkapa markkinointitarpeista tai verkkosivuston kehittämisestä, tulee kysymyspatteristomme jossakin vaiheessa eteen myös työhön käytettävissä oleva budjetti. Tämä aiheuttaa joskus vähän hämmennystä, ja siksipä pureksimmekin aina auki syyt siihen, miksi mainostoimisto haluaa tietää käytössä olevan budjetin – ja tässä tekstissä pureksimme syyt auki teillekin.

Asiakkaan mainonnan budjettia tiedustellessa kyse ei ole siitä, että yritämme keksiä kaikki mahdolliset keinot, millä saisimme ujuteltua tuon summan omiin taskuihimme, tai siis tietenkin virallisesti laskun kautta osaksi WTF Design Oy:n liikevaihtoa. Syynä on yksinkertaisesti tämä:

Haluamme käyttää asiakkaan budjetin mahdollisimman tehokkaasti tukemaan asiakkaan tavoitteiden saavuttamista.

Käytämme usein budjettikeskusteluissa maallikkokieltä puhumalla autoista tai taloista. Sama ilmiöhän toistuu näitäkin kauppoja tehdessä. Autokauppaan astuessa myyjä kysyy melko pian kohtaamisen jälkeen hintahaarukkaa uudelle menopelille, jonka perusteella päättelee, ohjaako asiakkaan tutustumaan paraatipaikalla paistatteleviin uutuusbiileihin vai takapihalta löytyvään kierrätyskalustoon. Ja sama asuntokaupoilla: välittäjä kysyy sijainnin, huoneluvun ja asumismuodon lisäksi aina myös budjetin. Näin sekä automyyjä että asuntovälittäjä pystyvät tekemään työnsä tehokkaasti ja vastaamaan parhaiten asiakkaan tarpeisiin.

Sama siis meillä. Jos tiedämme edes hintahaarukan asiakkaan budjetille, voimme tiimimme koko asiantuntemusta hyödyntäen miettiä, mihin tuon summan voisi järkeviten käyttää. Selvää siis on, että myös mainostoimistoissa yhdellä X:llä saa yhden X:n perusratkaisun, ja vähän useammalla X:llä sitten paljon kustomoidumman ja laajemman – pätee niin brändin kehittämisessä, verkkopalveluissa kuin markkinoinnissakin.

Mainostoimistoalalla jokainen tehty työ kertoo tekijästään, joko hyvää tai huonoa. Itse emme missään tapauksessa halua ottaa sitä riskiä, että yritykseemme yhdistetään lause "pelkkää rahastusta".

Näistä syistä budjetin kysyminen on mukana kysymyspatteristossamme. Olemmehan täällä auttamassa asiakkaitamme vahvistamaan omaa brändiään ja luomaan sitä näkyväksi. 

Samalla huolehdimme myös omasta brändistämme – auttamalla asiakkaitamme menestymään vahvistamme omaakin brändiämme.


Lue myös nämä