Vanhan brändin uudistus

18.8.2017 Vanhan brändin uudistus
Me WTF Designissa lupaamme luoda asiakkaidemme brändit näkyväksi. Uusien asiakkaiden kanssa liikkeelle lähdetään muun muassa tavoitteiden, tarpeiden ja toiveiden määrittelystä, joka on lähtökohtaisesti aika helppoa, koska voidaan aloittaa puhtaalta pöydältä ja visioida vapaasti haluttua yritysmielikuvaa. Entä siinä tapauksessa, jos yrityksellä on vuosien, jopa vuosikymmenien historia takana ja olemassa oleva mielikuva yrityksestä istuu vahvasti asiakkaiden mielissä?


Loppukeväästä saimme erittäin mieluisan toimeksiannon pitkään alalla toimineen yrityksen markkinointisuunnitelmasta ja brändiuudistuksesta. Asiakkaan kanssa käytiin läpi menneitä markkinointitoimenpiteitä, kerrattiin onnistumiset ja listattiin ne toimenpiteet, jotka olivatkin osoittautuneet vain rahantuhlaukseksi. Virheet opettavat ja kokemus kertoo, mikä toimii ja mikä ei.

Projektin polkaisi käyntiin workshop, jossa kiteytettiin pääviestit ja kirkastettiin tavoitteet. Jaoteltiin muutamaan kategoriaan eri kohderyhmien edustajat ja mietittiin heidän ominaisuuksiaan. Listattiin nykyisen brändin vahvuudet ja heikkoudet. Mietittiin, mitä nykyisestä halutaan säilyttää ja mistä voidaan luopua. Matkan varrella käytiin läpi myös somepresenssiä, päivitysten sisältöjä, visuaalista ilmettä ja käytettävää äänensävyä. Sivuttiin jopa äänimaailmaa ja asiakaspalvelua, ovathan ne usein asiakkaan ensimmäinen ja se tärkein kohtaaminen yrityksessä asioidessaan.

Markkinoinnin ammattilainen antaa brändin uudistusprojektissa ulkopuolisen näkemyksen, kysyy, ihmettelee, kyseenalaistaa, sparraa ja ehdottaa rohkeasti uusia ratkaisuja. Asiakas tuntee oman toimialansa, mutta me omamme – siksi eri näkökulmat täydentävät toisiaan juuri oikealla tavalla. Yhdessä päädytään ratkaisuihin, jotka antavat yrittäjälle selkeät suuntaviivat ja tehokkaat eväät markkinointiin ihan arjen tasolla. 

Tämän kaiken pohjalta syntyi uudistuksen kokenut brändi, joka kunnioittaa vanhaa, mutta on kuitenkin rohkeasti jotain uutta. Ennen kaikkea se seisoo rohkeasti omilla jaloillaan ylpeänä eletystä elämästä uudet eväät repussaan.

 

Sanna Paakkonen
Yrittäjä, Master of WTF Design

sanna@wtfdesign.fi | Twitter | Instagram | Linkedin

 

Sanna_Paakkonen.png

Sanna Paakkonen

Yrittäjä, Master of WTF Design
sanna@wtfdesign.fi, 0440 265 210

    

Tilaa uutiskirje!

Uutiskirjeessämme saat muutaman kerran vuodessa arkea helpottavia vinkkejä markkinointiviestintään, ja samalla pysyt perillä WTF Designin kuulumisista!