Jäärä – ja ylpeä siitä!

Mainosalan ammattilainen on harakka, joka napsii mukaansa tapahtumista kaiken, jossa on jotakin mielenkiintoista: konsepti, toteutustapa, jälkikäsittely, muoto, sisältö, formaatti, materiaali… Joiltakin taannoisilta Yrittäjäpäiviltä tämä harakka nappasi mukaa läjän Kauppalehden rintamerkkejä, joissa yrittäjyyttä käsitellään ihanan itseironian kautta. Merkeissä esiintyvät yrittäjää kuvaamassa sanat TYÖNARKKARI, PÖPI, JÄÄRÄ, MASOKISTI ja UFO. Jokaisen sanan alla on slogan ”Yrittäjä – ja ylpeä siitä”.


Aarteita Kauppalehden ständiltä vuodelta 2011
 

Oma yrittäjätaival on avannut noiden yrittäjää kuvaavien sanojen merkitystä monelta eri kantilta:

TYÖNARKKARI. Jos satun ehtimään toimistolta ulos lounaalle, viimeistään ruokapöydän ääreen istuessa pitää tarkistaa kännykästä sähköpostit. Viikonloppuisin tartun töihin tarpeen vaatiessa, ja näen yöllä villejä työunia ja luonnoksia asiakastöistä – osa hyviä ja osa taas… no, kehityskelpoisia ainakin. Ja kehittämisideat: niitähän tulee milloin missäkin, ja ne sitten kirjataan vaikka leffalipun taakse. Yhdenkin logoidean olen piirtänyt auton ratissa bensakuittiin, ettei ajatus vaan pääse karkaamaan. Työnarkkariksi yrittäjän tunnistaa siitä, että hän ei tunnusta tässä olevan mitään ongelmaa, koska hänhän RAKASTAA työtään.

PÖPI. Olen ihan hurahtanut tähän hommaan. On niin mahtavaa, kun on oma yritys ja asiakkaat ovat halunneet palkata meidät. On niin kiva tehdä töitä ja kun on niin mielenkiintoisia projekteja. Aina ei ihan ymmärrä, millä ajalla kaikki työt ehtiikään todellisuudessa tehdä, ja välillä on niin kiire, ettei muista, mitä on puoli minuuttia sitten tehnyt. Onneksi sähköpostissa on pöpejä varten Lähetetyt-laatikko.

JÄÄRÄ. Fantasioissa yrittäminen on aina ihanaa, mutta oikeasti eteenpäin mennään monesti hammasta purren pelkällä tahdonvoimalla. Vieläkään ei tulevaisuutta voi ennustaa kovin pitkälle, vaikka käynnissä on jo kymmenes toimintavuosi. Asioita saa oppia koko ajan kantapään kautta. Yrittämisen riemu revitään siitä, että saa luoda jatkuvasti uutta ja tyydyttää insinöörin uteliasta luontoa. Kieltäydyn myös uskomasta, että asiat pitäisi tehdä, kuten ne on aina ennen tehty.

MASOKISTI. Lounaaksi pähkinöitä ja protskupatukkaa, jos muuta ei ehdi. Jännetupen tulehdus, krooninen niskajumi, kyynärvarren penikkatauti ja silmäpussit – check! Jos haluaa sairastaa kunnolla, se tehdään viikonloppuisin, myös joulu käy. Verottajan ja monen muun virallisen tahon mielestä sitä on lähtökohtaisesti epäilyttävä, koska sattuu olemaan yrittäjä. Ikinä ei saa riittävää korvausta kaikesta siitä työmäärästä, joka kaatuu päälle. Aivammahtavaa!

UFO. Päätin aikoinaan silloisen yhtiökumppanin kanssa alkaa yrittäjiksi karmivien talousnäkymien uhatessa. Takasimme henkilökohtaisesti yrityksemme lainan ja luovuimme vakityöstä, pitkistä kesälomista ja mahdollisuudesta ottaa vielä siihen päälle palkatonta lomaa. Yrityskin piti perustaa pikkukaupunkiin, periferiaan, kauas ison maailman trendeistä. Aika ajoin sitä tuntee itsensä aika ufoksi.

 

sanna Sanna Paakkonen

Master of WTF Design, brändinrakentaja, perustajaosakas

Tutustu kirjoittajaan

Mainostoimistoelämää
sanna

Sanna Paakkonen

Master of WTF Design, brändinrakentaja, perustajaosakas

sanna@wtfdesign.fi

Aiheet:

Mainostoimistoelämää

Jaa somessa: