Digimarkkinointi tai digitaalinen markkinointi tarkoittaa mitä tahansa markkinointia, joka toteutetaan elektronisille laitteille, kuten älypuhelimille, tietokoneille tai tableteille. Se voi olla esimerkiksi display-mainontaa, verkkosivusto tai sisältömarkkinointia. Digimarkkinointiin liittyy paljon lyhenteitä ja sanastoa, tarkista tästä listasta mitä ne tarkoittavat!
Digimarkkinoinnin sanakirja
Analytiikka Hakukoneet Markkinointi Verkkosivusto
ANALYTIIKKA
Google Analytics (GA)
Googlen ilmainen analytiikkatyökalu Analytics on monipuolinen työkalu digimarkkinoinnin avuksi. Analytics-seurantakoodi asennetaan verkkosivustolle ja sen avulla seurataan kävijämääriä, suosituimpia sivuja, istuntojen pituuksia ja paljon muuta informaatiota sivustolta, jotka voivat edesauttaa markkinoinnin suunnittelussa, tulosten seuraamisessa ja sisällöntuotannon optimoimisessa.
Google Tag Manager (GTM)
Tag Manager on Googlen ilmainen työkalu, joka helpottaa erilaisten tagien lisäämistä sivuille. Tagien avulla voidaan seurata sivuston kävijöiden toimintaa sivustolla. Seuranta voidaan laittaa esimerkiksi napille, ja näin saadaan tieto kuinka moni käyttäjä kyseistä nappia on klikannut. Tiedot voidaan yhdistää Google Analyticsiin.
Klikkausprosentti
CTR / Click Through Rate
Klikkausprosentti tarkoittaa suhdetta linkin nähdeiden ja sitä klikanneiden välillä. Esimerkiksi jos sata ihmistä on nähnyt Google AdWords -mainoksesi, ja heistä viisi on klikannut sitä, on mainoksen klikkausprosentti 5 %.
Search Console
Googlen Search Console on ilmainen työkalu hakukoneoptimoinnin avuksi. Sen avulla saadaan dataa mm. sivun hakukonenäkyvyydestä. Se myös tarvittaessa ilmoittaa, jos sivuston hakukoneoptimointiin on tehtävä parannuksia. Search Console voidaan yhdistää sivuston Analytics-tiliin.
Välitön poistumisprosentti
Bounce rate
Bounce rate kertoo sivustosi houkuttelevuudesta, eli kuinka paljon kävijät viihtyvät sivustolla. Prosentti lasketaan siitä, kuinka iso osa kävijöistä poistuu sivustolta ilman, että selaa yhtä sivua pidemmälle.
HAKUKONEET
Avainsana
Keyword
Avainsanat ovat sanoja, termejä tai lausekkeita, jotka kuvaavat verkkosivuston sisältöä. Tavoitteena on käyttää sellaisia sanoja, joita potentiaaliset asiakkaat käyttävät etsiessään tarjottavaa palvelua hakukoneella.
Avainsanatutkimus
Keyword research
Ennen avainsanojen käyttämistä on hyvä tutkia niiden kannattavuutta, eli tehdä avainsanatutkimusta. Avainsanoista selvitetään mm. kuinka suosittuja ja kilpailtuja ne ovat.
Hakukone
Search engine
Hakukoneella voidaan etsiä sisältöä verkosta käyttäen hakusanoja tai -lausekkeita. Suomessa hakukoneena käytetään ylivoimaisesti eniten Googlea. Muita hakukoneita ovat mm. Bing, Yahoo! ja DuckDuckGo.
Hakurobotti
Ohjelma, joka ryömii läpi verkon, etsii ja indeksoi verkkosivuja. Robotti löytää sivut seuraamalla sivujen välisiä linkkejä. Jos hakurobotti ei löydä sivua, sitä ei voida näyttää hakutuloksissa.
Hakukoneoptimointi
SEO / Search Engine Optimization
Hakukoneoptimointi on verkkosivuston ja etenkin sen sisällön optimointia niin, että sivu nousisi mahdollisimman korkealle hakukoneiden tuloksissa. Usein puhutaan myös Google-optimoinnista.
Hakukonemainonta
SEA / Search Engine Adverticing
Hakukonemainonta tarkoittaa maksullista mainontaa, jota toteutaan Google Adsilla.
