Miten mainostoimistomaailma on muuttunut kymmenessä vuodessa?

10.12.2018
Kun WTF Design perustettiin kymmenen vuotta sitten, oli mainostoimistomaailma osittain hyvinkin erilainen kuin tänä päivänä. Asiat kehittyvät, ihmisten tapa toimia muuttuu ja asiakkaiden kokonaisymmärrys kasvaa päivä päivältä ja entistä nopeammin. Teimme juhlavuoden kunniaksi kymmenen kohdan koosteen siitä, millaisia muutoksia mainostoimistomaailmassa ollaankaan näiden vuosien aikana koettu!

WTF Design blogi

Asiakkaat

Tänä päivänä asiakkaat ovat entistä enemmän tietoisia siitä, mitä mahdollisuuksia markkinointiin ja mainontaan on tarjolla verrattuna kymmenen vuoden takaiseen. Tästä saa kiittää digitalisaatiota ja sitä, että kaikki tieto on käytännössä kaikkien saatavilla. 

Mahdollisuuksien tulvasta on kuitenkin usein vaikea valita juuri ne omaa tarkoitusperää palvelevat kanavat, kiteyttää kohderyhmää puhuttelevat viestit tai suunnitella oikeaa tunnelmaa välittävät visuaaliset ratkaisut. Tässä meidän asiantuntemus astuu kehiin. Pelkän logon tai www-sivujen sijaan asiakkaat ymmärtävät kokonaisvaltaisen brändinrakennuksen merkityksen – sen, että pienilläkin ratkaisuilla voi olla kokonaisuudessa suuri merkitys.

Brändi

Kymmenen vuoden takaisia trendejä muistellessa tulee yksi ero kirkkaana mieleen: tunne. Aiemmin oli tärkeää, että mainokset olivat teknisesti viimeistellyn näköisiä, oli sitten kyse printistä, webistä, tv:stä, radiosta tai melkeinpä mistä kanavasta tahansa. High-tech oli päivän sana ja asioihin suhtauduttiin usein insinöörimäisen teknisellä tarkkuudella. Silloin ei puhuttu brändistä vaan yritysidentiteeteistä. Osittain samaa asiaan, mutta ensin mainittu on tänä päivänä enemmän ihmisten huulilla.  

Tänä päivänä tunne on usein isossa, jopa isoimmassa roolissa. Sitä vaan jalostetaan eri muodoissa eri kanaviin. Kohtaamme ärsykkeitä päivätasolla niin valtavasti, että täytyy todella onnistau pysäyttämään, jos haluaa viestin menevän perille. Tästä esimerkkinä esimerkiksi Neste K:n, Oikotien ja Radio Suomipopin mainokset. 

Tunne on yksi voimakkaimmin brändiä rakentavista osa-alueista. Tunnetta herättää äänet, kuvat, tarinat, kohtaamiset, tilat, ihmiset ja jopa tuoksut – ja monta, monta muuta asiaa. Brändi ei ole pelkkä logo, se on tarina. Siitä puhutaan kahvipöydissä, selän takana ja kasvokkain. Sitä ei voi julistaa. Brändi on se, miten ihmiset sen kokevat, tuntevat ja aistivat. Brändi herää eloon vain, jos se on vaivattomasti ymmärrettävä ja perustuu totuuteen. Brändi on ennen kaikkea asiakkaalle annettu lupaus, joka tulee täyttää. Näistä asioista meidän asiakkaiden kanssa puhutaankin miltei poikkeuksetta jokaisessa kohtaamisessa – onhan brändinrakennus yksi meidän tekemisen peruspilareita!

Lehtimainokset

Oi niitä aikoja, kun edellisessä työpaikassa opiskelijarekrytoinnin yhteishakuilmoituksia tehtaillessa printattiin jokainen ilmoitus aaneloselle vedoksen faksaamista varten. Siihen kylkeen tulostettiin vielä toiselle aaneloselle ilmoitusmääräin, jossa kerrottiin ilmoittajan tiedot, laskutusosoitteet, mainoksen suunnittelijan yhteystiedot ja niin edelleen. Näiden lappusten ja usein myös kahvikupposen kanssa parkkeerattiin faksin ääreen ja aloitettiin vedosten ja määräimien faksaaminen lehtitaloihin. Kaikki tämä hoituu tänä päivänä yhdellä sähköpostilla. Yhteishakuaikaan ilmoituksia tehtailtiin viikkotasolla jopa kymmeniä, joten siihen aikaan faksi kävi kuumana! 

