Somen muuttuva maailma

13.10.2017
Blaah, taas mainoksia, ryhmien julkaisuja, yritysten julkaisuja, jaettuja linkkejä… oletko sinä kaivannut ihan vain kavereiden omia kuulumisia Facebook-fiidilläsi? Sosiaalinen media elää ja muuttuu koska niiden algoritmit muuttuu ja koska ihmiset käyttävät sosiaalisen median kanavia myös uusilla tavoilla.

Somen muuttuva maailma.jpegArvioisin, että noin yksi neljästä päivityksestä Facebook-fiidilläni on jonkun verkostooni kuuluvan kaverin normaali tilapäivitys hänen kuulumisistaan tai havainnoistaan. Loput kolme neljästä on jonkin ryhmän, johon kuulun, tai yritysten julkaisuja. Olen kokenut tämän muutoksen tympäisevänä. Jos haluaa tietää, mitä kaverit ovat kirjoitelleet, joutuu käyttämään hakutoimintoa, etsimään kaverin ja katsomaan profiilin läpi. Ei kauhean näppärää enää.

 

Toisaalta, jos ei halua roikkua kynsin hampain kiinni vanhassa hyvässä ajassa, jolloin tiesi kaikkien kuulumiset, niin Facebook luo tällä hetkellä hyviä uusia mahdollisuuksia. Ammatilliset ryhmät, vertaistukiryhmät ja erilaiset harrasteryhmät ovat nousseet selkeästi esiin. Siellä pääsee jakamaan ja osalliseksi arvokkaasta tietotaidosta, verkostoitumaan ja pystyy valjastamaan halutessaan ryhmät tehokkaaseenkin käyttöön. Vielä ehkä onkin opettelun takana se, miten hallita sitä kaikkea tietotulvaa, jota hyvistäkin ryhmistä tulee ja miten hyödyntää se tärkein informaatio.

 

Toisena huomioni on vienyt LinkedIn, joka on muuttunut ympäristönä myös. Ehkä osittain algoritmien vaikutuksesta, mutta myös selkeästi ihmisten oman käytöksen mukana. Olen nähnyt LinkedInin aina enemmän CV:n kaltaisena, oman osaamisen esittelypaikkana. Nyt väittäisin LinkedInin muistuttavan puolittain jäyhää työpaikan kahvihuonetta. Tunnelma on aavistuksen rentoutunut, rupatteleva, mutta käytös on hupailunkin hetkellä korrektia ja täynnä teräviä ammattihuomioita.

 

Twitter sitten. Noh, Twitter on Twitter. Sekin on tunnelmaltaan ja perustoiminnoiltaan muuttunut aikaisemmasta. Osalla käyttäjistä on 140 merkkiä käytössään, osalla 280 merkkiä kirjoitettavaksi. Twitterissä on iloisena sekamelskana ammatillisuutta, pissakakka-huumoria ja toisten muka-terävää piikittelyä, joista syntyy tasaisen säännöllisesti somegate, jota lehdetkin ryöpyttelevät sivuillaan. Se pitää suoruudellaan ja helppokäyttöisyydellään minut koukussaan.

 

Miten saada takaisin se vanha hyvä aika, kun kuulumisia vaihdettiin sosiaalisessa mediassa niin kuin olisi tekstiviestejä lähetelty? Ei mitenkään. Aika muuttuu, kanavat muuttuvat, tarpeet muuttuvat ja ihmiset muuttuvat. Älä mieti, mitä ennen on tehty, vaan mieti, mitä tällä nyt voisi tehdä. Tärkeintä on, että pidät silmäsi avoimena ja huomaat muutoksen avaamat mahdollisuudet ja tartut niihin. 

 

Sanna Salo
Yhteisömanageri

sanna.salo@wtfdesign.fi | Twitter | Instagram | LinkedIn

Sanna_Salo.png

Sanna Salo

Yhteisömanageri
sanna.salo@wtfdesign.fi

    

Tilaa uutiskirje!

Uutiskirjeessämme saat muutaman kerran vuodessa arkea helpottavia vinkkejä markkinointiviestintään, ja samalla pysyt perillä WTF Designin kuulumisista!