Infograafi viestinnän tukena

1.4.2019
Infograafi on tietoa visuaalisessa asussa. Sen avulla kerrotaan tarinaa, joka informoi, opastaa, yksinkertaistaa ja opettaa, mutta myös viihdyttää.

Infograafi on visuaalisesti huoliteltu ja tyylitelty kokonaisuus, jota on helppo lukea ja tulkita. Infograafit sisältävät kuvia tai kuvitusta sekä tekstiä ja numeroita. Tekstin osuus pyritään pitämään melko vähäisenä ja kuvamaailman avulla selittämään asiat yhdellä vilkaisulla. Kuvahan kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Numerot voidaan esittää graafeina ja tilastoina, tai typografisesti korostettuina.

Vaativan tai pitkän selityksen sijaan voit näyttää. Jopa vaikeat ja laajat asiat saadaan infograafin avulla helposti pureksittaviksi. Infograafi toimii tekstiä paremmin, kun halutaan selittää monimutkaisen laitteen toiminta tai monivaiheinen tekoprosessi, esitellä tutkimusten tai kyselyiden tuloksia, yhteenvetää pitkä raportti. Myös blogitekstin pääpointtien esittely tai tietoisuuden lisääminen erilaisten tuotteiden vertailusta tai hankalasta, tuntemattomasta tai ajankohtaisesta asiasta onnistuu infograafin avulla helposti. Kun tietoa on paljon, infograafiin tietoa täytyy jäsennellä ja karsia. Vain oleellinen kannattaa säilyttää. 

WTF Design infograafi


Infograafit myynnin ja markkinoinnin apuna 

Infograafi toimii sekä B2B kuin B2C -toimialoilla, sillä liiketoiminnasta riippumatta päätöksiä tekee aina ihminen. Ihminen, jonka oikea aivolohko käsittelee tunteita ja visuaalisuutta, ja vasen tietoa ja kovia faktoja. 

Visuaalinen sisältö avautuu ja myy paremmin. Sen lisäksi, että infograafit vaikuttavat molemmissa aivolohkoissa, käsittelevät aivot kuvaa nopeammin kuin tekstiä. Meille syötetään päivittäin tonneittain dataa, josta suurin osa kulkee läpi jäämättä lainkaan mieleen. Tähän ongelmaan infograafi tarttuu - se tekee datasta luettavampaa ja helposti omaksuttavaa.

Infograafin ei tarvitse eikä kannata noudattaa yrityksen graafista ilmettä täysin. Se saa olla värikkäämpi ja sisältää kuvitusta, jota muuten yrityksen ilmeessä ei välttämättä käytettäisi. Sen kuuluu erottua.
 

WTF Design Enics infograafi

Enicsin kehittelemästä Phone powering unit -tuotteesta laadittu yksinkertainen, tuotteen hyötyjä ja käyttöä kuvastava infograafi helpottaa tuotteen ominaisuuksista kertomista ja toimii sekä markkinoinnin että myynnin tukena eri kanavissa.
 

Infograafin tehokas käyttö

Sosiaalisessa mediassa infograafi erottuu. Se kertoo kiinnostavan tiedon nopeasti ja tiiviisti, joten informaatioähkyinen selaaja nappaa infograafin tekstiä helpommin syötteestään tarkasteltavaksi. Kuva on helppo jakaa ja ajankohtaista aihetta koskeva infograafi saattaa päätyä viraaliksi. Infograafi kannattaa jakaa kaikissa niissä sosiaalisissa medioissa, joissa yritys viestii. Hyviä medioita ovat Facebook, LinkedIn, Instagram ja Twitter. Lisäksi infograafi kannattaa jakaa Pinterestissä ja Slidesharessa. Yrityksen omalla verkkosivulla infograafi voi olla esimerkiksi osa aihetta käsittelevää blogitekstiä.

Laajat ja pitkät infograafit saattavat skaalautua liian pieneksi sosiaalisen median kanavissa. Isompaa infograafia kannattaakin palastella pienemmiksi purtaviksi, jolloin ne toimivat hyvin tärppeinä. Tällöin tiedolle saadaan myös reilusti enemmän jakokertoja ja sisältöä omaan syötteeseen. Palasen oheen on hyvä linkittää koko infograafi ladattavaksi esimerkiksi yrityksen omalta www-sivulta. 

Hyvä infograafi on siis kuin kuvitettu tarina, joka avautuu lukijalleen ensin kuvista ja syventyy muulla datalla. Näin infograafit tarjoavat lähes rajattomat toteutusmahdollisuudet opettaa uutta kiinnostavalla tavalla. Ammattimainen suunnittelu ja kohderyhmän tarkka rajaaminen tekevät infograafista vaikuttavan ja vaivattomasti leviävän. Mielenkiintoinen ja ajankohtainen infograafi jättää muistijäljen ja houkuttelee helposti omaksuttavan tiedon pariin.

WTF_Design_Niina_Luomajoki.png

Niina Luomajoki

Visuaalinen suunnittelija
niina@wtfdesign.fi

   

Tilaa uutiskirje!

Uutiskirjeessämme saat muutaman kerran vuodessa arkea helpottavia vinkkejä markkinointiviestintään, ja samalla pysyt perillä WTF Designin kuulumisista!