Osallistamisen kautta toteutettu WTF-brändiuudistus pääsi päivänvaloon!

WTF Design on ainakin joistakin brändisuutareista poiketen huolehtinut myös omista kengistään ja kehittänyt omaa brändiä eteenpäin. Näkyvin muutos siitä on vastikään julkaistut uudet www-sivut, joilla sinäkin nyt surffailet. Tervetuloa siis uudelle sivustolle! 

Tätä sivustoa on tehty yhdessä WTF-tiimin, asiakkaiden ja muun WTF-verkoston voimin. Otimme muutamia asiakkaita ja muita WTF-verkoston jäseniä mukaan kehitystyöhön testaamaan sivustoa ennen julkaisua ja antamaan kehittämisehdotuksia. Aktivoimme someseuraajia ja kyselimme mm. toiveita blogipostausten sisältöön niin somessa, www-sivuilla kuin uutiskirjeissäkin. Postausaiheita saimmekin todella runsaasti! 

Osallistamisen takana on kaksi asiaa: 

  1. Haluamme tuottaa sivustolle semmoista sisältöä, mikä oikeasti kiinnostaa eikä sitä, minkä kuvittelemme tai toivomme kiinnostavan. 
  2. Haluamme sivustouudistuksen lopputuloksen olevan mahdollisimman käyttäjäystävällinen ja ennen kaikkea meidän asiakasprofiilille sopiva.

WTF Designin perustamisesta asti olemme saaneet kuulla asiakkailtamme kiitosta siitä, että ammattitaidon lisäksi meidän vahvuutenamme on ollut palvelun kokonaisvaltaisuus ja halu auttaa asiakasta yli ammattirajojen. Jos itseltä ei ole löytynyt osaamista johonkin tiettyyn asiaan, olemme silti ottaneet vastuun asian eteenpäinviemisestä. Laajoista verkostoista kun löytyy pätevää tekijää joka lähtöön. Tätä toimintamallia WTF-tiimimme vaalii edelleen: meille asiakas on oman alansa paras asiantuntija, jonka aika on järkevintä käyttää juurikin tämän omaan ydinosaamiseen. Me autamme kaikessa muussa.

Asiakaslupaus: WTF Design pöllyyttää jumiutuneet brändit ja kangistuneet markkinointitavat. Pengomme esiin toiminnan ytimen, kiteytämme tarinat, puhallamme visuaaliseen ilmeeseen uutta puhtia, luomme ajanmukaiset työkalut tulokselliseen markkinointiin ja herätämme brändit eloon. 

Edellisessä Brändi-teemaisessa blogikirjoituksessa jaoteltiin brändi viiteen eri alakategoriaan, joten hyödynnetään tässä tekstissä samaa teemoitusta asioiden konkretisoimiseksi myös WTF-näkökulmasta: 

Arvomaailma

WTF Designin arvot ovat idistelysäpäkkyys ja asiakkaan puolesta huolehtiminen. Arvot heijastelevat kokemuspohjaamme, tapaamme tehdä työtä ja huomioida asiakas oman alansa parhaana asiantuntijana. Joskus kerroimme olevamme mm. luovia ja asiakaslähtöisiä, mutta mikäpä mainostoimisto voisi väittää päinvastaista?! Siksipä pureuduimme toimintaamme juurta jaksain, kaivoimme sieltä esiin tekemisten ja toimintamallien ytimen ja puristimme ne kolmeen yläotsikkoon. Nämä arvot ovat siis täysin sisäsyntyisiä ja inspiroivat meitä edelleen kehittymään työssämme sekä auttamaan asiakkaitamme entistäkin paremmin. 

Yrityskulttuuri

WTF-päämajalla on iloisen rempseä meininki. Meillä ei pönötetä, ei brassailla ammattijargonilla ja aina ollaan valmiita auttamaan. Ja tarjoamaan piipahtelijoille kupponen kahvia. Tekemisen lähtökohta on asiakkaan arjen helpottaminen – oli sitten kyse markkinoinnista, viestinnästä tai vaikka siitä selvittelytyöstä, mistä saa vuokrattua komeimman mainosrekan kampanjakiertuetta varten. Ollaanpa pussitettu joskus asiakkaan puolesta suorapostituskampanjaan chilijauhepussejakin tai piirretty liiduilla asfalttiin satoja metrejä palmupuita ihan vaan koska se oli opasteteknillisesti ja brändillisesti kuivia aanelosia erottuvampaa.

”Ei ole ongelma, me huolehditaan” onkin meillä aika usein kuuluva lausahdus.

Asiakkaiden auttamiseen on konseptoitu myös uusi palvelu: brändäysassari. Tämä siksi, että ns. arkimarkkinoinnin tarvetta on suurimmalla osalla yritystä, mutta jossain määrin ehkä arastellaan pyytää mainostoimistoa apuun, koska ”kyllä ne keksii keinon viedä viimeisetkin eurot”. Palvelun myötä asiakas saa kiinteällä kuukausimaksulla käyttöönsä oman markkinoinnin suunnittelijan ja työtä tehdään niillä osa-alueilla, jotka ovat kulloisellenkin asiakkaan liiketoiminnan kannalta tärkeitä. Selkeää ja kustannuksiltaan ennakoitavaa, eikös? Brändäysassari esimerkiksi hoitaa ajantasalle www-sivut, somekanavat, uutiset, mainoskuvat ja uutiskirjeet, analysoi viestinnän tulokset asiakkaan puolesta ja pitää huolen siitä, että kaikki viestintävälineet vievät eteenpäin samaa brändiviestiä. Brändäysassari-palvelua saa kolmena eri vahvuutena: Light, Medium ja Strong – ihan kuten kahviakin. 

Toimintaympäristö

Toimistolla virtaa jatkuvasti tummapaahtoinen kahvi - tuo elämän eliksiiri, joka pitää meidät vauhdissa. Virtuaalinen WTF-tiimi toimii sieltä käsin mistä milloinkin löytyy paras inspiraatio: officelta, kotisohvalta, kahvilasta, asiakkaan luota tai vaikka Etelä-Euroopasta pakettiauton perältä. Fyysinen WTF-päämaja sijaitsee keskellä idyllistä Raahea, ja Marshallin mahdollistama äänimaailma pitää sisällään kaikkea mahdollista vanhasta jazzista rock-klassikoihin tai zen-äänistä metsänhuminaan. Toimistomiljöö viestii samaa rentoa WTF-henkeä kuin kaikki muukin: rennontyylikästä, mustanpuhuvaa, värikästä ja ennen kaikkea viihtyisää. Joutessaan meillä voi piirrellä vaikka seinänkorkuiselle liitutaululle. Meillä ei myöskään ole neukkaripöytää, eikä tule: asiakkaidenkin on kuulemma paljon mukavampaa palaveerata sohvalla rennossa takakenoisessa asennossa.

Visuaalisuus

Samalla kuin kirkastimme arvoja ja sisäistä toiminnan strategiaa, uudistettiin kevyesti myös visuaalista ilmettä: meille tunnusomaisten pinkin ja mustan rinnalle on tullut ripaus keltaista. Jokaisella värillä on oma roolinsa: pinkki luo mielikuvaa energisestä tekemisestä ja musta luo vakautta. Keltainen puolestaan tuo kokonaisuuteen pienen twistin blingiä ja huomioarvoa, oli kyse sitten kullankimalluksesta toimiston seinällä tai www-sivujen kävijää ohjaavista toimintopainikkeista. Keltainen väri liitetään usein myös iloisuuteen, positiivisuuteen ja viisauteen – adjektiiveihin, jotka mekin erittäin mielellämme haluamme itseemme miellettävän!

Markkinointi ja viestintä

Kun arvot, markkinoinnin ja yritystoiminnan strategiat, brändin positiointi, ostopersoona ja asiakaslupaus on mietitty, on markkinoinnin ja viestien kohdistaminenkin entistä helpompaa. Koska mikään brändi ei ole koskaan valmis, kehitämme mekin omaamme jatkuvasti. Seuraava steppi on brändioppaan kirjoittaminen, joka tulee jakoon niinikään tälle sivustolle. Myös joulukalenteri julkaistaan 1.12.2019. Sivustouudistuksen tavoitteena onkin siis tarjota niin nyt kuin tulevaisuudessa sopivassa suhteessa ammatillisuutta, asiakastöitä ja ripaus huumoria – eli juurikin sitä WTF-henkeä. Vai joko kävit tekemässä meidän bränditestin?
 

P.S. Jos WTF Design olisi ihminen, hän olisi ulospäinsuuntautunut, ammatilliset kannuksensa hankkinut ikuinen uuden opettelija, jota utelias luonne vie eteenpäin. Hän on haasteita pelkäämätön kahvin suurkuluttaja, joka haaveilee osaamista kehittävistä haasteista, tiimin laajentamisesta ja omasta WTF-kahvibrändistä.

P.P.S. Jos innostuit brändioppaasta ja haluat sen ensimmäisten joukossa, laita viestiä

sanna

Sanna Paakkonen

Brändinrakentaja | Master of WTF Design | Yrittäjä

sanna@wtfdesign.fi

Aiheet:

Mainostoimistoelämää Brändinrakennus Uutiset