Back to the basics - Markkinoinnin alkeet

20.8.2015
Markkinointikeinoja on tänä päivänä todella paljon ja uusia tulee jatkuvasti. On sosiaalisen median kanavia, sisältömarkkinointia, hakukonemainontaa – perinteisiä sähköisiä ja painettuja viestintäkanavia unohtamatta. Jos mahdollisuuksia on jopa liiaksi asti, voivat ne aiheuttaa päänvaivaa, jos ei ole ihan varma, missä kaikessa pitäisi olla mukana.

Back_to_the_Basics.jpg

Lukuisat eri viestintäkanavat, niiden yhdisteltävyys ja monipuolisuus mahdollistavat entistäkin kohdennetumman markkinoinnin, täytyy vain tietää, mistä sen oman kohderyhmän löytää. Yksinkertaista – vai onko sittenkään? 

Kun WTF Design kohtaa uuden asiakkaan ensimmäisen kerran, lähdemme kartoittamaan asiakkaan markkinointiviestinnän tarpeita juurta jaksain. Käymme läpi muun muassa seuraavat neljä yksinkertaista kysymystä, jotka pätevät melkeinpä minkä tahansa idean testaamiseen: 

Mitä?

Mikä on toiminnan pääviesti, liikeidean ydin? Where is the beef? Kiteytämme yhdessä projektin toiminnan muutamaan sanaan, niin tiedämme tarkasti, mitä oikein olemmekaan tekemässä ja minkä pohjalta lähdemmekään projektia viemään eteenpäin. 

Miksi? 

Miksi jotakin uutta ollaan luomassa? Miksi ollaankaan olemassa? Kun tavoite on selvillä, on siihen tähtäävä markkinointiviestinnän ratkaisukin helpompaa löytää. 

Kenelle?

Kuka on asiakas? Kun kohderyhmä on selvillä, voi viestintäkanavat rajata sen mukaan, mistä kohderyhmän parhaiten tavoittaa. 

Miten?

Miten projekti viedään maaliin? Kun pääviesti, tavoitteet ja kohderyhmä ovat tiedossa, viestintävälineet valikoituvat melkein itsestään.

 

Esimerkki: WTF Design tarjoaa asiakkailleen markkinoinnin ja viestinnän suunnittelua ideasta lopputuotteeksi. Haluamme olla mukana kehittämässä asiakkaan viestintää, sillä erikoisosaamistamme ovat kokonaisvaltainen imagonrakennus ja julkaisujärjestelmien tehokas hyödyntäminen. Kohderyhmäämme ovat pienet ja keskisuuret yritykset, jotka haluavat joustavat ja kustannustehokkaat ratkaisut nykyaikaiseen viestintään.

 

Näiden speksien pohjalta WTF Designin pääasiallisiksi viestintäkanaviksi ovat valikoituneet www-sivut, Facebook ja Instagram. Lisäksi kolumnejani julkaistaan paikallissanomalehti Raahen Seudussaja Suomen Yrittäjien www-sivuilla. WTF Design ja yrittäjä itse löytyvät kyllä monesta muustakin kanavasta ja kiinnostusta olisi vielä enempään, mutta pienessä yrityksessä raja on vedettävä johonkin – etenkin, jos meinaa ehtiä tekemään myös sitä varsinaista, eli pyörittämään liiketoimintaa. 

"All we demanded was our right to twinkle.” 

 

Sanna Paakkonen, Master of WTF Design

 

Sanna_Salo.png

Sanna Salo

Yhteisömanageri
sanna.salo@wtfdesign.fi

    

Tilaa uutiskirje!

Uutiskirjeessämme saat muutaman kerran vuodessa arkea helpottavia vinkkejä markkinointiviestintään, ja samalla pysyt perillä WTF Designin kuulumisista!