Yrityksen arvoista brändinrakennukseen

12.5.2017
Luovan ihmisen aivot käynnistävät melkoisen myllyprosessin silloin, kun saa olla mukana kehittämässä asiakkaan liiketoimintaa syvällisesti arvojen määrittämisestä lähtien. Tällä viikolla onkin lyöty toimiston kaikki toimivat aivosolut yhteen ja mietitty erään asiakkaan markkinointia ihan juurta jaksain.
Yrityksen arvoista brändinrakennukseen

 

Uuden proggiksen myötä on kaivettu esiin presentaatiopahvit ja tarraliimat moodboardia varten. Kun tulevasta brändistä ei ole olemassa vielä muuta kuin suunnittelijan mielikuva, se täytyy tuoda esille jotenkin muuten kuin logoina, kuvina tai grafiikoina. Kiteytettyjen tekstien ja kuvakollaasin luoman mielikuvan myötä asiakkaan on helpompi päästä kärryille suunnittelijan aivoituksista ja suunnitelmista tulevaa brändiä varten.

Tyydyttävintä tässä työssä on luottamus, joka rakentuu asiakkaan ja meidän suunnittelijoiden välille. Luottamuksen myötä asiakas uskaltaa paljastaa liikevaihdon rakenteen, markkinointibudjetin ja muut tiedot, jotka luokitellaan liikesalaisuuksiksi. Usein näitä tietoja arastellaan kertoa, koska pelätään, että mainostoimisto kyllä keksii jonkun keinon, millä siirtää markkinointibudjetti omiin taskuihin. 

Todellisuus ei kuitenkaan ole tämä, sillä unelmatilanteessa mainostoimisto pääsee rakentamaan pitkäaikaista suhdetta asiakkaaseen sekä olemaan ammattilaisena mukana kehittämässä liiketoimintaa. Näin ollen mietitään hyvin tarkkaan, mihin markkinointibudjetti kannattaa satsata, jotta asiakas saisi maksimaalisen hyödyn omaan liiketoimintaansa. 

Tämän viikon ajatustyön myötä syntyi asiakkaalle mielikuva tavoitebrändistä, toiminnan kiteyttävä slogan sekä kokonaisvaltainen suunnitelma markkinointiin viestintävälineineen, markkinoinnin teemoineen sekä tyylilinjauksineen. Mietittiin brändilupaus, priorisoitiin kohderyhmät ja määriteltiin mittarit. Näillä pääsemme vauhtiin myös seuraavassa vaihteessa, jossa ryhdytään luomaan brändiä näkyväksi – muun muassa logoiksi, grafiikoiksi ja konkreettisiksi tuotteiksi. Asiakas tokaisi kolmen tunnin workshopin jälkeen, että on se markkinointi vaikea asia, mutta onneksi on ammattilaiset kaverina. 

Sitähän me pyrimme luonnollisesti olemaan – kaveri ja kumppani, joka seisoo asiakkaan rinnalla, niin markkinoinnissa kuin muutenkin. Meidän etu on se, että asiakas menestyy. Saamme siitä itsellemme luonnollisesti toimivan referenssin, jolla myydä omaa työtä muillekin. Jokainen projekti kun on yhdenlainen työhaastattelu seuraavaan työhön. Ja tyytyväinen asiakas palaa aina takaisin. 

 

Sanna Paakkonen
Brändinrakentaja, Master of WTF Design

sanna@wtfdesign.fi | Twitter | Instagram | LinkedIn

Sanna_Paakkonen.png

Sanna Paakkonen

Yrittäjä, Master of WTF Design
sanna@wtfdesign.fi, 0440 265 210

    

Tilaa uutiskirje!

Uutiskirjeessämme saat muutaman kerran vuodessa arkea helpottavia vinkkejä markkinointiviestintään, ja samalla pysyt perillä WTF Designin kuulumisista!