Hakukonemarkkinointi
SEM / Search Engine Marketing
Hakukonemarkkinointi on yläotsikko hakukonemainonnalle ja -optimoinnille.
Hakutulossivu
SERP / Search Engine Results Page
Hakutulokset näyttävä sivu koostuu erilaisista hakutuloksista. Yleensä ensimmäisenä näkyvät hakusanan maksetut mainokset, jonka jälkeen tulevat luonnolliset hakutulokset. Google on kehittänyt myös useita erilaisia tiedonnäyttötapoja, joten hakutuloksiin saattaa ilmestyä mm. listauksia, karttoja, tietograafeja ja yhteenvetoja.
Hakutulosyhteenvedot
Featured snippets
Hakutulossivulla näkyy joskus erikoisesti muotoiltuja hakutuloksia, jotka erottuvat muista hakutuloksista. Google valitsee itse hakutuloksista parhaiten osuvimmat tulokset ja näyttää niistä lyhyet katkelmat.
Long-tail keyword
Pitkähäntäiset avainsanat tai avainlausekkeet koostuvat pääavainsanasta ja sen ympärille muodostetuista muista kuvaavista sanoista. Ne eivät usein ole yhtä kilpailtuja ja suosittuja kuin yksittäiset avainsanat, mutta ne voivat antaa paremmin hakukonenäkyvyyttä tarkemmin rajatuissa hauissa. Esimerkiksi avainsanan "kauramaito" tilalta voisi kokeilla "hyvä kauramaito kahviin".
Google Ads
Google Adsin avulla voidaan saada nopeasti näkyvyyttä maksetuilla mainoksilla hakukoneissa. Vain mainoksen klikkauksista veloitetaan. Samoin kuin normaalissa hakukoneoptimoinnissa, Adsin kautta mainokselle määritellään avainsanat. Google Adsin kautta hoituu myös ns. Display-mainonta, jossa hyödynnetään tekstin lisäksi logoja, kuvia ja videoita.
Metakuvaus
Meta description
Sivun lyhyt kuvaus, joka esitetään hakutuloksissa otsikon alla. Kuvaus on tärkeä, sillä sen kautta voidaan tarjota tietoa sivun sisällöstä hakukoneen käyttäjille, ja saada enemmän klikkauksia. Metakuvauksesta näkyy yleensä vain 155–160 merkkiä pitkä pätkä Googlen hakutuloksissa.
Googlen hakutuloksissa näkyvä metakuvaus.
Metaotsikko
Meta title
Sivun otsikko, joka näkyy hakutulosten otsikkona. Usein metaotsikko on automaattisesti sivun nimi, mutta sille voidaan määritellä erillinenkin otsikko.
Mustahattuisen hakukoneoptimointi
Black hat SEO
Mustahatulla tarkoitetaan ei-hyväksyttäviä hakukoneoptimoinnin menetelmiä, joilla koitetaan huijata parempaa sijoitusta omalle sivustolle. Näihin ei kannata missään tapauksessa sortua, sillä ensinnäkin se on huijausta, ja toiseksi kiinni jäädessään siitä voi saada sanktioita, kuten huonomman sijoituksen tai jopa koko sivun eston hakutuloksissa. Googlen verkkovastaavan ohjeessa on kerrottu tarkemmin hyväksytyistä SEO-tekniikoista, ja niistä joita tulee ehdottomasti välttää.
Orgaaniset hakutulokset
Orgaaniset tulokset ovat hakukoneen luonnollisia hakutuloksia. Google järjestää tulokset parhaaksi katsomaansa järjestykseen useiden eri kriteerien perusteella. Luonnollisissa hakutuloksissa korkealle sijoittuminen suosituilla hakusanoilla on mitä parhainta ilmaista mainosta. Sen saavuttaminen voi kuitenkin olla haastavaa, jos hakusana on paljon kilpailtu.
Paluulinkki
Backlink
Paluu- eli backlinkillä tarkoitetaan ulkopuoliselta sivustolta omalle sivustollesi johtavia linkkejä. Nämä ovat merkittäviä hakukoneoptimoinnissa, sillä hakukoneissa sijoittuvat paremmin sivustot, joihin on paljon linkityksiä muilta luotettavilta sivustoilta.
Valkohattuisen hakukoneoptimointi
White hat SEO
Googlen hyväksymien ja suosittelemien hakukoneoptimoinnin taktiikoiden käyttäminen oman sivuston hakukoneoptimointiin. Siis mustahattuisen vastakohta. Googlen verkkovastaavan ohjeissa on määritelty tarkemmin ohjeet hyväksyttävään hakukoneoptimointiin.
