Rikkooko vai rakentaako viestisi brändiä?

13.9.2019
Jokaisella meistä on oma tapamme puhua ja käyttää kieltä. Yhdellä karski, toisella nokkela, kolmannella kieli saattaa olla sivistyssanoja vilisevä. Samalla tavalla voi huomata, että tietyn alueen tai tietyn perheen ihmiset puhuvat samantyylisesti. Myös jokaisella yrityksellä on oma tapansa puhua ja ilmaista asioita.

Yleensä kielen ja viestintäkulttuurin syntymiseen vaikuttaa ala, jolla organisaatio työskentelee, kohderyhmä, organisaatiossa työskentelevät ihmiset sekä usein myös lait, jotka määrittelevät, mistä ja miten saa puhua tai markkinoida. Oma tapa ilmaista asioita on olemassa, olemmepa siitä tietoisia tai emme.

Uusien asiakkuuksien kohdalla perusasioita läpikäydessä (kohderyhmä, tavoitteet, pääviestit) on meidän ammattitaitoamme havaita, millainen on kyseiselle yritykselle sopiva kieli viestiä asioista. Osalla yrityksistä se on valmiina, mutta toisinaan pääsemme luomaan sellaisen kielen alusta asti.

WTF_Desing_blogi_Rikkooko_vai_rakentaako_viestisi_brändiä.jpg


Kieli ja tapa viestiä on hyvin vahvasti brändiä rakentava tai rikkova. “Pirun toimivat tuotteet!” voi hyvin palvella viestinä esimerkiksi rouhean rengasliikkeen somessa, mutta harvemmin apteekin viestinä. Kansainvälisen metallifirman kieli on ymmärrettävästi hyvin teknistä ja alan sanastoa sisältävää, koska sen tarkoitus on palvella kohderyhmää, joka pääsääntöisesti on samalla alalla toimivaa. Jos nuorten suosima vaateliike luettelee langan teknisiä ominaisuuksia, ei se välttämättä puhuttele kohderyhmää eli yläkoululaisia. Kuluttajille viestivän on tärkeä muistaa, että kohderyhmä ei ole pääsääntöisesti alan ammattilaisia ja siksi kielen on hyvä olla yleistajuista.

Jos kielesi tai viestisi on hukassa, ei hätää. Me olemme täällä sitä varten, että kirkastamme kielesi tai terästämme viestisi sinun puolestasi ja löydämme viestinnän tyylisi.

Sanna_Salo.png

Sanna Salo

Yhteisömanageri
sanna.salo@wtfdesign.fi

    

Tilaa uutiskirje!

Uutiskirjeessämme saat muutaman kerran vuodessa arkea helpottavia vinkkejä markkinointiviestintään, ja samalla pysyt perillä WTF Designin kuulumisista!