Hakukoneoptimoinnin alkeita

SEO eli hakukoneoptimointi tähtää sivuston parempaan sijoittumiseen Googlen hakutuloksissa. Mitä Google-optimoinnista olisi hyvä tietää, ja mistä aloittaa hakukoneoptimointi?

Mistä hakukoneoptimointi kannattaa aloittaa?

Lähtökohta tulisi aina olla kohdeyleisölle suunniteltu ja helppokäyttöinen verkkosivusto sekä osuvan sisällön tuottaminen. Ei siis lähdetä tekemään sivustoa hakukoneille. Sivusto, joka houkuttelee ja palvelee hyvin ihmisvieraita, on myös hakukonerobotin silmissä arvokas sivusto. Tehdessäsi sivustoa ihmisille, hakukoneoptimointi tulee kuin luonnostaan. 

Hakukoneoptimointia on silti hyvä opetella, jos haluaa tähdätä parempaan hakutuloksissa sijoittumiseen. Ja kukapa ei haluaisi, sillä Googlen orgaanisissa hakutuloksissa näkyminen on todella hyvää markkinointia (ja käytännössä ilmaiseksi, vaikka onhan aikakin rahaa). 

Hakukoneoptimointia tehdessä on silti hyvä muistaa, että näkyviä tuloksia ei saada heti aikaan. Sivustosi ei todennäköisesti pomppaa hakutulosten kärkeen ensimmäisen blogijulkaisun jälkeen, vaikka sen sisältö ja avainsanat olisivatkin viimeisen päälle hiotut. Google järjestää hakutuloksia satojen eri kriteerien perusteella, joten menestystä orgaanisissa tuloksissa on mahdotonta ennustaa. Uusien sivustojen kohdalla joudutaan olemaan vieläkin kärsivällisempiä, sillä sivujen nouseminen hakutulosten ykkössivulle voi viedä kuukausia.

Googlen orgaanisissa hakutuloksissa näkyminen on käytännössä ilmaista markkinointia, mutta hyville sijoille pääseminen voi viedä aikaa.

Kärsivällinen ja suunnitelmallinen hakukoneoptoimointi kuitenkin kannattaa! Tässä vinkkejä siihen:

Avainsanat

  • Valitse omaan yritykseen tai toimintaasi liittyvät avainsanat, joita käytät sivustolla. Kirjoita näistä aiheista monipuolisesti sisältösivuja, artikkeleita tai blogia.
  • Tutki kuinka kilpailtuja avainsanat ovat. Avainsanatutkimukseen on tarjolla monia työkaluja verkossa. Esimerkiksi yksi ilmainen tällainen on Übersuggest. Voit myös manuaalisesti tutkia hakemalla avainsanoja Googlella ja vertailemalla tulosten määrää.

    Hakukoneoptimointi avainsanatutkimusHakukoneoptimointi avainsanatutkimus
  • Uuden tai pienen sivuston ei usein kannata lähteä kilpailemaan kaikista suosituimmista avainsanoista. Esimerkiksi sana “kahvi” antaa melko liudan tuloksia. Voit valita avainsanan sijasta myös “pitkähäntäisen” avainlausekkeen (eng. long tail keyword), joka voi parantaa näkyvyyttäsi tarkemmin rajatuissa hauissa. Tällöin valitaan yksi pääsana, ja sille annetaan muita merkitseviä sanoja kaveriksi, esimerkiksi "tumma kahvi vatsaystävällisempää". Usein haettuja avainsanalausekkeita voi tutkia myös Googlessa, tutkimalla mitä hakukone ehdottaa hakusanan jatkoksi. 

    WTFDesign-hakukoneoptimointi-avainsanatutkimus.png
  • Hyödynnä valitsemiasi avainsanoja tai -lausekkeita erityisesti sivun otsikossa, väliotsikoissa ja muissa nostoissa.

Sisältö

  • Päivitä sivulle uutta sisältöä säännöllisesti. Google suosii vaihtuvaa ja tuoretta sisältöä, ja samalla koukutat kävijöitä tulemaan yhä uudestaan mielenkiintoisen sisältösi pariin.
  • Sisällön päivittämistä voi myös tehdä uudistamalla tai parantelemalla vanhoja sivuja ja artikkeleita. Samalla on hyvä poistaa rikkinäisiä linkkejä, sillä ne voivat olla haitaksi sivun hakukoneoptimoinnille.
  • Käytä selkeitä ja helposti luettavia sisältörakenteita. Rakennetta voit lisätä esimerkiksi väliotsikoilla, listauksilla ja tärkeiden kohtien korostamisella.
  • Tee sisällöstä mielenkiintoisempaa käyttämällä eri medioita, kuten kuvia, grafiikkaa, videoita tai infograafeja. Kuvat kannattaa optimoida sopiviksi verkkosivulle. Pyri pitämään kuvien koko maksimissaan 100kt kokoisena. Kuvien optimointiohjelmia löytyy netistä useita, mutta esimerkiksi Windowsin Paint- ja Mac-tietokoneiden Esikatselu-ohjelmillakin on mahdollista muuttaa kuvan kokoa.
  • Määritä kuville alt-tekstit. Alt- eli vaihtoehtoinen teksti näkyy, jos itse kuva ei jostain syystä näy kävijän selaimella. Se auttaa myös hakurobottia ymmärtämään mistä kuvassa on kyse. Alt-tekstiin on hyvä kirjoittaa kuvan sisältö.