MAINONTA JA MARKKINOINTI
Display-mainonta
Display- eli bannerimainokset ovat verkossa mainostiloissa näkyviä mainoksia, jotka koostuvat usein tekstistä, kuvista ja linkistä verkkosivustolle. Display-mainontaa voi toteuttaa esimerkiksi Google Adsin tai Facebookin kautta, ja mainokset voi kohdentaa tarkasti kohdeyleisölle.
Google My Business
GMB
Ilmainen Googlen palvelu, jonka kautta voit lisätä tietoja omasta yrityksestä Googleen. Tietojen lisääminen voi parantaa yrityksen näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa ja Maps-karttapalvelussa. Tietoihin voi lisätä mm. yrityksen yhteystiedot, verkkosivuston, kuvia ja aukioloajat.
Inbound-markkinointi
Markkinoinnin strategia, jolla pyritään sitouttamaan potentiaalisia asiakkaita maksaviksi asiakkaiksi. Tavoitteena on vastata asiakkaan tarpeisiin ja tarjota hyödyllistä tai viihdyttävää sisältöä, joka kasvattaa asiakkaan luottamusta yritykseen.
Klikkauksen hinta
CPC / Cost Per Click
Maksu, jonka display-mainonnan myyjä (esim. Google) ottaa jokaisesta mainoksen klikkauksesta. Mainostilasta maksetaan siis vain mainoksen klikkimäärän mukaan.
Konversio
Toiminto, joka käyttäjän toivotaan tekevän verkkosivustolla. Sivustolle on yleensä etukäteen asetettu tavoitteet, kuten ostotapahtuma, yhteydenottopyyntö tai kilpailuun osallistuminen. Konversio tapahtuu, kun käyttäjä tekee jonkin näistä tavoitelluista toiminnoista.
Liidi
Käyttäjä, joka on osoittanut kiinnostusta yritystä ja sen palveluita kohtaan. Käyttäjä on voinut esimerkiksi tilata uutiskirjeen tai ottaa yhteyttä lomakkeella, jolloin käyttäjä saattaa olla potentiaalinen asiakas.
Outbound-markkinointi
Outbound-markkinoinnin strategiassa potentiaalisia asiakkaita lähestytään suoraan, esimerkiksi tv-mainoksen, puhelinsoiton tai sähköpostin välityksellä. Outbound-markkinoinnissa yhteydenpito voi olla hyvin yksisuuntaista myyjältä asiakkaalle, kun taas inbound-strategiassa tavoitellaan asiakkaan omaa yhteydenottoa.
Uudelleen kohdentaminen
Remarketing / retargeting
Tehokas markkinoinnin taktiikka on kohdistaa mainos henkilölle, jonka tiedetään olleen jo aiemmin kiinnostunut mainoksen sisältöön liittyvästä aiheesta.
Sisältömarkkinointi
Content marketing
Kohderyhmälle tuotetaan houkuttelevaa ja hyödyllistä sisältöä, esimerkiksi sosiaalisen median, artikkelien, videoiden tai blogin muodossa. Laadukkaalla ja yrityksen näköisellä sisällöntuotannolla houkutellaan uusia asiakkaita ja sitoutetaan jo olemassa olevia.
Sähköpostimarkkinointi
Sähköpostitse lähetettävä markkinointi, usein esimerkiksi uutiskirjeen muodossa. Tarjolla on erilaisia automaatioratkaisuja sähköpostimarkkinoinnin toteuttamiseksi, kuten Mailchimp. Automaation avulla voidaan mm. kerätä sähköpostiosoitteita verkkosivulta lomakkeen avulla, ja sähköpostien lähetys voidaan ajastaa etukäteen.
VERKKOSIVUSTO
404-sivu
404 on sivu, joka näkyy käyttäjälle, jos valittua sivua ei löytynyt. Sivun puuttumiseen voi olla monia syitä, kuten mm. rikkinäinen tai vanhentunut linkki, väärä osoite tai sivun muuttunut sijainti.
ALT-teksti
Vaihtoehtoinen teksti
Teksti, joka näkyy kuvan paikalla, jos kuva ei jostain syystä näy tai lataudu. Osa sivun käyttäjistä on voinut estää kuvat omassa selaimessaan, ja esimerkiksi näytönlukulaitteella kuvat eivät näy. ALT-teksti mahdollistaa kuvan sanoman esittämisen tekstimuodossa näille käyttäjille. Lisäksi se auttaa hakukonerobotteja ymmärtämään kuvan sisällön, joka voi vaikuttaa positiivisesti hakukonesijoituksiin etenkin kuvahaussa.
CTA / Call-To-Action
Call-To-Action on elementti sivustolla, joka johdattaa kävijää tekemään halutun toiminnon. Esimerkiksi painike, lomake tai uutiskirjeen tilauslomake.
Domain
Verkkotunnus
Sivuston yksilöllinen osoite, esimerkiksi wtfdesign.fi. Yhdellä sivustolla voi olla monta eri domainia. Domain hankitaan verkkotunnusvälittäjältä.
H1, H2, H3 ...
H1 on verkkosivuilla käytettävä HTML-muotoinen otsikkotagi. H2 ja seuraavat numerot ovat pienempiä väliotsikoita varten. Teknisesti ne auttavat hakukoneita ymmärtämään sivuston rakenteen, mutta ennen kaikkea niillä voidaan jäsennellä ja parantaa sivun tekstien luettavuutta.
Laskeutumissivu
Landin page / suomalaisittain ländäri
Yksittäinen sivu sivustolla, joka ei varsinaisesti kuulu koko sivuston navigaatioon. Laskeutumissivua voidaan käyttää markkinointitarkoituksiin, ja käyttäjä voidaan ohjata sinne esimerkiksi sähköpostista, sosiaalisesta mediasta ja display-mainoksista.
Leivänmurut
Breadcrumbs
Etenkin laajoilla sivustoilla usein käytetty linkkien jana, josta voidan päätellä missä kohti sivustolla ollaan. Jos rullaat tämän sivun yläosaan, näet ison kuvan alla linkit "Etusivu / Blogi / Digimarkkinoinnin sanakirja", ne ovat leivänmuruja.
Noindex ja nofollow -tagit
Sivulle voidaan lisätä erillinen tagi, joka estää hakukoneita indeksoimasta sitä. Noindex kertoo hakuroboteille, että kyseistä sivua ei tule näyttää hakutuloksissa. Nofollow-tagi kertoo, että hakurobotti ei saa seurata kyseisellä sivulla olevia linkkejä.
Responsiivisuus
Responsiivinen sivu skaalautuu sopivaksi kaikkiin eri näytön kokoihin. Nykyään puhelinta käytetään internetin selailuun jopa enemmän kuin tietokonetta, joten on erittäin tärkeä tehdä sivustoista sopivia niin mobiililaitteille kuin suuremmille ruuduillekin.
Seurantakoodit
Verkkosivuille lisätään yhä enemmän erilaisia seurantakoodeja sivuston kävijätilastojen ja muun analytiikan seuraamiseen. Seurantakoodi tarvitaan esimerkiksi Google Analyticsin, Leadfeederin tai Facebook Pixelin käyttöön sivustolla.
SSL / TLS -suojaus
Secure Sockets Layer / Transport Layer Security
Sivuston SSL-suojaus (nyk. TLS) tekee selaimen ja web-palvelimen yhteydestä suojatumman ja turvallisemman. Suojattu sivusto on tärkeä myös hakukoneoptimoinnin kannalta, sillä Google suosii turvallisia sivustoja. Sivuston suojauksen voi tarkistaa osoitteesta, https-alkuinen osoite on SSL-suojattu, kun taas http -alkuinen ei ole.
Sisällönhallintajärjestelmä
CMS / Content Management System
Lyhenne CMS tarkoittaa sisällönhallintajärjestelmää tai julkaisujärjestelmää. Valmiin järjestelmän käyttäminen sivuston pohjana helpottaa ja nopeuttaa sivuston rakentamista. Oma ulkoasu ja tarvittavat muutokset voidaan rakentaa järjestelmän päälle. Concrete5 on meidän eniten käyttämä ja hyväksi todettu sisällönhallintajärjestelmä.
Sivustokartta
Sitemap
Sivuista ja sivun tiedostoista muodostettava tekstitiedosto, joka kertoo sivuston rakenteen. Yleensä sivukartta on XML-muotoinen, ja se auttaa hakukonerobottia indeksoimaan tarvittavat sivut.