Mitä maksaa logo?

29.9.2017
Mainostoimistoyrittäjänä törmään tähän kysymykseen usein. Onneksi, sillä ilman kyselyä ei tule kauppaa ja ilman kauppaa touhu on pelkkää harrastustoimintaa. Koska palvelun ja sen myötä suunnitteluun käytetyn ajan myyminen on eri asia kuin konkreettisen tuotteen, alkaa tästä Mitä maksaa -juttusarja, jossa eritellään eniten kysyttyjen palveluiden sisältöjä. Ensimmäisenä on käsittelyssä logosuunnittelu.

WTF_Design_paljonko_maksaa_logo.jpg
 

Logojen hintahaarukka on Suomen mainostoimistoissa hyvin kirjava. Joku toimisto voi myydä logon satasella ja toisella se saattaa maksaa kymmeniä tuhansia. Yhtä iso kirjo on tekijöissä ja työskentelytavoissa. Yhdessä ääripäässä logoa tai liikemerkkiä hiotaan monen ammattilaisen voimin ja jokainen kirjainmuotokin piirretään erikseen personoidusti juuri tälle asiakkaalle sopivaksi. Toisessa ääripäässä käytetään valmista fonttikirjastoa ja kuvapankeista saatavia liikemerkkielementtejä. Siitä se hintaerokin sitten muodostuu.

 

WTF Designissa sijoitutaan johonkin yllä mainittujen ääripäiden välimaastoon. Logohinnaston laatiminen on käytännössä mahdotonta, sillä asiakkaiden tarpeet vaihtelevat vähintään yhtä paljon kuin mainostoimistojen työskentelymallit. Yhdelle asiakkaalle riittää siisti tekstilogo, jonka voi sijoittaa laskulomakkeeseen tai asiakirjapohjan yläkulmaan. Toinen puolestaan tarvitsee liiketoiminnassaan logoa, jonka erillinen liikemerkki pitää toimia vaikkapa erillisenä kuvituselementtinä yrityksen kaikessa muussa visuaalisessa ilmeessä ja sen pohjalta toteutettavassa markkinointiviestinnässä. Logon lopulliset käyttökohteetkin määrittelevät monta yksityiskohtaa: esimerkiksi jos yhtenä tärkeänä käyttökohteena on vaikkapa mainosvaatebrodeeraukset, sulkee se siinä tapauksessa pois logon liukuvärit jo ihan brodeerauskoneiden teknisten ominaisuuksien vuoksi.

 

Asiakkaan tavoitteet määrittelevät lopullisen toimintatavan myös meillä. Valmiita logoelementtejä emme käytä koskaan, sillä mielestämme jokainen asiakas ansaitsee juuri hänelle kohdistetun luovan työn ja yksilöllisen suunnittelujäljen. Oli logo sitten yksinkertainen, fonttien muotokieleen pohjautuva tai enemmän suunnittelua ja tekemistä vaativa, on kaiken tekemisen tavoitteena, että se vastaa asiakkaan työlle asettamiin tavoitteisiin ja toiveisiin.

 

Jokainen logosuunnitteluprojekti lähtee liikkeelle samoilla kysymyksillä:

  • Mitä mielikuvia logon tulisi herättää?
  • Mitkä adjektiivit kuvastavat yrityksen toimintaa parhaiten?
  • Onko jotakin alaan liittyviä kliseitä, joita suunnittelussa pitäisi osata välttää?
  • Mitä värejä logossa tulisi olla, mitä värimaailman tulisi symbolisoida?
  • Onko jotakin väriä, muotokieltä, elementtiä tai muuta visuaalista seikkaa, jota logossa ei missään nimessä saa olla?
  • Puhutteleeko asiakasta enemmän yksinkertainen vai moniulotteisempi muotokieli, skandinaavinen pelkistys vai barokkimainen runsaus?
  • Mitä mahdollisen liikemerkin pitäisi kuvastaa, mitä symboliikkaa siinä tulisi olla? Vai riittääkö pelkkä typografiaan pohjautuva tekstilogo? Tullaanko mahdollista liikemerkkiä käyttämään semmoisenaan jossakin, vai näkyykö se aina logotekstin kanssa yhdessä?
  • Missä kaikessa logoa tullaan käyttämään? Printti, webbi, some, vaatteet, ikkunateippaukset, ulkomainokset… Kaikilla käyttökohteilla on omat erityisvaatimuksensa jo ihan teknisten speksien suhteen.

 

Näiden ja muutaman muun kysymyksen pohjalta pääsee suunnittelussa heti oikeaan suuntaan liikkeelle: suunnittelijalle on selvää, mitä asiakas haluaa, ja asiakas kokee, että hänen yksilölliset tarpeensa on huomioitu. Tämän jälkeen alkaa luonnostelu, suunnittelu, ideointi ja ehdotusten laatiminen. Kun logo on valmis, toimitetaan asiakkaalle tarvittavat logo-originaalit vähintään sähköisiin ja painettuihin materiaaleihin soveltuvissa tiedostoformaateissa, sekä toimitetaan logo-ohjeistus, jossa näkyy muun muassa käytetyt fontit, logon värikoodit, mahdolliset muut grafiikat, valokuvat, suoja-alueet ja niin edelleen. Logo-ohjeistus auttaa asiakasta viemään logon luomaa mielikuvaa muuhunkin yritysilmeeseen: kun käyttää markkinointiviestinnässä johdonmukaisesti samoja fontteja, värejä ja kuvia, luovat ne omalta osaltaan myös mielikuvaa laadukkaasta yritystoiminnasta.

 

Paljonko maksaa auto, etelänmatka tai omakotitalo? Ihan yhtä helppoa tai vaikeaa on vastata kysymykseen, paljonko maksaa logo. Hinnoittelu on helppoa, kun tietää asiakkaan tarpeet, toiveet, mieltymykset ja lopulliset käyttökohteet. Jos riittää yksinkertaisen tyylikäs tekstilogo, pääsee satasilla liikkeelle. Jos toivotaan vaikkapa erillisenä kuvituselementtinä toimivaa liikemerkkiä, on hintalappukin sitten jotain muuta.

 

Haluatko tietää, paljonko teidän logo maksaa? Ota yhteyttä ja kysäise, sillä se selviää! Varaudu myös vastaamaan yllä mainittuihin kysymyksiin. Niiden pohjalta pääsemmekin mukavasti jutustelussa alkuun. 

Sanna_Paakkonen.png

Sanna Paakkonen

Yrittäjä, Master of WTF Design
sanna@wtfdesign.fi, 0440 265 210

    

Tilaa uutiskirje!

Uutiskirjeessämme saat muutaman kerran vuodessa arkea helpottavia vinkkejä markkinointiviestintään, ja samalla pysyt perillä WTF Designin kuulumisista!