Somesparraus innostaa kokeilemaan uutta

11.8.2017
On keskiviikko ja sain Facebookin kautta viestiä. "Moi! Meillä olis ensi viikolla se somesparraus, nähtäiskö sitä ennen?” Jep, totta kai nähdään!
Somesparraus innostaa kokeilemaan uutta

Istumme paikallisessa kahvilassa. Kyselen asiakkaalta, miten heidän organisaatio on toteuttanut omaa someaan, mikä on toiminut, mikä ei taas ole ollut hedelmällistä. Samalla mieleeni syttyy uusia ideoita ja näkökantoja ja käyttämättömiä mahdollisuuksia. Kyselen asiakkaan toiveita ja visioita, kerron esimerkkejä omasta kokemuksesta, kyselen toimenpiteistä, mitä asioiden eteen on tehty. Haarukoin, missä olisi vielä käyttämätöntä potentiaalia.

Palaan toimistolle. Koitan pitää mielessäni, että aikaa itse sparraukselle on vain tunti. Rajaa, fokusoi, krumeluurit pois. Silti pitää olla lihaa luiden ympärillä. Seikkailen asiakkaan eri somekanavilla, katselen tykkäysmääriä, tapoja toteuttaa markkinointiviestintää. Pohdin, vastaako viestintätapa kohderyhmän tarpeita.

Teen esityksen rungon. Tapani mukaan laitan esitykseen rajattomasti tekstiä ja eri näkökulmia, mutta joudun suitsimaan itseäni ja muistuttamaan, että mikään ei ole ärsyttävämpää ja typerämpää kuin henkilö, joka lukee seinällä olevaa tekstiä. Sen osaavat lukea kaikki muutkin. Ydinjuttuja kirjatessa yritän miettiä asiakkaan spesifiä tulokulmaa, tarpeita, somen taipuvaisuutta eri toimintoihin, kohderyhmän tarpeita ja uusia tapoja toteuttaa juuri tämän asiakkaan markkinointiviestintää.

Sparrauksessa ei niinkään ole kyse valmiiden toimintatapojen antamisesta vaan enemmän kysymysten herättämisestä, uusien toimintatapojen valottamisesta ja rajattomien mahdollisuuksien osoittamisesta. Hyvä sparraus haastaa asiakkaan kyseenalaistamaan omaa toimintaansa, innostaa kokeilemaan uutta ja antaa uutta tietoa.

Asiakas tuntee aina omat asiakkaansa parhaiten ja on oman alansa asiantuntija. Maailma muuttuu sekä eritoten viestintä ja markkinointi muuttuuvat vauhdikkaasti, joten asiakkaiden tavoittaminen oikealla tavalla oikeassa kanavassa voi olla haastavaa. Siksi me tönimme eteenpäin ja avaamme mahdollisimman monia ovia, jotta erilaiset näköalat ja maisemat ovat nähtävissä.

Sparraus asiakkaan luona meni hyvin. Koin onnistuneeni, koska kysymyksiä heräsi, uusia toimintatapoja keksittiin ja kokemuksia jaettiin. Se on hedelmällinen kasvualusta uudelle.

Innostaa, ei tukahduttaa. Herättää, ei väsyttää luovuttamiseen saakka. Siitä sparrauksessa on kysymys.

 

Sanna Salo
Yhteisömanageri

sanna.salo@wtfdesign.fi | Twitter | Instagram | LinkedIn

Sanna_Paakkonen.png

Sanna Paakkonen

Yrittäjä, Master of WTF Design
sanna@wtfdesign.fi, 0440 265 210

    

Tilaa uutiskirje!

Uutiskirjeessämme saat muutaman kerran vuodessa arkea helpottavia vinkkejä markkinointiviestintään, ja samalla pysyt perillä WTF Designin kuulumisista!