Viestinnän työkalut tehokäyttöön

11.4.2019
Viime syksynä aloitetut viestinnän opinnot eivät antaneet vain oppimisen iloa, vaan myös lisää uusia työkaluja viestiä oikein eri tilanteissa.

WTF_Design_viestinnan_tyokalut.jpg


Ehkä isoin oppi tai oivallus on ollut se, miten erilaista on opiskella akateemisessa maailmassa verrattuna ammatilliseen koulutukseen. Ammatillisessa koulutuksessa oppiminen nivoutuu tiukasti arjen tekemiseen kiinni, kun tehtävät liittyvät aina työpaikan konkreettisiin kehittämistarpeisiin. Yliopistomaailmassa opiskellaan ”ohutta yläpilveä”, eli teorioita, koulukuntia, ilmiöitä, historiaa ja tutkimuksia, hyvin ylätason asioita. Paitsi että juuri sen vahvan tieteellisen tutkimukseen kytkemisen vuoksi, kyse ei olekaan enää ”ohuesta yläpilvestä”, vaan tutkittuun tietoon perustuvasta tekemisestä ja tutkimusten tukemista valinnoista viestinnässä.

Opinnoissa sain syventyä median murrokseen, PR-viestintään, viestinnän tutkimukseen ja tiedeviestintään. Vielä tälle kevättä edessä on joukkoviestinnän etiikan opinnot.

Viestintä välineenä ja työkaluna

Opintojen myötä olen saanut monta ruuvimeisseliä, hiomalaikkaa ja jakoavainta siihen, kuinka eri alojen sisäinen kieli ja tapa kommunikoida muokataan niin, että suuri yleisökin ymmärtää ja kiinnostuu viestistä, ilman että itse viestin ydin muuttuu. Kyse on siitä, miten asiat ilmaistaan. Olen saanut syventyä myös siihen, minkälainen viesti vetoaa eri ihmisryhmiin ja minkälaiset lainalaisuudet määrittävät eri viestinnän tilanteita.

Olen saanut työkaluja yritysten kriisiviestintään ja kriisiviestintästrategian laatimiseen. Yhdistyksille tai kolmannen sektorin toimijoille työkalupakista löytyy yhteiskunnallisen vaikuttamiseen oikeita ja tehokkaita viestinnällisiä keinoja. Mikä parasta, näitä työkaluja on saanut ottaa työssä käyttöön samalla, kun opintoja on suoritettu.

Yksi jujuista on ollut hoksata itse, miten akateemiset opit sovelletaan käytännön tekemiseen arjessa. Siksi onkin ollut onni, että olen voinut työskennellä yhtä aikaa ja saman tien havainnoida, miten opittu toimii arjessa, omassa ja asiakkaiden töissä.

Toinen jujuista on se, että viestijän täytyy kyetä hyppäämään saappaista toisiin. Vastakkain seisoo viestijä ja vastapuolella kuulija. Viestijä lähettää viestin yhdellä tavalla, ja viestinnän ammattilainen hyppää kuulijan saappaisiin kuulemaan lähteneen viestin kohderyhmän korvilla. Mitä sanavalintoja käytetään, mitä rivien välistä välittyy, mitä halutaan kertoa ja mitä halutaan jättää kertomatta, miten ehjältä viestin kokonaisuus kuulostaa kuulijan korvin.

Materiaalin analysoinnilla viestinnän kärki kirkkaaksi

Opintojen aikana olen analysoinut tekstejä aivan valtavat määrät, tuhansia ja tuhansia sivuja. Olen analysoinut annettuja tehtäviä, kirjoja ja tehnyt vertaisarviointia opiskelijakollegoiden töille. Analysointiosaaminen itsessään on jo merkittävä opittu ja harjoiteltu taito. Oli asiakkaan tekstimateriaali sitten valmista tekstiä tai ranskalaisia viivoja, loppuun asti mietittyä tai hajanaisia ajatuskatkelmia, hyvin nopeasti pystyn analysoimaan olennaisen tiedon ja miettimään asiakkaan alaan sopivan viestinnällisen kulman, joka vetoaa myös kohderyhmään.

Vaikka työkalupakki on ylitsepursuava jälleen, yhtä asiaa nämäkään viestinnän opinnot eivät kyenneet minulle opettamaan; miten itse muuttaa omat ajatukset tekstiksi. Tässäkään tapauksessa suutarin lapsella ei ilmeisesti ole kenkiä.

Sanna_Salo.png

Sanna Salo

Yhteisömanageri
sanna.salo@wtfdesign.fi

    

Tilaa uutiskirje!

Uutiskirjeessämme saat muutaman kerran vuodessa arkea helpottavia vinkkejä markkinointiviestintään, ja samalla pysyt perillä WTF Designin kuulumisista!