Linkitys

  • Käytä sivuston sisäisiä linkkejä. Linkitä omia blogitekstejä, artikkeleita ja sivuja toisiinsa. Googlen indeksointirobotit ryömivät verkossa verkkosivujen välisten linkkien avulla, joten omien sivujen linkittäminenkin voi olla hyödyksi hakukoneoptimoinnin kannalta.
  • Google arvostaa laadukkaita inbound- eli ulkoisia linkkejä. Sivustosi painoarvo kasvaa, jos muut hyväksi todetut sivustot linkittävät sivustollesi. Kysy siis yhteistyökumppaneilta, asiakkailta tai muilta verkostoilta mahdollisuuksia haastatteluihin, referensseihin tai muuhun sisältöön, joka mahdollistaa sivustojenne keskinäisen linkityksen.
  • Linkitä sivustolle, artikkeleihin ja blogiteksteihin eri sosiaalisen median kanavista. Sitä kautta saat lisää liikennettä sivustolle ja sen myötä parempaa hakukonenäkyvyyttäkin.
  • Yritysten kannattaa muistaa myös Google My Business -tilin perustaminen, ja sinne verkkosivuston osoitteen lisääminen.

Tekninen optimointi

Jos et ole varma sivustosi teknisestä hakukoneoptimoinnista, kannattaa selvittää ainakin seuraavat asiat: 

  • Onhan sivustosi käyttökelpoinen myös mobiililaitteilla? Mobiiliystävällinen sivusto palvelee paremmin mobiilikäyttäjiä (joita on nykyään paljon!) ja on merkittävä tekijä hakukoneoptimoinnissa.
  • Sivuston tulisi olla SSL-suojattu. Onhan sivustosi osoitteen alussa https (ei http)? Google arvostaa turvallisuutta.
  • Löytyyhän sivustosi Googlesta, eli se on indeksoitu oikein? Voit tarkistaa sen kirjoittamalla Googlen hakuun "site:domainisi.fi". Jos indeksoinnissa on ollut ongelmia, sitä voidaan tutkia esimerkiksi Googlen Search Console -työkalun avulla.
  • Onhan sivustollasi selkeä navigaatio ja onhan se muutenkin helppokäyttöinen? Hakukonerobotit kehittyvät jatkuvasti, ja ne kykenevät yhä paremmin tunnistamaan hyvät sivustot huonoista. Yksi Googlen kriteeri on sivuston helppokäyttöisyys.

Meillä WTF Designissa uudet www-sivut kehitetään hakukoneoptimointi huomioiden, joten nämä tekniset seikat ovat meillä aina hoidossa.

Vältä näitä hakukoneoptimoinnin virheitä:

  • Tuplasisällöt. Pidä huoli, että sivustolla ei esiinny samoja sisältöjä monessa eri paikassa. Älä myöskään kopioi tekstiä suoraan muilta sivuilta, sillä Google pitää tätä tuplasisältönä ja se voi huonontaa sivustosi arvoa.
  • Huonolaatuiset ulkoiset linkitykset. Vaikka sivullesi johtavien ulkoisten linkkien määrä onkin merkittävä tekijä, huolehdi että ne tulevat luotettavilta ja Googlen hyväksymiltä sivustoilta (eli ne löytyvät Google-haulla). Google pitää huonona merkkinä, jos linkitys tulee vaaralliselta tai muutoin huonoksi havaitulta sivustolta.
  • Liian suuret kuvat. Googlen yksi hakukonesijoittumisen kriteeri on latausnopeus. Isokokoiset tiedostot voivat hidastaa huomattavasti sivun latautumista, joten vältä liian isoja kuvia.
  • Black-hat-hakukoneoptimointi. Esimerkiksi linkkien ostaminen, automaattisen sisällön luominen, käyttäjän harhaanjohtaminen piilotetulla sisällöllä tai uudelleenohjauksilla sekä sivun täyttäminen avainsanoilla ovat Googlen säännöissä kiellettyä. Black-hat-termillä viitataan hakukoneoptimointiin, joka käyttää kiellettyjä menetelmiä parantaakseen sijoitustaan hakutuloksissa. Googlen algoritmit viisastuvat päivä päivältä ja tunnistavat black-hat-tekniikat yhä paremmin, joten vilunkipelin kokeileminen ei kannata. Pahimmassa tapauksessa Google voi poistaa sivuston kokonaan hakutuloksista.

 

Hakukoneoptimoinnista voit lukea lisää esimerkiksi Googlen hakukoneoptimoinnin aloitusoppaasta.

manda Manda Kosola

WTF-webbivelho, web designer

Tutustu kirjoittajaan

Webdesign Markkinointi Digi
manda

Manda Kosola

WTF-webbivelho, web designer

manda@wtfdesign.fi

Aiheet:

Webdesign Markkinointi Digi

Jaa somessa: