Aallot ja niiden pituudet

24.2.2017
Välillä syyllistyn siihen, että pidän toista tyhmänä. Kyllä, voin sen myöntää. Minä viisas, sinä tyhmä. Aivan yhtä usein oikea totuus on se, että minä tyhmä, koska en ymmärrä sinua ja sitä, mitä yrität sanoa.

Aallot_ja_niiden_pituudet.jpg

Ihmisten välinen vuorovaikutus on minulle ehtymättömän kiinnostuksen ja ihmettelyn kohde. Miten nuo kaksi ihmistä voivat tulla toimeen tai olla samalla aaltopituudella, vaikka minä en löydä yhteistä kieltä kuin vain toisen kanssa?

Tähän olisi syvällisiä teorioita eri temperamenteista, hienoja psykologisia karttoja sekä mahtavaa ammattislangia. Ne tosin ovat aivan liian korkealentoisia ja hienostelevia tapoja puhua arkipäivän asioista. Tyyliin "hyvä tietää, mutta ei helpota arkea"

Jokainen meistä rakentaa oman elämänsä ja lähipiirinsä semmoisten ihmisten parissa, joiden kanssa lähtökohtaisesti on samalla aaltopituudella. Reagointirytmi ja reagointitavat ovat suurinpiirtein samanlaisia, ja samat asiat ärsyttävät, naurattavat tai ihmetyttävät. Lähipiirin ihmisten kanssa usein ymmärtää sanojen tai lauseiden merkityssävyjä automaattisesti, ilman varsinaista kuvailua. 

Työelämässä tämä onkin haastavampaa, koska harva meistä pääsee valitsemaan työyhteisöään, asiakkaitaan tai yhteistyökumppaneitaan. Ja eritoten työelämässä ymmärrystä ja yhteistyökykyä tarvitaan, että työ olisi mielekästä ja tuloksellista ja jotta jopa täysin erirytmiset, eri taustoilla ja kokemusmaailmalla olevat ihmiset pystyisivät työskentelemään yhteisen päämäärän eteen. 

Siksi onkin erityisen palkitsevaa onnistuminen sellaisen asiakkaan tai yhteistyökumppanin kanssa, jonka kanssa on joutunut hakemaan sitä yhteistä näkemystä. Mitä hän haluaa? Mitä hän tarkoittaa tuolla? Mitä hänelle merkitsee ”usein””rennosti” tai ”ammattimaisesti”? Yhteisen tuloksen saaminen täysin erirytmisen ihmisen kanssa on kuin vuoren valloitus: tuntuu matkalla kuolemalta, mutta on järjettömän hyvä tunne kun huippu on saavutettu.

Joten ensi kerralla kun alat huokailla nähdessäsi sen haahuilijan tai turhautuessasi sen ylienergisen höpöttäjän kanssa, koeta nähdä sanojen tai hitauden taakse. Mitä hän miettii? Mitä hän yrittää sanoa? Tarvittaessa kysy ”mitä sinä tuolla tarkoitat” ja mieti, minkälaisesta ympäristöstä hän tulee. Ihan jo sen vuoksi, että se kasvattaa sinua ihmisenä, tekee sinusta paremman lähimmäisen ja paremman ammattilaisen, mutta myös siksi, että se helpottaa sinun hermoparkojasi.

Tätä koitan tavoitella minäkin.

 

Sanna Salo
Yhteisömanageri

sanna.salo@wtfdesign.fi | Twitter | Instagram

Tilaa uutiskirje!

Uutiskirjeessämme saat muutaman kerran vuodessa arkea helpottavia vinkkejä markkinointiviestintään, ja samalla pysyt perillä WTF Designin kuulumisista!