Viisi täsmävinkkiä sisällöntuotantoon

Oli kyse nettisivuista, uutiskirjeistä, esitteistä tai sosiaalisen median tuotannosta, kirjoitettu kieli ja teksti ovat suora ikkuna yrityksen ja organisaation sisään ja siten olennainen osa myös brändiviestinnässä.

WTF-toimisto-19-edit_blogiin.jpg

 

Tekstin yhtenäinen ja linjakas tyyli luo mielikuvaa ammattimaisuudesta ja yrityksen arvomaailmasta, joka ohjaa yrityksen toimintaa. Sisällöntuotanto on siis keskeisessä roolissa kun luodaan yrityksen brändiä.

Kaikilla meistä kirjoittaminen ei ole sitä tärkeintä osaamista, eikä tarvitse ollakaan. Kunhan on rohkea ja tuo omaa näkemystä ja ammattitaitoa esille, siinäkin on jo huiman paljon! Me WTF Designissa autamme yrityksiä sisällöntuotannon kanssa, joko tuottamalla suoraan kaiken sisällön asiakkaan antaman raakamateriaalin pohjalta tai sitten stilisoimalla tai vinkkaamalla sisällöntuotannon jippoja. 

Me olemme tiivistäneet viisi vinkkiä, joilla pääsee hyvin eteenpäin sisällöntuotannon kanssa. Jos tekstin tuottaminen on silti kuivaa puuta, niin ei hätää, me autamme.

  1. Valitse yrityksesi tai organisaatiosi kieli, niin sanottu tone of voice. Onko teksti puhekieltä, kirjakieltä, murretta vai ammattitermistöä? Valinnan määrittää kaksi asiaa; kohderyhmä ja toimiala. Tärkeintä on, että valittu tyyli on joka viestinnässä samanlainen. Jos valitset puhekielen, tekstin tulee olla sitä niin sosiaalisessa mediassa, esitteissä, nettisivuilla kuin blogissakin. Yhtenäinen ilmaisutyyli rakentaa koko organisaation brändiä ja mielikuvaa.

  2. Tarkista kirjoitusvirheet. Jos äidinkielen kielioppisäännöt eivät ole vahvinta osaamista, ei hätää. Monet kirjoitusohjelmat tarkastavat kieliopin puolestasi ja jos nekään eivät osaa auttaa, apu löytyy vaikka meiltä mainostoimistosta. Hyvällä, yhtenäisellä kielellä luodaan mielikuvaa organisaatiostasi sekä osaamisen ja ammattitaidon tasosta.

  3. Vältä toistoa. Mieti, mitkä ovat viestisi ydinasiat ja esitä ne kerran. Tehokeinona voi esimerkiksi esittää tekstin alussa väitteen ja johdatella tekstiä niin, että tekstin lopussa väite todistetaan oikeaksi. Tämän tyylinen toistaminen on sopivaa. Vanhat uskomukset muun muassa termien tautologisesta toistosta hakukoneoptimoinnin edistämiseksi eivät toimi enää.

  4. Pidä tekstit sopivan mittaisena. ja lauserakenteet yksinkertaisina Liian lyhyet ja toisaalta liian pitkät tekstit saavat lukijan turhautumaan. Kolmesta kuuteen kappaleeseen on sopiva pituus blogiteksteissä teeman laajuudesta riippuen, nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa yhdestä kahteen kappaleeseen. Liian pitkät tekstikappaleet ovat vaikeita hahmotettavia, etenkin mobiilissa. Keskity myös siihen, että lauserakenteet pysyvät yksinkertaisina. Päälause ja sivulause. Selkeä rakenne on helppolukuinen ja miellyttävä silmälle. Vältä yksittäisiä rivejä ja lauseita. Tekstin ymmärrettävyyden kannalta on hyvä, jos selkeillä lauseilla rakennetaan yhtenäisiä muutaman virkkeen kappaleita.

  5. Otsikoi hyvin. Otsikon tulee olla houkutteleva ja jotain olennaista sisällöstä paljastava. Otsikoissa tulee huolehtia myös löydettävyys, eli millä sanoilla haluat tekstin löytyvän netissä. Maailman suurin hakukone Google on jo niin fiksu, että löytää myös taivutetut sanat, eli sanojen ei tarvitse olla perusmuodossa. Joskus väliotsikot jäsentävät mukavasti luettavaa tekstiä, mutta niidenkin käytön tulee olla luontevaa. Toisinaan ne istuvat tekstiin hyvin, varsinkin jos käsitellään useampaa teemaa, toisinaan taas teksti on luettavampaa ilman.

Tärkeintä kuitenkin on, että tuotat rohkeasti tekstiä. Näillä vinkeillä teet kirjoittamisesta kivaa ja lukemisestakin nautintoa!

sanna

Sanna Paakkonen

Brändinrakentaja | Master of WTF Design | Yrittäjä

sanna@wtfdesign.fi

Aiheet:

Some Brändinrakennus Markkinointi Digi