Viisi faktaa hakukoneesta

22.10.2019
Verkkosivujen hakukoneoptimoinnin tavoitteena on mahdollisimman hyvä sijoitus hakukoneiden orgaanisissa, eli maksuttomissa hakutuloksissa. “Hakukonealgoritmit” ja “hakukoneoptimointi” voivat kuulostaa monien korvaan kovin teknisiltä ja kaukaisilta aiheilta, mutta taustalta löytyy loppujen lopuksi helposti ymmärrettäviä periaatteita.
WTF Design - Viisi faktaa hakukoneesta

Hakukonejättiläinen Google on avannut artikkelissaan, miten haun algoritmit käsittelevät hakuja, ja millä perusteella tulokset rankataan järjestykseen. Tässä tiivistettynä viisi faktaa hakukoneiden toiminnasta, ja vinkkejä miten tätä tietoa voidaan hyödyntää omien web-sivujen hakukoneoptimoinnissa.

1. Hakukone yrittää ymmärtää ihmiskieltä

Googlen hakualgoritmien taustalla on monenlaista kielentutkimusta ja kielellisiä malleja, jotka auttavat konetta ymmärtämään ihmiskieltä. Hakulauseesta tai -sanasta voidaan esimerkiksi tunnistaa kirjoitusvirheitä, ja hakua vastaavia sivuja etsitään myös synonyymeillä. Haun tarkoitusta algoritmi yrittää vieläpä päätellä hakusanojen trendaavuudesta sekä siitä, kuinka tarkkaan rajattu se on.

Vinkki: Sivun avainsanat kannattaa suunnitella huolellisesti, mutta älykkäiden hakualgoritmien ansiosta sivua ei tarvitse enää täyttää avainsanan kaikilla taivutusmuodoilla ja synonyymeillä. Ylenpalttinen avainsanojen käyttäminen voi olla jopa haitaksi. 

2. Hakutulosten osuvuus

Algoritmi etsii sivuja, joiden aiheet vastaavat annettua hakua parhaiten, ja joiden sisältö on asianmukaista. Tässä käytetään myös koneoppimista, joka auttaa hakukonetta ymmärtämään mikä sisältö oli osuvinta käyttäjien mielestä.

Vinkki: Yhdellä sivulla kannattaa keskittyä yhteen aiheeseen, ja kertoa siitä monipuolisesti. Monipuolista ja houkuttelevaa sisältöä voidaan tuottaa mm. käyttämällä kuvia, listauksia ja väliotsikoita, joissa esiintyy sivun avainsanoja.

3.  Sivun luotettavuus ratkaisee

Algoritmit arvioivat sivuston luotettavuutta, ja pyrkivät välttämään niin sanottuja roskasivustoja. Roskasivustoilla tarkoitetaan sivuja, jotka pyrkivät korkealle hakutuloksissa huijaamalla muun muassa epäolennaisilla avainsanoilla ja naamioimalla sisällön eriksi kuin mitä se oikeasti on. Tällaiset sivustot eivät palvele käyttäjää, vaan johtavat harhaan.

Vinkki: Sivun sisältö tulee suunnitella ennen kaikkea käyttäjiä varten, ja pitää hakukoneoptimointi vasta toissijaisena ajatuksena. Liiallinen hakukonekikkailu, kuten epäolennaisten avainsanojen viljely, voi alkaa näyttämään hakukoneiden silmissä roskasivulta.

4. Helppokäyttöinen sivusto pärjää paremmin

Googlen haku suosii sivustoja, jotka ovat käyttäjille helppokäyttöisiä. Käytettävyyteen vaikuttavat muun muassa sopivuus mobiililaitteille ja latausnopeus. 

Vinkki: Sivuston toimivuus kannattaa testata älypuhelimella. Latautumisaikoihin on myös syytä kiinnittää huomiota, esimerkiksi liiallinen suurien kuvien käyttö voi hidastaa sivua huomattavasti.

5. Personoidut hakutulokset

Hakutulokset määräytyvät myös käyttäjän sijainnin, hakuhistorian ja asetusten mukaan. Tämän takia kahdella eri laitteella tehdyt haut voivat näyttää hyvinkin erilaisilta.

Vinkki: Sivustolla kannattaa kertoa yrityksen maantieteellinen sijainti, jolloin se todennäköisemmin nousee hakutuloksissa käyttäjille jotka etsivät vastaavaa palvelua alueelta.

WTF_Design_Manda_Kosola.png

Manda Kosola

Junior webdesigner
manda@wtfdesign.fi

   

Tilaa uutiskirje!

Uutiskirjeessämme saat muutaman kerran vuodessa arkea helpottavia vinkkejä markkinointiviestintään, ja samalla pysyt perillä WTF Designin kuulumisista!