Kohti uutta WTF-elämää

Korona kitkuttelee sinnikkäästi mukana vavisuttaen tiettyjä toimialoja hyvinkin voimakkaasti. Meillä oli kuitenkin jo etukäteen valmistauduttu siihen, että kevät 2020 on kaikin tavoin poikkeuksellinen. Tähän ei liittynyt kykyä ennustaa maailmanlaajuisen pandemian yliotetta, vaan se, että olimme valmistelleet jo pitkään WTF Designin uutta tulemista.


Toki korona vaikutti meihinkin: joitakin proggiksia laitettiin jäihin, mutta toisaalta tiettyjen kanssa painettiin jopa kaasua, kun arki oli poikkeuksellisen rauhallista. Jo ennen koronaa olimme tottuneita virtuaalitiimiläisiä itse kukin, joten etätyökulttuurin juurtuminen osaksi yhteiskuntaa ei vaikuttanut meihin. Työkalut olivat valmiina ja arjen rutiinit selvillä.

Nyt kun meitä on kaksi yhtä sitoutunutta, kehittämishaluista ja pelotonta yrittäjää, olemme halunneet käyttää yhteisen taipaleen alun kehittämiseen ja kasvun mahdollistamiseen. Lassen ennakkoluulottomuudesta, verkostoista ja kyvystä ajatella isosti otetaan nyt kaikki tehot irti – kuten tämä entinen ammattiurheilijakin tykkää sanoa. Minun roolini on jalkauttaa ideat arkeen, miettiä resursseja ja osaamisia, aikatauluttaa ja ennakoida – olla niin sanotusti etupellossa. Lassen lempisanontoja tämäkin.

Yhtenä kantavana kehityssteppinä on lisäarvon tuottaminen asiakkaille. Keinoja tähän on toki suunnitteilla monia, mutta yksi jo somekanavissakin ohimennen vilahdellut työkalu on asiakkaille rakenteilla oleva extranet. Se tarjoaa apua suosimamme Concrete5-julkaisujärjestelmän ylläpitoon, sivuston hakukoneoptimointiin, markkinointiin ja sisällöntuotantoon. Palvelua myös kehitetään koko ajan vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Extranetin rakentaminen on aloitettu jo ennen koronaa, ja tausta löytyy juurikin siitä ajasta, jolloin tehtiin päätös uuden WTF Designin tulemisesta, kehittämisestä ja kasvusta.

Toinen konkreettinen iso mullistus on oma strategiatyö. Olemme myllänneet sitä Lassen kanssa otsikkotasolla uusiksi ja vieneet sen siihen pisteeseen, että seuraavaksi sitä ruvetaan myllyttämään koko tiimin kanssa. Näin strategiasta saadaan meidän kaikkien yhdessä tekemä: kasvun mahdollistava työkalu, johon kaikki uskomme ja jota kaikki omassa arjessaan toteuttavat.

Osallistaminen toistuu terminä usein etenkin kuntapuolen strategiatyössä, mutta koskee se meitä yrityksiäkin.

Ja haluan nostaa tässä kirjoituksessa esiin vielä yhden seikan, joka luo vahvaa pohjaa WTF 2.0 -työlle: tiimipäivät – tai WTF-gettogether kuten meillä tätä puhutellaan. Tästä hetkestä viikon päästä olemme koko tiimin voimin viettämässä viikonloppua, johon kuuluu tiimityön vahvistamista, valmennusta, yhdessä kehittämistä, idistelyä ja kaikkien näiden lopputulemana kasvun mahdollistamista. Ja toki myös pelailua, leppoistelua, höpöttelyä, rentoutumista ja muuta mukavaa WTF-kikkailua. Ryppyotsaisesti tekemällä kun ei saa aikaan kuin ryppyotsaisia ideoita. Ei siis lainkaan meidän tyylistä.

Yhdessä tehden, paras osaaminen hyödyntäen, kaikkien ideat huomioiden sekä tiimin vahvuuksiin nojaten saadaan aikaan hyvää. Sitä kohti.

sanna Sanna Paakkonen

Master of WTF Design, brändinrakentaja, perustajaosakas

Tutustu kirjoittajaan

Mainostoimistoelämää
sanna

Sanna Paakkonen

Master of WTF Design, brändinrakentaja, perustajaosakas

sanna@wtfdesign.fi

Aiheet:

Mainostoimistoelämää

Jaa somessa: