"Mun arvomaailmaan ei kuulu possumunkki"

23.6.2015
Näin totesi yrityksensä toimintafilosofiasta kiihkeää monologia pitänyt ystävä, joka piipahtelee toimistollamme tämän tästä. Nyt oli mahdollisuus tarttua uuteen haasteeseen, mutta miten ja millä spekseillä?

Mun_arvomaailmaan_ei_kuulu_possumunkki.jpg

Jokaisella yrittäjällä on oma arvomaailmansa. Yhdelle riittää se perusmallin possumunkki kun taas toinen haluaa tarjota vain luomuaineksista tehtyä Sacher-kakkua ja hioa reseptiään jatkuvasti kohti täydellisyyttä.

Oma yrittämisen reseptini on yksinkertainen: vaikka haluan tarjota asiakkailleni mieluummin Sacheria, luotan silti maalaisjärkeen, faktoihin ja perstuntumaan. Aika perusaineksiin siis.

Kun ei tavoittele ihan sitä korkeinta kuuta, ei putoaminen käy niin kipeää. Haluan olla yrittäjä, mutta järkevästi. Olen realisti, joka haluaa karttaa turhaa riskinottoa jo ihan siitä syystä, että arvostan hyviä yöunia.

Faktat puolestaan kertovat, missä mennään. Kuukausittaiset tilitoimistotapaamiset kertovat numeroina sen, onko toiminnassa ylipäätänsä mitään järkeä. Leipäni olen tästä hommasta tienannut jo pian seitsemän vuotta, mutta ainahan se leipä voisi olla isompi. Tai luomua paremmilla lisukkeilla. Keinoja parempiin lisukkeisiin mietin kirjanpitäjäni kanssa, joka on painonsa arvoinen kultaa. Ja ymmärtää ne faktat.

Hyvä mittari monessakin asiassa on vanha kunnon perstuntuma. Jotkut sitä intuitioksikin sanovat. Aika pian sisäinen hytinä kertoo, onko asia hyväksi vai ei. Jos se pyörii koko ajan mielessä ja tekee levottomaksi, pitää vaihtaa suuntaa. Tietty levottomuus on edistää kehittymistä, mutta jos levottomuus vie yöunet, ollaan väärällä kaistalla.

Entä ne arvot sitten? En ole yritykseni arvoja kirjannut, mutta tiettyjä perusperiaatteita olen noudattanut aina. Asiakasta arvostan oman alansa parhaana asiantuntijana. Jokaisen työn teen niin, että voin ylpeänä seistä sen takana. En puhu toisista yrittäjistä pahaa, ja tartun mielelläni uusiin haasteisiin. En ruikuta enkä kitise turhaan, koska olen itse osani valinnut. Opettelen myös jatkuvasti uutta, että pysyn mainosalan hurjassa vauhdissa mukana. Tämä ala todellakin ruokkii uteliasta luonnetta.

Lisäksi haluan, että töissä on hauskaa. Asialliset hommat hoidetaan, mutta välillä nautitaan possumunkista hillo suupielestä tursuten.

 

Sanna_Salo.png

Sanna Salo

Yhteisömanageri
sanna.salo@wtfdesign.fi

    

Tilaa uutiskirje!

Uutiskirjeessämme saat muutaman kerran vuodessa arkea helpottavia vinkkejä markkinointiviestintään, ja samalla pysyt perillä WTF Designin kuulumisista!