WTF Designia perustettaessa teimme hullunrohkeaksikin kehutun päätöksen jättää faksi hankkimatta. Sehän löytyy tarvittaessa vaikka kirjastosta. Kertaakaan ei ole tullut faksia ikävä. 

WTF Design blogi

Logosuunnittelu

Logot suunniteltiin usein liikemerkki–logoteksti-kombinaationa. Näin tehdään edelleen, mutta samalla pitää miettiä logon responsiivisuus: miten se taipuu pystyyn tai vaakaan. 

Sosiaalisen median rooli on tänä päivänä markkinoinnissa ja viestinnässä niin suuri, että logoa uudistettaessa mietitään logon soveltuvuus myös somen profiilikuvaksi: joko tasakanttiseksi neliöksi tai ympyräksi. Sanomattakin selvää, että liikemerkin ja logotekstin ujuttelu muutaman kymmenen pikselin halkaisijalla olevaan profiilikuvan esikatselukuvaan ei toimi. Ei kuitenkaan hätää – me ammattilaiset olemme sitä varten, että mietimme nämäkin asiat puolestanne.  

Markkinointi

Tänä päivänä markkinoijalle on olemassa monenlaisia tekemistä automatisoivia työkaluja uutiskirjeohjelmistoista markkinoinnin automaatiojärjestelmiin ja somen ajastus- sekä hallintatyökaluihin. Välineet oikaisevat matkan varrella monta mutkaa ja nopeuttavat rutiininomaisia tehtäviä, jolloin säästyvän ajan voi käyttää tehokkaammin johonkin tuottavampaan.

Demotaan markkinointisuunnitelman tekoa vaikka jo aiemmin mainitun opiskelijarekryn kautta. Silloin kanavina olivat staattiset www-sivut, esitteet, painetut hakijanoppaat, tv-mainokset, lehtimainokset ja ulkomainonta vaikkapa lyhtypylväissä. Messuille painatettiin logolla varustettuja jakotavaroita, kuten muistitikkuja ja silmälasien puhdistusliinoja. 

Suurin osa näistä on ihan valideja edelleen, oppaat tosin löytyvät nykyään kustannustehokkaimmin verkosta. Rinnalle on kuitenkin tullut paljon muutakin: markkinoinnin automaatiot, sosiaalinen media, verkossa toimivat yhteisöt, www-sivujen chat-asiakaspalvelut, uutiskirjeet, kohdennettu verkkomainonta, pelit, personoitu sisältö... Verkkosisältö tehdään mahdollisimman löydettäväksi ja kiinnostavaksi, jotta se houkuttelee sivustolle kävijöitä, tälle on termikin – inbound. Myös mittaaminen on tänä päivänä ihan eri roolissa, kiitos digitalisaation mukanaan tuomien mahdollisuuksien. Kaikki verkossa tapahtuva voidaan tänä päivänä mitata, ja se jos joku on paras työkalu toiminnan kehittämiseen. Ei enää mutua tai arvailuja, vaan puhdasta faktaa tekemisen tueksi. 

Mittaaminen

Kymmenen vuotta sitten digitalisaatio oli vasta tekemässä voimakasta tulemistaan. Tänä päivänä se mahdollistaa käytännössä kaiken tekemisen mittaamisen. Voidaan vaikkapa seurata www-sivuston kävijöitä, sivustolla käytettyä aikaa, viittausliikennettä, konversioita, kävijöiden käyttämiä laitteita ja selaimia tai vaikka sitä, mistä yrityksistä tai organisaatioista kävijät ovat – somen seuraajaprofiloinneista puhumattakaan. Tämä mahdollistaa kohdennetun ja personoidun markkinoinnin, eli auttaa tekemään asioita tehokkaammin ja puhuttelemaan juuri sitä itselle tärkeää kohderyhmää. 

Mitä teimmekään ennen Google Analyticsiä!

Sisällöntuotanto

Nykyisin jokainen voi olla oman elämänsä sisällöntuottaja, aiemmin se oli mainostoimistoissa työskentelevien copywritereiden työtä. Bloggaaminen on tänä päivänä suorastaan trendikästä ja useat yritykset haluavatkin tuoda ajatuksiaan, arvomaailmaa ja osaamistaan esille blogitekstien kautta. Ovathan ne lähtökohtaisesti myös varsin hakukoneystävällisiä. 

Tänä päivänä meidän ammattilaisten roolina on usein ohjata asiakasta sisällöntuotannossa ja opastaa vaikkapa löytämään oikea, yrityksen arvomaailmaa tukeva äänensävy. Toki oikeita copywritereitä tarvitaan edelleen, ja paljon! Muuten jäisi huikeat sloganit kiteyttämättä ja kohderyhmää koskettavat sisällöt syntymättä. Maailmassa myös vilisisi paljon enemmän kirjoitusvirheitä ja vaikeasti hahmotettavia lauseita. 

WTF Design blogi

Some 

Somen suhteen on kymmenessä vuodessa muuttunut melkein kaikki. Toki Facebook oli silloinkin jo olemassa, mutta sen hyödyntäminen markkinoinnissa oli ihan olematonta. WTF Design valjasti Facebookin ensimmäistä kertaa osaksi tapahtumamarkkinoinnin kokonaisuutta vuonna 2009, kohderyhmänä olivat opiskelijat. Silloin se oli ihan jotakin uutta, tänä päivänä ei liene montaakaan tapahtumaa saati yritystä, joka ei tavalla tai toisella olisi somessa esillä. 

Yhteisöllisyys on tämän päivän sana, ja some eri kanavineen tarjoaa siihen varsin näppärät alustat. Jokainen löytää sieltä varmasti omansa. Tuttu yksinyrittäjä-yhteistyökumppani juo työpäivän lomassa jopa päiväkahvit virtuaalisessa kahvipöydässä, joksi hän Facebookia nimittää. Sieltä löytyy kollegat, kumppanit ja asiakkaat – kahvipöytäjutustelu vaan tapahtuu ulkoisen alustan avulla. Me WTF Designissa ymmärrämme tämän paremmin kuin hyvin, toimiihan meidänkin tiimi pitkälti verkossa. 

Www-sivut

Muistan ajat, jolloin www-sivut suunniteltiin pikseli kerrallaan. Sivun sisältöalueen leveys oli 960 pikseliä ja sisällöt sommiteltiin millintarkasti paikoilleen. Oli myös ihan ok laittaa tekstiä kuvatiedostona sivuille. Tätä ratkaisua käytettiin etenkin silloin, jos haluttiin käyttää vaikkapa Arialista poikkeavaa fonttia. Www-sivujen teko muistutti suunnittelijan näkökulmasta enemmän visuaalista sommittelua kuin sähköisen viestintäkanavan rakentamista. Yhteydenottolomake ja kuvaslider edustivat kehityksen kärkeä yrityksen www-sivuilla.

Tänä päivänä sivut suunnitellaan ihan toisesta näkökulmasta – responsiivisesti ja usein jotakin julkaisujärjestelmää hyödyntäen. Mobiilikäytettävyys on kaiken lähtökohta ja hakukoneoptimointi tulee varmasti marssijärjestyksessä toisena. Sivuilta löytyy nykyisin täysleveää sisältöä, isoja kuvia, sisältögallerioita, nostoja, toimintopainikkeita, some-integraatioita, kommentointimahdollisuuksia, uutiskirjeiden tilauslomakkeita, chatteja, kalentereita, blogeja, aihetunnisteita, verkko-ostomahdollisuuksia, sähköisiä ajanvarauskalentereita ja ennen kaikkea tilaa sisällölle. Sanomattakin selvää, että suunnittelija on saanut vinksauttaa ajatuksiaan useaan otteeseen ihan eri raiteille näiden vuosien aikana!

WTF – mitä seuraavaksi?

Tämä listaus ei ole kaikenkattava, päinvastoin – pieni pintaraapaisu vain! Jokaisesta aihepiiristä saisi helposti oman bloginsa, jopa useamman julkaisun sarjan. 

Odotan seuraavaa kymmentä vuotta kyllä suurella mielenkiinnolla! Asiat kehittyvät tänä päivänä niin huimaa vauhtia, että välillä meinaa pyörryttää, mutta onneksi vain välillä: WTF-tiimiin onkin kerääntynyt huikea porukka, joka ei uuden opettelua säikähdä. 

Asiakaskokemus, chatbotit, ihmisten esiintuominen, inhimillisyys, markkinoinnin automaation yleistyminen, sisältömarkkinointi, tarinat, tunne, videot, vuorovaikutus... Siinä ainakin muutamia aihepiirejä, joita tulevan vuoden uskoisin tuovan mukanaan. Tarkastellaanpa näitä vaikka vuoden päästä uudestaan, sitten ollaan paljon viisaampia.

Sanna_Paakkonen.png

Sanna Paakkonen

Yrittäjä, Master of WTF Design
sanna@wtfdesign.fi, 0440 265 210

    

Tilaa uutiskirje!

Uutiskirjeessämme saat muutaman kerran vuodessa arkea helpottavia vinkkejä markkinointiviestintään, ja samalla pysyt perillä WTF Designin kuulumisista!