Suunniteltu some

8.6.2018
Onko sinulla kiire? Jos mietit tuttujasi, niin kuinka monella heistä on kiire, erityisesti töissä? Työn arki koostuu palavereista, deadlineistä, loputtomista to do -listoista ja takaraivossa roikkuvista tekemättömistä hommista. Huomiota vaativat niin työkaverit, asiakkaat, laskut, projektit kuin hankinnatkin. Kaiken sen arjen ruuhkan keskellä ilmoilla roikkuu painostava vaatimus olla läsnä myös somessa, hauskasti ja silti asiantuntevasti. Tietoa pitäisi jakaa ilmaiseksi, mutta silti saada maksavia asiakkaita. Ja somessa pitäisi tietenkin olla koko ajan, joka hetki.

suunniteltu_some_wtf.jpg

 

Sosiaalisesta mediasta on tullut yrityksille välttämätön osa-alue markkinoinnissa, asiakassuhteiden ylläpidossa sekä yritysmielikuvan luomisessa, koska ihmiset ja asiakkaat nyt vaan ovat siellä. Myös yhteistyökumppaneiden tai asiakasyritysten ihmiset, ostajat ja päättäjät ovat siellä. 

 

Tavallisen arkityön lisäksi sosiaalisesta mediasta on tullut kokonaan uusi osa kaikkea työtä. Tehokkaasti aikaansa suunnittelevat ihmiset kalenteroivat tekemisensä tarkasti. Tietyt päivät on palavereille ja tietyt tarjouspyynnöille. Taloudelle on omansa ja tietenkin varsinaiselle työllekin olisi hyvä löytyä aikaa. Tähän yhtälöön tuntuu välillä mahdottomalta saada ympättyä vielä sosiaalista mediaa. Tuntuu, että milloin sitä muka ehtisi tekemään, saati perehtymään sen mahdollisuuksiin ja mittareihin? 

 

Myönnän, olen joskus itsekin syyllistynyt roiskimiseen. Äkkiä toisen käden tehdessä ”oikeita töitä” heitän vaan jonkun muka-hauskan jutun tai infon töihin liittyvästä asiasta Facebookiin vasemmalla kädellä. Jos aikaa on pari sekuntia ylimääräistä, saatan innostua ja laittaa jopa kuvan päivityksen liitteeksi.  

 

Edellä mainitut päivitykset keräävät kyllä tykkäyksiä ja saavat ihmisiä seuraamaan sosiaalisen median kanaviasi. Mutta jos oikein tarkasti katsoo, usein sieltä seuraajista löytyy äiti, isä, ystävät, mummo, kummi ja kaima. Hekin ovat oikein hyviä seuraajia ja usein ylpeästi rintaansa röyhistellen jopa jakavat julkaisun omille ystävilleen. Ongelma on siinä, että roiskepäivityksillä harvoin kasvatetaan seuraajakuntaa. Roiskepäivitykset eivät toimi tehokkaana asiakaspalvelukanavana –mitä ihmiset nykyään jo odottavatkin yrityksiltä – eivätkä varsinaisesti ylläpidä yrityksen imagoa, vaikka hauskoja ovatkin. Mikä oleellisinta, roiskepäivitykset eivät tuo säännöllistä kauppaa. 

 

Jos haluat, että sosiaalisessa mediassa roikkuminen toisi yrityksellesi myös tuloja, vaati se suunnitelmallisuutta, pitkäjänteisyyttä ja tutkimista, miten mikäkin päivitys vaikuttaa seuraajiin. Ennen kaikkea täytyy miettiä, mitä yrityksestä halutaan viestiä sosiaalisessa mediassa ja miten asiakkaita voi palvella vieläkin paremmin. 

 

Suunnitelma? Sosiaalisen median strategia mietittynä? Vielä kuviakin pitäisi ehtiä ottaa päivitysten kylkeen ja vastata kaikkiin asiakaskyselyihin? Miten aiot ehtiä kaiken muun työn ohella? 

 

Huh. Ei sinun onneksi tarvitsekaan. Siksi meillä on yhteisömanageri, jonka voit palkata tekemään sen sinun puolestasi. Hän huolehtii yrityksesi sosiaalisesta median strategiasta ja suunnitelmallisuudesta. Yhteisömanageri etsii juuri sinun yrityksesi tone of voicen, eli teidän tavan puhua. Yhteisömanageri rakentaa kalenterin, josta voit etukäteen tarkistaa sosiaalisen median sisällön vaikka kuukaudeksi kerrallaan. Eikä se tietenkään estä sitä, ettetkö voisi halutessasi lisäksi laittaa niitä hullun hauskoja päivityksiä itsekin. Yhteisömanageri pähkäilee puolestasi, missä sosiaalisen median kanavissa yrityksesi kannattaa olla, kuinka usein kannattaa päivittää ja mistä asioista säännölliset peruspäivitykset kannattaa tehdä. Lisäksi huolehdimme sosiaalisen median maksullisesta mainonnasta ja tietenkin statistiikasta ja sen seurannasta. 

 

Sosiaalisen median ulkoistamisesta seuraa käytännössä se, että somessa roikkuminen muuttuu sinun yritykselle ennen pitkää rahaksi. 

 

Sanna Salo
Yhteisömanageri

sanna.salo@wtfdesign.fi | Twitter | Instagram | LinkedIn

Sanna_Salo.png

Sanna Salo

Yhteisömanageri
sanna.salo@wtfdesign.fi

    

Tilaa uutiskirje!

Uutiskirjeessämme saat muutaman kerran vuodessa arkea helpottavia vinkkejä markkinointiviestintään, ja samalla pysyt perillä WTF Designin kuulumisista!