Ensimmäiset kymmenen vuotta eli kurkkaus WTF Designin alkuvaiheisiin

28.9.2018
WTF Designissa ollaan rakennettu asiakkaiden brändejä jo pian kymmenen vuotta, pyöreät vuodet tulevat täyteen lokakuun alussa. Käsitellään WTF Designin nuoruusvuosia ja historiikkia tarkemmin vasta syntymäpäivän jälkeen, mutta nostalgiannälkäinen uppoutuu välillä väkisinkin Oi niitä aikoja -ajatteluun ja yrityksen ensimmäisten askelien aikaisiin ajanjaksoihin. Millaisia kehityksen steppejä matkan varrelta löytyy?

​​​​​WTF Design on jo kymmenenvuotias!

 

Kymmenen yrittäjävuoden aikana olen kasvanut myös erinomaiseen kaaoksenhallintaan ja paineensietokykyyn, joilla ei pelkästään uraa rakenneta, mutta joista on yrittäjälle huimasti hyötyä. 

Jos oma ammattitaito on kehittynyt yrittäjävuosien aikana, ovat saman polun kulkeneet myös asiakkaat. Kymmenen vuotta sitten haluttiin pelkkiä logouudistuksia tai visuaalisia yritysilmeitä. Nykyään asiakkaat tietävät mikä on brändi ja miten se tulee jalkauttaa. Tiedetään myös, että asiakkaan kiinnostus herätetään tarinoiden kautta, yrityksen arvot tulee näkyä kaikessa toiminnassa ja että pull toimii tehokkaammin kuin push. Oppimista on siis tapahtunut puolin ja toisin. 

Mainos- ja viestintäala muuttuu niin nopeasti, että vain täysi pöljä yrittäisi pitää kynsin hampain kiinni entisestä – siis vaikkapa Freehandista*) ja inner glow**) efektistä, vaikka niillä aikanaan paikkansa olikin. Oma uuden oppiminen tapahtuu parhaiten tekemisen kautta. Koulutuksista ja YouTube-tutoriaaleista saa hyvät perustiedot, mutta insinöörimäiseen luonteeseen kuuluu kokeilu yrityksen ja erehdyksen kautta: muuten ei tiedä, mikä virtapiiri menee oikosulkuun, ellei ota systeemistä kaikkia tehoja irti. Näin meillä löydetään työskentelyyn reunaehdot ja rajapinnat. Ja ennen kaikkea ylläpidetään luovuutta.

Tämän päivän visuaaliset brändi-ilmeet tulee olla responsiivisia, eli skaalautua käytännössä mihin tahansa markkinointiviestinnän tilanteeseen, tarpeeseen ja alustaan. Www-sivujen julkaisujärjestelmät ovat tänä päivänä niin monipuolisia ja helppokäyttöisiä, että koodaustaidotonkin voi saada oman saitin pystyyn melko vähällä vaivalla. Jopa kännykän kuva- ja videoeditointisovelluksilla saa muutamassa minuutissa aikaan hyvinkin näyttävää markkinointimateriaalia. 

Kaikesta arkea ja amatööriä helpottavasta tekniikasta huolimatta meitä ammattilaisiakin tarvitaan. Me ymmärrämme asiakkaan kokonaiskuvan, kohderyhmän odotukset sekä yrityksen arvomaailman. Kykenemme näiden pohjalta luomaan puhuttelevia brändejä, koskettavia kuvia, tunteita herättäviä tarinoita ja monimediaista markkinointia. Osaamme kysyä oikeat kysymykset ja tarjota asiakkaan kaipaamat vastaukset. Asiakaslähtöisyys on kaikessa kliseisyydessään päivän sana: työtä tehdään vastaamaan juuri kulloisenkin asiakkaan tarpeita: ei monistamalla vaan personoiden, asiakasta kuunnellen ja tämän asiantuntemusta arvostaen.

Tämä oli johdanto uuteen WTF-aikakauteen, joka koittaa pian. Ensimmäiset kymmenen vuotta oli hauskaa, rankkaa, hikistä, tuskaista, ihanaa, omannäköistä ja ennen kaikkea opettavaista. Seuraavat vuodet puolestaan... no, se selviää sitten myöhemmin. Siihen asti nautitaan kyydistä ja tehdään töitä.

 

 

*) Freehand: ykköstyökalu graafisessa suunnittelussa reilut 10 vuotta sitten. Nykyään sen on korvannut muun muassa Illustrator ja InDesign.

**) Inner glow -efekti: tehoste, jolla grafiikkaan sai sisäistä hehkua – noinniinkuin teoriassa. Onnistuu teknisesti vielä tänäkin päivänä, mutta aika ei ole vielä kypsä sen come backille.

Sanna_Paakkonen.png

Sanna Paakkonen

Yrittäjä, Master of WTF Design
sanna@wtfdesign.fi, 0440 265 210

    

Tilaa uutiskirje!

Uutiskirjeessämme saat muutaman kerran vuodessa arkea helpottavia vinkkejä markkinointiviestintään, ja samalla pysyt perillä WTF Designin kuulumisista!