Henkilöbrändi elää somessa

Sosiaalisessa mediassa ensivaikutelman tekeminen on yhtä tärkeää kuin kasvotusten. Henkilöbrändi perustuu toistoon, joten profiilissasi vierailevan tulisi tutustua samaan ihmiseen. Näillä vinkeillä valjastat someprofiilisi hyötykäyttöön!

Sosiaalisessa mediassa ensivaikutelman tekeminen on yhtä tärkeää kuin kasvotusten. Henkilöbrändi perustuu toistoon, joten profiilissasi vierailevan tulisi tutustua samaan ihmiseen.

Henkilöbrändin rakentamisen mielessä pitäen voit valjastaa someprofiilisi hyötykäyttöön ja johdatella potentiaalisen asiakkaasi tai yhteistyökumppanisi muihin sosiaalisen median kanaviisi ja nettisivuillesi ja lopulta luoksesi. Jos henkilöbrändi kuulosti vielä vähän kummalta, lue mitä meidän blogissa kerrotaan henkilöbrändistä.

 

Nappaa profiilikuva

Online ja offline -minäsi yhdistät helposti, kun valokuvasi on ajan tasalla ja nopeasti tunnistettava. Ammattimaisesti kuvattu ja itsesi näköinen profiilikuva antaa asiantuntevan mielikuvan. Raikas ja persoonallinen kuva erottuu ja auttaa henkilöbrändisi rakentamisessa.

Kasvosi tulevat olla selkeästi esillä ja hyvin valaistu. Valitse kuva, jossa on tasainen tai muuten rauhallinen tausta. Hymy tekee ihmisestä helposti lähestyttävän ja tärkeintä on, että näytät itseltäsi. Vältä selfieitä ja kuvia, joissa näkyy muita ihmisiä. Profiilikuvassa esiintyvillä väreillä, esimerkiksi vaatetuksessa tai taustassa, voidaan viitata yritykseesi tai haluamaasi mielikuvaan väripsykologian avulla.

 

Luo kanavistasi yhtenäiset

Ja sitten sitä toistoa. Toista profiilikuva kaikissa käyttämissäsi somekanavissa. Näin ne linkittyvät toisiinsa ja helpotat sinusta kiinnostuneiden liikkumista eri kanaviesi välillä.

Nappaa vielä sama profiilikuva nettisivuillesi ja käyntikorttiisi, niin jätät hyvän muistijäljen kasvotusten tapaamiisi ihmisiin. Kasvosi yhdistävät sinut yritykseesi, eli muista antaa itsestäsi sellainen mielikuva, jollaisen haluat antaa myös yrityksestäsi.

 

Älä unohda taustakuvaa

Profiilikuvan kyljessä on usein taustakuva, jonka tulisi myös puhua samaa kieltä kanssasi. Taustakuvat ovat vaakamallisia, sivun ylälaidassa olevia kuvia esimerkiksi Facebookissa ja Linkedinissä. Valitse taustakuvaksi omaan toimialaasi liittyvä kuva tai käytä sitä mainostilana. Älä jätä taustakuvaa laittamatta!

 

Tuota kiinnostavaa sisältöä oikeaan kanavaan

 Kenelle oikein haluat viestiä? Mieti millainen on kohderyhmäsi ja missä kanavissa he liikkuvat. Pyri luomaan mielenkiintoista sisältöä ja ylläpitämään keskustelua juuri oikeissa kanavissa.

Älä yritä tuottaa sellaista sisältöä, josta et itse syty. Kirjoita aiheista jotka merkitsevät sinulle itsellesi ja jaa kuvia, jotka tukevat henkilöbrändiäsi. Kun tuota sisältöä, josta uskot olevan hyötyä muille, vahvistat asiantuntijamielikuvaasi. Kiinnitä huomiota tapaasi kirjoittaa. Kirjoittaessakin on äänensävy, vaikka äänenpaino ja elekieli uupuvat.  

Tuottamasi sisältö voi olla kuvaa, tekstiä, videota… mikä vain tuntuu itsellesi luontevalta tavalta viestiä. Kaikissa sosiaalisissa medioissa ei tarvitse olla mukana, vaan kanava kannattaa valita sisältösi mukaan. Keskittymällä itsellesi mieluisimpaan kanavaan, pysyt siellä helpommin aktiivisena etkä haukkaa liian suurta palasta kerralla.

Kanavia ovat esimerkiksi:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • TikTok
  • Youtube ja Vimeo
  • Blogi
  • Vlogi
  • Nettisivut

 

Twitter sopii lyhyisiin mielipidekirjoituksiin ja siellä saa olla erittäin aktiivinen. LinkedInissä syvennytään asiantuntijatekstien pariin ja pysytään työmaailmassa. Facebook toimii hyvin niin kevyempään kuin informatiivisempaan sisältöön, mutta siellä on hyvä pitää tekstisisällöt lyhyinä. Se soveltuukin hyvin teleportiksi, joka ohjaa kävijöitä muihin kanaviisi. Kuvat ja visuaalisuus ovat osa kaikkia edellä mainittuja kanavia, mutta Instagram soveltuu parhaiten hyvin kuvapainotteiseen sisällöntuotantoon. Myös sieltä voidaan ohjailla kävijät esimerkiksi blogitekstien pariin. Videot kannattaa suunnata Youtubeen tai Vimeoon tai jos haluat tavoitella nuorisoa, tutustu TikTokkiin.

Aktiivinen ja säännöllinen sisällöntuotanto pitää yllä kohderyhmäsi mielenkiintoa. Kun kirjoitat asiantuntijasisältöä blogiin tai artikkeleita esimerkiksi LinkedIniin, rakennat asiantuntijamielikuvaa. Tue sisällöntuotannollasi haluttua brändimielikuvaa.

 

Reagoi muiden julkaisuihin

Sosiaalinen media on saanut nimensä syystä. Ei siis ole tarkoitus, että sinä kerrot ja muut kuuntelevat – vaan myös toisinpäin. Seuraa sinua kiinnostavia persoonia ja reagoi heidän julkaisuihinsa. Kommentoi, jaa, viestittele ja paina sitä sydäntä!

Voit myös jakaa muiden julkaisuja, mutta tee se harkiten ja tuo mukaan oma mielipiteesi asiallisesti. Ole aktiivinen myös alkuperäisen julkaisun ympärillä.

 

Seuraa ja päivitä digitaalista jalanjälkeäsi

Mitä löydät, kun googlaat nimesi? Pyri saamaan ensimmäiselle sivulle haluamiasi ajantasaisia asioita. Palaa sisällöntuotantoon ja kiinnitä huomiota otsikointiin ja sisällön laadukkuuteen. Käy läpi vanhoja postauksiasi ja poista ne, jotka eivät tue rakentamaasi mielikuvaa.

 

Eli eikun somenäkyvyys kuntoon ja sisältöä tehtailemaan! 

niina

Niina Luomajoki

WTF-brändibööna

niina@wtfdesign.fi

Aiheet:

Brändinrakennus