Brändinrakennus sekunnissa?

14.12.2018
Brändi rakentuu jokaisessa kohtaamisessa. Ihan jokaisessa, tapahtui se sitten verkossa, painetussa mediassa tai face-to-face. Tänä päivänä informaatiotulva on niin järjetön, että vaatii melkoisia taikatemppuja onnistua pysäyttämään vaikkapa kännykän näytöllä somefeediä scrollaava sormi liikkeessään edes hetkeksi. Ja jos siinä onnistuu, pitäisi pystyä vielä sitouttamaan scrollaaja jotenkin: klikkaamaan, kommentoimaan, rekisteröitymään, tilaamaan – tykkäämään meistä edes jotenkin!

Brandinrakennus_sekunnissa.jpg

Brändinrakennuksessa peruspalikat ovat aika selkeät. Se ei ole pelkkä nimi tai logo vaan paljon muutakin: yrityksen toimintaa ja tavoitteita tukeva yritysilme grafiikoineen, väreineen, fontteineen ja kuvineen, teknisesti toimivat ja mobiilioptimoidut www-sivut, hyvä hakukonenäkyvyys, oikein valitut somekanavat ja markkinointivälineet sekä paljon muuta. Tämän kaiken taustalla pitää olla vielä strategia, joka ohjaa sitä viestiä ja tyyliä, millä somessa ollaan läsnä ja jolla puhutellaan niitä, jotka osoittavat kiinnostusta yritystämme kohtaan. Brändimielikuvaan vaikuttavien asioiden listaa voi jatkaa ihan loputtomiin: liiketilan musiikkivalinta, henkilökunnan pukeutuminen, somistus, opasteet tai vaikkapa ravintolan astiat. Kaikki ovat yksi osa-alue kokonaisvaltaisessa brändäyksessä.

Koulutan muun muassa yrittäjiä markkinoinnin ja sosiaalisen median parissa. Koulutuksissa jaksan joka kerta toitottaa punaisesta langasta, joka seuraa kaikessa tekemisessä mukana. Vaikka viestinnän pitää välillä myös yllättää, ettei vastaanottaja kyllästy, pitää tavoitteiden olla koko ajan kirkkaana mielessä.

Neuvon koulutuksien osallistujia myös miettimään joka päivä, mikä on se yksi juttu, mitä voin tänään tehdä tavoitteiden saavuttamisen eteen, vaikka heti aamutuimaan töiden pariin päästyään. Yleensä se on jokin ihan konkreettinen toimenpide, jolla saadaan vaikka näkyvyyttä verkossa ja sitä myöten levitettyä tietoisuutta yrityksestä eteenpäin: somepäivitys, uusi blogipostaus, sisällön kirkastus tai vaikka konkreettisesti liiketilan ikkunoiden pesu – keinoja löytyy kyllä.

Asiakkaan brändiä lähdetään rakentamaan useimmiten ihan kivijalasta asti: käydään läpi toiminnan lähtökohdat ja tavoitteet toivotulle mielikuvalle, kiteytetään pääviestit, kartoitetaan kilpailutilanne ja mietitään, mitkä ovat yrityksen arvot, jotka jokapäiväisessä toiminnassa toistuvat ja jotka pitäisi tuoda asiakkaille ilmi.

Vaatii melkoista luottamusta suunnittelijaa kohtaan pystyä paljastamaan haaveet omaa yritystään kohtaan, johon usein suhtaudutaan yhtä isolla tunteella kuin omaan lapseen. Luottamus, avoimuus ja rehellisyys ovatkin brändinrakennusprosessin tärkeimmät ainekset – yhteistyössä vaalitaan siis ihan samoja arvoja kuin läheisissä ihmissuhteissa. Tämän alkurutistuksen jälkeen asiakas voi huokaista, sillä hän on tässä vaiheessa antanut suunnittelijalle kaikki tarvittavat työkalut ja voi vaan ryhtyä odottelemaan työn tuloksia.

Tänä päivänä yrittäjät ovat enenevissä määrin tietoisia siitä, mitkä asiat vaikuttavat omasta yrityksestä muodostuvaan mielikuvaan. Markkinointipanostuksia ei pidetä enää pelkkänä kulueränä vaan ne nähdään investointina, jolla yrityksen kasvu ja kehittyminen on mahdollista. 

Jos saat vastaanottajalta sekunnin verran huomiota, käytä se hyvin. Ennakoi ja valmistele huolella tätä kohtaamista. Silloin onnistut luomaan tilanteen, jolloin sekunnissakin voi rakentaa brändiä.

Sanna_Paakkonen.png

Sanna Paakkonen

Yrittäjä, Master of WTF Design
sanna@wtfdesign.fi, 0440 265 210

    

Tilaa uutiskirje!

Uutiskirjeessämme saat muutaman kerran vuodessa arkea helpottavia vinkkejä markkinointiviestintään, ja samalla pysyt perillä WTF Designin kuulumisista!