Kohti brändinrakennusta

4.8.2017
Leppoisat lomapäivät ovat enää vain kaunis luku muistojen arkistossa ja arki on astunut kunnolla tähänkin mainostoimistoon. Loman jälkeen on tehty paljon oman yrityksen kehittämishommia, mutta myös tehtailtu tarjouksia potentiaalisille asiakkaille ja sovittu olemassa olevien asiakkaiden kanssa steppejä seuraaville duuneille. Tänään oli ohjelmassa myös jotain erittäin mieluista, nimittäin aloitustapaaminen uuden asiakkaan kanssa – tuore yrittäjä, joka kaipaa tukea brändinrakennukseen ja työkaluja yrityksen markkinointiin.

Mainostoimistossa vietetään erityisiä juhlahetkiä aika usein: juhlaa on, kun asiakkaan uudet www-sivut julkaistaan, logo hyväksytään, somejulkaisu saa ison näkyvyyden ilman rahallista panostusta tai vaikkapa painotuote lähtee nelivärikoneen käsittelyyn. Yksi erityisen mieluisa juhlahetki on silloin, kun saa uuden asiakkaan. Silloin tulee tunne, että on onnistunut tekemisillään vakuuttamaan omasta osaamisestaan niin vahvasti, että kumppanuus halutaan aloittaa juuri meidän kanssa.

Kokonaisvaltainen brändinrakennus kattaa lukuisia eri osa-alueita monesta eri näkökulmasta, mutta usein miellämme brändinrakennuksen logoksi, fonteiksi ja väreiksi – niiksi visuaalisiksi seikoiksi, jotka vaikuttavat siihen, miten meidät nähdään ja koetaan ja millainen mielikuva meistä muodostuu. Brändinrakennukseen voidaan kuitenkin liittää paljon muutakin: yrityksen arvot, valokuvat, tarinat, asiakaspalvelu, henkilöstö tai vaikkapa haluttu työnantajamielikuva. Ei riitä, että on olemassa kiva logo ja www-sivu, vaan logon pitää istua tiiviinä osana yrityksen kokonaisvaltaiseen viestintään ja www-sivujenkin tulee olla minimissään responsiiviset ja hakukoneoptimoidut, ja joista on löydyttävä selkeästi vastaukset niihin ongelmiin, missä tämä pystyy asiakkaitaan auttamaan. 

Brändinrakennus koostuu pienistä palasista, joista kootaan palanen kerrallaan tiivis ja kestävä kivijalka. Sen päälle on sitten helppo suunnitella yksittäisiä markkinointitoimenpiteitä, koska kivijalan vuoksi perustuksia ja rakennusaineksia ei tarvitse miettiä joka kerta uudestaan. Ja brändinrakennuksen parhaat kaverit, eli kiteytetyt pääviestit, pitävät toiminnan punaisen langan selvänä koko kerän mitalta. 

 

Sanna Paakkonen
Yrittäjä, Master of WTF Design

sanna@wtfdesign.fi | Twitter | Instagram | Linkedin

Sanna_Paakkonen.png

Sanna Paakkonen

Yrittäjä, Master of WTF Design
sanna@wtfdesign.fi, 0440 265 210

    

Tilaa uutiskirje!

Uutiskirjeessämme saat muutaman kerran vuodessa arkea helpottavia vinkkejä markkinointiviestintään, ja samalla pysyt perillä WTF Designin kuulumisista!