CTA eli Call-To-Action tarkoittaa kehotusta, joka ohjaa käyttäjää tekemään halutun toiminnon. Ne ovat usein painikkeita www-sivuilla, kuten “Tilaa uutiskirje”, “Lisää ostoskoriin” tai “Lue lisää”. CTA voi olla myös lomake, banneri tai muu elementti joka odottaa kävijän klikkausta. Markkinointikielellä sanottuna CTA on osa verkkosivujen konversio-optimointia.
CTA suomeksi ja viisi käytännön vinkkiä
Call-To-Action ohjaa kohti tavoitetta
Jokaisella sivustolla on omat tavoitteensa. CTA:n ei kuitenkaan tarvitse (eikä usein kannata) olla suora ohjaus tavoitteeseen. Otetaan esimerkiksi mainostoimisto, jonka sivuston yksi tavoite voisi olla saada lisää asiakkaita. Todennäköisesti sivulle saapuva kävijä ei kuitenkaan aio painaa heti etusivulla nappia “Tule asiakkaaksemme”. Mikä olisi hienovaraisempi lähestymistapa?
Kävijä voidaan ohjata tutustumaan esimerkiksi mainostoimiston palveluihin. Lisätään etusivun alkuun painike “Tutustu palveluihimme”, joka ohjaa palvelutarjontasivulle. Kävijän tavoite voisi olla sopivan mainostoimiston löytäminen, joten hän klikkaa tuota CTA-nappia nähdäkseen, vastaavatko palvelut hänen tarpeitaan. Selattuaan palveluita kävijä on niin vaikuttunut tarjonnasta, että olisi valmis ottamaan yhteyttä toimistoon. Helpottaaksemme kävijän polkua, lisätään vielä palvelutarjontasivullekin Call-To-Action, yhteydenottolomake. Näin mainostoimiston tavoite edistyi yhdellä yhteydenotolla, ja kävijän polku asiakkaaksi oli helppo.
5 käytännön CTA vinkkiä www-sivuille
1. CTA:n sijoittaminen
Luonnollisesti hyvä paikka Call-To-Actionille on sellainen sivu, jota luetaan eniten. Sivuston tärkeimmän CTA-napin paikka on yleensä etusivun yläosassa, ensimmäisen sisällön joukossa. Myös sellaiset kohdat voivat toimia, joissa voidaan olettaa, että sivun vierailija on kiinnostunut etenemään asiakaspolullaan. Tällainen voisi esimerkiksi olla uutiskirjeen tilauslomake sivun lopussa. Kävijä on ollut asiasta niin kiinnostunut että on selannut sivun loppuun saakka, joten voisi olla kiinnostunut uutiskirjeestäkin. Parhaat CTA-nappien paikat löytyvät kuitenkin usein testaamalla niitä käytännössä.
2. Ulkonäöllä on väliä
Hyvin tehty CTA-nappi on huomion herättävä ja houkutteleva. Sivustolla voidaan myös käyttää eriarvoisia painikkeita, jolloin tärkeimpiä nappeja korostetaan eniten. Samaa nappien arvoasteikkoa ja värimaailmaa on hyvä käyttää koko sivustolla, jolloin käyttäjän silmä harjaantuu tunnistamaan tärkeät kohdat.
Ota yhteyttä <- Esimerkki tärkeästä CTA-painikkeesta.
Lue lisää <- Esimerkki toissijaisesta CTA-painikkeesta.
3. CTA kehottaa kävijää toimimaan
CTA perustuu sanoihin “Call To Action”, eli suomennettuna “kehotus toimintaan”. CTA teksti on siis usein kehotemuodossa, esimerkiksi “Ota yhteyttä” tai “Lue lisää”. Kehotteissa lyhyet ja ytimekkäät tekstit toimivat yleensä parhaiten.
4. Houkutteleva CTA-teksti
Vältä käyttämästä tylsää “Klikkaa tästä” tekstiä CTA-napin kehotteena, ellei ole ihan pakko. Napin kehotteen tai napin ympärillä olevan tekstin on hyvä kuvata selkeästi, mitä siitä painamalla tapahtuu. CTA-teksteissäkin voi hyödyntää omalle brändilleen ominaista tyyliä, ja pyrkiä erottumaan näin Call-To-Actioneiden massasta.
5. Testaamalla parempi CTA
On mahdotonta kuvailla täydellistä CTA-nappia. Jokaisen sivuston erilaiset tavoitteet, kävijäkunnat ja muut muuttujat vaikuttavat siihen, miten ja missä CTA-napit toimivat parhaiten. Analytiikka- ja A/B-testaustyökalujen avulla voi kuitenkin tutkia ja testata Call-To-Actioneiden toimivuutta, ja muokata tulosten perusteella niitä paremmiksi.