Väripsykologiaa brändinäkökulmasta

Brändinrakennuspakissa väripsykologia on tärkeä työkalu. Tähän postaukseen olemme koonneet lyhyesti yleisimmin käytettyjen värien herättämiä mielikuvia brändin näkövinkkelistä.

Listasimme brändinrakentamisessa yleisimmin käytetyt värit ja keräsimme niiden ympärille tietoa ja tulkintoja, unohtamatta tietenkään pientä ripausta huumoria. Emme lauo absoluuttisia totuuksia, vaan tulkintamme perustuu yleiskuvaan siitä, millaisia tunteita ja merkityksiä kuhunkin väriin liitetään Suomessa. 

Värit aiheuttavat meissä erilaisia tunteita ja koemme niitä eri tavoin. Ei siis ole yhtä ainutta oikeaa vastausta siihen, mitä brändin käyttämä väri viestii. On kuitenkin olemassa tutkittua tietoa väripsykologiasta, joka kattaa yleisimmät käsitykset värien merkityksestä ja niiden herättämistä tunteista. Brändivärien valinnat kannattaakin siis mieluummin perustella väripsykologiaan kuin omiin lempiväreihin tai trendeihin.

Lue mitä meillä tuumitaan väreistä, pilke silmäkulmassa!

 

WTFDesign_väripsykologia_punainen.png

Punainen
+ Motivaatio | Vahvuus | Rohkeus | Intohimo | Seikkailunhalu | Rakkaus
- Viha | Varoitus | Uhmakkuus | Kipu

Brändivärinä punaista tulee käyttää harkiten ja kohtuudella. Punainen on voimakkaiden tunteiden väri, joka huokuu jännitystä. Punaisen värin on tutkittu kiihdyttävän, nostavan sykettä ja tehostavan adrenaliinintuotantoa. Se nopeuttaa ja tehostaa reaktiokykyämme ja siksi sitä käytetään muun muassa alennuslapuissa. Punainen väri myös varoittaa liikenteessä, punakynällä merkataan virheet ja se osoittaa talouden laskut. Toisaalta punainen on myös rakkauden ja intohimon väri. 

Punainen sopii intohimoiselle brändille, jolla on vahvoja mielipiteitä. Punainen väri kertoo rohkeasta ja motivoituneesta yrityksestä, joka tekee kaikkensa saavuttaakseen tavoitteensa ja auttaakseen asiakkaitaan.
 

WTFDesign_väripsykologia_oranssi.png

Oranssi
+ Itsevarma | Kekseliäs | Luova | Rohkaiseva | Sosiaalinen | Lämmin
-  Kypsymättömyys | Hyökkäävä | Vaara | Impulsiivisuus

Oranssi herättää innostusta ja piristää. Se on lämmin ja rohkaiseva väri, joka energisoi ja ilahduttaa. Liian räikeä oranssi voidaan kokea myös hyökkäävänä ja painostavana. Oranssin sävy ja tummuus vaikuttaa paljon siitä syntyvään mielikuvaan. Tumma murrettu oranssi on maanläheinen, elinvoimainen ja päättäväinen. Kirkas oranssi puolestaan leikkisä, energisoiva ja sporttinen.

Oranssi sopii huumorintajuiselle ja energiselle brändille, joka työskentelee ja tulee mainiosti toimeen hyvinkin erilaisten ihmisten kanssa. Oranssi brändi tekee rohkeita päätöksiä, usein varsin impulsiivisesti, mutta kekseliäisyydellään toteuttaa mahdottomimmatkin suunnitelmat.

 

WTFDesign_väripsykologia_keltainen.png

Keltainen
+ Optimistinen | Iloinen | Huomiota herättävä | Idearikas | Älykäs | Extrovertti
-  Varovaisuus | Ahdistus | Vaara | Tyrkyttävä 

Keltainen on ilon ja älyn väri. Sen on osoitettu lisäävän aineenvaihduntaa ja nostavan itsetuntoa. Keltainen piristää ja keventää, auttaa keskittymään ja luo onnellisuuden tunnetta – oikeissa mittasuhteissa. Liika keltainen saattaa aiheuttaa ahdistusta. Keltaista käytetään liikennemerkeissä ja varoituksissa, sillä se on kaikkein näkyvin väri. Katse kiinnittyy keltaiseen väriin helposti.

Keltainen sopii luovalle, uteliaalle ja itsevarmalle yritykselle. Keltainen brändi on ylpeä keltaisuudestaan, sillä kaikki sen kilpailijat edustavat aivan muissa väriskaaloissa.

WTFDesign_väripsykologia_vihreä.png

Vihreä
+ Tasapainottava | Helpottaa päätöksentekoa | Luonnonmukainen | Terveellinen | Kasvava | Onnekas
- Pysähtynyt | Kateellisuus | Sairas | Vaisu

Vihreä väri on luonnon, terveyden ja kasvun väri. Värinä se rasittaa silmiämme vähiten ja on sen vuoksi rauhoittava ja miellyttävä väri. Vihreä on tasapainon väri – onhan se värispektrin keskimmäinen. Vihreä helpottaa stressiä, rauhoittaa ja näin helpottaa päätöksenteossa. Vihreä on siitä hassu väri, että se edustaa samaan aikaan sekä terveyttä että sairautta sekä onnea että kateutta. Sävy ratkaisee siis tälläkin värillä!

Vihreä brändi on kasvunhaluinen, harmooninen ja arvoiltaan vihreä. Vihreä yritys on huippuhyvä omalla alallaan, mutta saattaa epähuomiossa pitää sen omana tietonaan. 

 

WTFDesign_väripsykologia_turkoosi.png

Turkoosi
+ Myötätuntoinen | Rauhallinen | Inspiroiva | Parantava | Raikas | Puhdistava
- Salainen | Ailahteleva | Päättämätön | Vaitelias


Turkoosi väri painottelee vihreän ja sinisen välissä. Vihreään vivahtavana se inspiroi sekä selkeyttää ajatuksia ja viestintää. Sinisempänä se huokuu turvallisuutta, luotettavuutta ja myötätuntoa. Turkoosi on puhdistava, parantava ja mieltä lataava väri. Turkoosin sävy tulee miettiä harkiten, sillä sen sävyskaala on erittäin laaja. Väärin käytettynä turkoosi voi huokua epävarmuutta tai päättämättömyyttä..

Brändinä turkoosi on luottamusta herättävä ja myötätuntoinen kumppani, joka kulkee asiakkaansa matkassa niin myötä- kuin vastoinkäymisissäkin.
 

WTFDesign_väripsykologia_sininen.png

Sininen
+ Rauhoittava | Turvallinen | Lojaali | Uskottava | Avoin | Tuottava
- Kylmä | Välinpitämätön | Tunteeton | Vakava


Sininen väri rauhoittaa. Se on taivaan ja veden väri - se on pysyvä, muuttumaton. Sininen on itsenäisyyden, uskollisuuden ja turvallisuuden symboli. Sinistä väriä käytetään Suomessa paljon yritysmaailmassa. Sen arvot ovat jykeviä ja no, hyvin suomalaisia. Sinisellä on paljon hyviä ominaisuuksia, mutta on se myös surun ja kylmyyden väri. 

Sininen brändi on luotettava, uskottava ja turvallinen. Sillä on vankka perusta ja vahvat perinteet, joita ahkerat ja tuottelijaat työntekijät kunnioittavat syvästi. Sininen brändi on usein konservatiivinen ja harkitsee tarkkaan eteen tupsahtavia mahdollisuuksia.


WTFDesign_väripsykologia_violetti.png

Violetti
+ Viisas | Ylellinen | Aika ja avaruus | Hengellinen | Arvoituksellinen | Kuninkaallinen
- Sisäänpäinsuuntaunut | Tukahduttava | Pahantuulinen | Ilkeä


Violetti on erikoinen ja arvoituksellinen väri, sillä se voi olla lämmin, kylmä tai ei kumpaakaan. Siinä yhdistyvät sinisen rauhallisuus ja punaisen impulsiivisuus, joten sävy ratkaisee millaisen mielikuvan väri herättää. Violetti tunnetaan ylellisenä ja kuninkaallisena värinä, mutta myös ajan ja avaruuden symbolina. Lisäksi se yhdistetään kirkkoon ja hengellisyyteen. 

Violetti brändi on ylellinen ja arvoituksellinen. Se käyttäytyy arvokkaasti ja viestii harkiten ja perfektionistin ottein. Violetin tuottamat palvelut tai tuotteet ovat vimpan päälle laadukkaita ja ylellisiä.
 

WTFDesign_väripsykologia_pinkki.png

Pinkki
+ Mielikuvituksellinen | Intohimoinen | Muutosmyönteinen | Luova | Tasapainoinen | Trendikäs
- Nenäkäs | Impulsiivinen | Raju | Lyhytaikainen


Pinkissä yhdistyvät punaisen räväkkyys ja vaaleanpunaisen intiimiys. Pinkki on erottuva väri, joka yhdistetään käytännöllisyyteen ja loogisuuteen. Pinkki on myötätunnon, ystävällisyyden ja tasapainon väri. Se viestii muutoksesta: kuluneiden ajatusten pois heittämistä ja uusien ideointia. Liiallisuuksiin pinkilläkin voi mennä, jolloin siitä tulee räikeä ja tunkeileva, 

Pinkkiä käyttää itsevarma, luova ja intohimoinen brändi, joka ei pelkää muuttua. Kaaoksen keskellä pinkki löytää tasapainon ja pitää langat hyppysissä.
 

WTFDesign_väripsykologia_vaaleanpunainen.png

Vaaleanpunainen
+ Hoivaava | Romanttinen | Intiimi | Hellä | Myötätuntoinen | Suloinen
- Epäuskottava | Kevytkenkäinen | Suppea | Yksitoikkoinen


Vaaleanpunainen on rakkauden ja rauhan väri, joka yhdistetään usein tyttömäisyyteen. Aletaan kuitenkin elämään pian 2020-lukua, jolloin vaaleanpunainenkaan ei ole enää vain tyttöjen väri, eikö vain? Vaaleanpunaisen sanotaan rauhoittavan mieltä ja hillitsemään hermoja.

Vaaleanpunaista kantaa brändi, joka välittää syvästi asiakkaistaan ja henkilöstöstään. Ulospäin se näyttää suloiselta ja herkältä, mutta sisältä kumpuaa vahvoja arvoja.
 

WTFDesign_väripsykologia_ruskea.png

Ruskea
+ Vakavasti otettava | Rehellinen | Hyveellinen | Orgaaninen | Maanläheinen | Luotettava
- Huumorintajuton | Raskas | Sivistymätön | Likainen


Ruskea väri henkii luottamusta, rehellisyyttä ja maanläheisyyttä. Eri sävyissä ruskea voi henkiä samoja arvoja kuin musta, mutta hieman lempeämmin tai vaikkapa herättää makuhermoja kutkuttavia mielikuvia (ajatelkaapa vaikka suklaata ja kahvia, nams!).

Ruskealla brändillä on jalat maassa. Se on käytännönläheinen ja vakaa yritys, jonka reipas ja tuottelias tiimi kokoontuu aina yhdessä viettämään virkistävää ja ansaittua kahvitaukoa.
 

WTFDesign_väripsykologia_musta.png

Musta
+ Ajaton | Sivistynyt | Vakava | Muodollinen | Virallinen | Elegantti
- Pimeys | Suru | Ahdistus | Pahuus


Musta väri on ajaton ja vaivatta tyylikäs. Se on vallan, auktoriteetin, älykkyyden ja tiedon väri. Musta on tyylikäs, rohkea ja jopa aggressiivinen valinta. Se on turvallinen väri, johon on helppo tukeutua. Mustasta voi helposti syntyä vakava, dramaattinen ja arvoituksellinen mielikuva. Muita mielikuvia mustasta on pimeys, yö ja pahuus. Yhdistämällä mustan kirkkaaseen, estät synkkiä mielikuvia.

Musta kuuluu sivistyneelle ja viralliselle tai vahvalle ja elegantille brändille. Mustaan voi yhdistää minkä tahansa värin ja brändinäkökulmasta se kannattaa. Yksin musta saattaa jättää kertomatta brändisi ydinviestin.
 

WTFDesign_väripsykologia_harmaa.png

Harmaa
+ Neutraali | Pysyvä | Luotettava | Tasapainoinen | Voimakas | Laadukas
- Epävarma | Voimaton | Kulahtanut | Varautunut


Harmaa on moderni ja hienostunut väri, jonka on todettu toimivan hyvin teollisuudessa ja luksusbrändien parissa. Harmaan käyttö on taitolaji, sillä siitä saattaa helposti saada myös hyvin mielikuvituksettoman kuvan. Se on neutraali ja luotettava väri, joka tasapainottaa muita värejä. 

Harmaan värin taustalla on rohkea brändi. Alansa huippuasiantuntija tai ylellinen, laadukas tuote.


WTFDesign_väripsykologia_valkoinen.png

Valkoinen
+ Puhdas | Aito | Viaton | Raikas | Yksinkertainen | Sivistynyt 
- Steriili | Viieä | Tyhjä | Epäystävällinen


Valkoisesta väristä syntyy mielikuva puhtaudesta, keveydestä ja viattomuudesta. Valkoinen antaa tilaa ja uudistaa. Muita värejä se kirkastaa ja heleyttää. Valkoinen väri muistuttaa meitä lumesta, enkeleistä, hääjuhlista, sairaaloista ja hotellin lakanoista. Valkoiselle on hyvä antaa tilaa, mutta liika valkoisen käyttö saattaa vaikuttaa kylmältä ja antaa vaikeasti lähestyttävän kuvan.

Paljon valkoista käyttävä brändi on moderni ja yksinkertainen. Se on vaatimaton ja kohtuullinen ja antelias, mutta sillä on vahvat arvot, joiden varaan brändi rakentuu horjumattomasti.


Värit vaikuttavat voimakkaasti tunteisiimme

Siinä missä brändikin, ovat väritkin loppujen lopuksi vain mielikuvia. Koemme ja näemme värejä eri tavoin. Värien näkemiseen ja kokemiseen vaikuttavat konteksti, henkilökohtaiset kokemukset, mielikuvat, muistot, neurologiset erot ja usein jopa sukupuoli. Eri maissa ja eri kulttuureissa värit koetaan eri tavalla.

Värien tummuusasteet ja sävyt vaikuttavat suuresti niistä syntyvään mielikuvaan. 
Tummat sävyt antavat uskottavan ja stabiilin vaikutelman, kun taas kirkkaat sävyt huokuvat intoa ja elinvoimaa. 
Punainen, oranssi, keltainen, ruskea, pinkki ja vaaleanpunainen ovat yleisesti lämpimiksi miellettyjä värejä. Niille yhteisiä piirteitä ovat itsevarmuus, energisyys, luovuus ja intohimo. Kylmille väreille, vihreälle, turkoosille, siniselle ja violetille, yhteistä on viisaus, ylellisyys, uskottavuus ja avoimuus. 

Kaikilla edellä mainituilla väreillä on kuitenkin olemassa sekä kylmä että lämmin sävy. Onhan jokainen meistä ainakin ala-asteella pidellyt käsissään palettia, jossa on kaksi keltaista, kaksi punaista ja kaksi sinistä. 

 

Oikean sävyn löytäminen on siis tarkkaa hommaa, mutta onneksi apua löytyy suunnittelijalta. Suunnittelijalla on myös tatsi oikeiden väriyhdistelmien löytämiseen, jotta koko väripaletti tukee brändiviestiä.
 

niina

Niina Luomajoki

WTF-brändibööna

niina@wtfdesign.fi

Aiheet:

Brändinrakennus Visuaalinen suunnittelu