Kolme askelta sosiaaliseen median käytön aloittamiseen

13.3.2019
Saimme asiakkaaksi henkilön, joka ei ollut koskaan ollut sosiaalisessa mediassa, mutta halusi silti ottaa sen haltuun. Digimaailmassa elävä pääsi kurkistamaan ihan uudella tavalla someen. Miltä näyttävät sosiaalisen median kanavat, tässä tapauksessa erityisesti Facebook, jos ei ole koskaan edes avannut koko palvelua?

WTFDesign_blogi_kolme_askelta_sosiaalisen_median_kayton_aloittamiseen.jpg


Jos sosiaalinen media ei ole entuudestaan tuttu, voi olla vaikea hahmottaa, miten sitä voisi hyödyntää omassa markkinoinnissa ja viestinnässä. Teknisen tekemisen lisäksi on tärkeä saada asiakas ymmärtämään, kuinka sosiaalinen media on yksi tapa rakentaa yrityksen ilmettä ja asiakaskokemusta ja niin ollen myös brändiä.

Datan hyödyntämisestä ei ole tuloksekasta puhua heti alkuvaiheessa, jos haasteita tuottaa jo kanavan käyttöliittymä. Ohessa on kolmen askeleen ohjeet, joilla saattelimme asiakkaan pienin stepein sosiaaliseen mediaan sisälle.

Ensimmäinen vaihe:

Suosittelemme perustamaan henkilökohtaisen profiilin sekä Instagramiin että Facebookiin. Jos tarkoituksena on kasvattaa asiantuntijaroolia vain LinkedInissä ja Twitterissä, henkilökohtaiset profiilit ovat tärkeimmät myös siellä.

Miksi henkilökohtainen profiili? Siksi, että sosiaalisen median kanavissa päivitykset saavat enemmän yleisöä, koska kanavat suosivat henkilöprofiilien tuottamaa sisältöä. Toiseksi ihmiset luottavat ihmisiin ja haluavat asioida ihmisten kanssa, ei kasvottomien yritysten kanssa. Ja kolmantena perusteena on se, että useat yritystilit vaativat ylläpitäjäkseen henkilöprofiilin.

Jokainen voi itse määrittää, kuinka paljon haluaa kertoa itsestään henkilöprofiilissa. Jos haluaa perustaa profiilin vain yrityksen markkinoinnin takia, niin vähintä on kuitenkin luoda verkostoa (kontaktipyynnöt , kaveripyynnöt, kutsut seuraamaan) myös henkilöprofiilille, jotta henkilöprofiilin kautta myös yritysprofiilille saadaan yleisöä.

 

Toinen vaihe:

Verkostoa luodaan pyytämällä tuttuja, ystäviä, perhettä ja yrityksiä seuraamaan sekä henkilöprofiilia että yrityksen tiliä. Näin saadaan yleisöä aikaiseksi julkaisuille. Päivityksiin tulee aina liittää tekstin lisäksi kuvaa, videota tai linkkejä. Sosiaalisen median kanavat suosivat monisisältöisiä päivityksiä paremmin kuin pelkkää tekstiä sisältäviä päivityksiä.

Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma tekee päivittämisestä sujuvaa ja stressitöntä ja auttaa hallitsemaan yrityksen brändiä. Markkinointisuunnitelmaan kirjataan ylös päivät, ajankohdat ja sisällöt, mitä julkaistaan ja missä sosiaalisen median kanavassa. Kun ensin ottaa yhden sosiaalisen median kanavan haltuun, on helpompi tutustua seuraavaan kanavaan kun ymmärtää jo vähän lainalaisuuksia sekä käyttöjärjestelmää ja tietää, miten haluaa ihmisiä puhutella sosiaalisessa mediassa.


Kolmas vaihe:

Jos sosiaalisen median kanava ei ota tulta alleen verkostoa perinteisesti kasvattamalla, maksullisella mainonnalla saadaan näkyvyyttä ja yleisöä lisää. Karkeasti ottaen tämä tarkoittaa sitä, että luottokortin tiedot syötetään kyseisen kanavan mainostilille, jonka jälkeen valitaan minkä tyyppisille ihmiselle mainosta näytetään. Se on ikään kuin tilapäivitys, jonka näkyvyyttä parannetaan rahalla. Tästä mainonnasta saa käyttäjätiliin liitettyyn sähköpostiin kuitin, jonka voi viedä kirjanpitoon. Luottokortin väärinkäytöksistä ei ole juurikaan raportoitu, joten maksutapaa voidaan pitää turvallisena.


Kurkistus sosiaalisen median maailmaan analogisin silmin oli erittäin mielenkiintoinen. Monet toimet ja tekemiset tulevat selkäytimestä niin automaattisesti, että kun pääsee keskustelemaan asiasta tulokkaan silmin, joutuukin perustelemaan asiaa todella moniulotteisesti ja piirtämään syy- ja seuraussuhteita melko pitkästi, ja mahdollisimman yksinkertaisesti. Taas sai todeta, kuinka aina voi oppia uutta – ammattilainekin!

Sanna_Salo.png

Sanna Salo

Yhteisömanageri
sanna.salo@wtfdesign.fi

    

Tilaa uutiskirje!

Uutiskirjeessämme saat muutaman kerran vuodessa arkea helpottavia vinkkejä markkinointiviestintään, ja samalla pysyt perillä WTF Designin kuulumisista!