Kriisiviestintäsuunnitelma osaksi muuta viestintää

Raahessa tapahtuu tänä keväänä paljon jännää. Kuntavaalit kolkuttelevat ovella ja ehdokkaat panevat parastaan some-presenssin maksimoimiseksi. Monessa yrityksessä tehdään isoja kehittämistoimenpiteitä varmistuakseen mukaanpääsystä käynnissä oleviin suurhankkeisiin. Viestejä vilisee monessa eri mediassa ja aktiivisuus on huipussaan – kuten pitääkin!

Kriisi_tulee_olteko_valmis_2.jpg

 

Mitä sitten, jos kaikki ei viestinnällisesti menekään kuten pitää? Entä jos ehdokas joutuu tahattomasti mukaan mediaryöpytykseen tai johtaja joutuu selittelemään alaistensa tekemisiä? Tai jos yrityksen maine liataan yhdessä yössä vain siksi, että asiakkaan harkintakyky petti?

Some on tehokas kanava, kun sen pelisäännöt ymmärtää. Ilmaista näkyvyyttä saa kyllä, jos tekee sen eteen töitä, mutta vähintään yhtä tärkeää on pohtia etukäteen mahdollinen kriisiviestintäsuunnitelma. Kriisin koittaessa nimittäin pitää ihan oikeasti kääriä hihat, että saa oman äänensä kuuluviin hurjana vellovan somemöykän yli.

Kriisiviestinnän marssijärjestys ja toimenpiteet kannattaa pitää kirkkaana mielessä: mietitään etukäteen, kuka viestii ja missä kanavissa, ettei tarvitse vetää pitkää tikkua silloin, kun möykkä on kovimmillaan.

Jos on mokattu, pyydetään anteeksi. Muistetaan, mikä on fokus, eli tilanteen rauhoittaminen ja palaaminen normaaliin päiväjärjestykseen. Ei provosoiduta, syytellä tai selitellä muttakusittekuentäku. Kerrotaan vain ne asiat, millä on kriisin selvittämisen kannalta merkitystä. Keskitytään isoon kuvaan ja kokonaisuuteen eikä tartuta lillukanvarsiin. Ja yritetään kääntää voitoksi se näkyvyys, mikä on saatu kriisin kaupantekiäisenä. Ja ennen kaikkea: reagoidaan nopeasti ja rehellisesti. 

Viime viikkoina olen seurannut kahtakin eri tapausta, jossa nopealla ja ennalta mietityllä kriisiviestintäsuunnitelmalla olisi saatu aikaan ihan toisenlainen lopputulos, kuin mihin somemöykän aikaansaannos tosiasiassa päätyi. Olethan sinä miettinyt oman yrityksesi kohdalla etukäteen, mitä teet silloin, jos tai kun kriisi iskee. Olethan valmis?

sanna Sanna Paakkonen

Master of WTF Design, brändinrakentaja, perustajaosakas

Tutustu kirjoittajaan

Markkinointi
sanna

Sanna Paakkonen

Master of WTF Design, brändinrakentaja, perustajaosakas

sanna@wtfdesign.fi

Aiheet:

Markkinointi

Jaa somessa: