Valemainostoimistomaailma

10.5.2012
Suomi on kohissut säännöllisen epäsäännöllisesti valelääkäreistä. Näiden lisäksi on työelämässä havaittu ainakin valefarmaseutti ja valetradenomi. Mutta millaisia valehenkilöitä pyörii mainostoimistopiireissä? Tässä muutama esimerkki.

Valegraafikko

Hän käyttää kaikkia mahdollisia visuaalisia kikkoja vain siksi, että pystyy. Liukuvärit, efektit ja lihavat päätteelliset kursiivifontit kuuluvat jokapäiväiseen keinovalikoimaan. Hän käyttää myös paljon muiden keksimiä trendi-ilmiöitä ja valmiita pohjia, eikä hän arvosta pelkistämistä. Hänellä ei ole alan koulutusta, tai jos on, opinnot ovat jääneet kesken. Ammattigraafikko tunnistaa valegraafikon, mutta asiakasta hän voi onnistua huijaamaan.

Valeprojektipäällikkö

Hän on äärimmäisen hyvä puhumaan. Hän puhuu mustan valkoiseksi ja päivän yöksi ja osaa vakuuttaa, että kaikki on aikataulussa ja homma hanskassa. Oikeasti hän ei itsekään tiedä, missä projektissa mennään. Häntä on vaikea tavoittaa millään medialla – ei vastaa sähköpostiin eikä puhelimeen. Jos häneltä varmistaa, onko jokin asia hoidettu, hän on juuri menossa tekemään sitä.

Valecopy

Hän laatii huonot sloganit ja paskat nimet. Hän tekee myös enemmän kirjoitusvirheitä kuin keskiverto AD. Valecopya on vaikea tunnistaa näkemättä työnäytteitä, sillä copyilla ei ole muodollista koulutusta. Totuus selviää vasta, kun pääsee perehtymään työnjälkeen.

Valekoodari

Hän tekee epäsiistiä koodia. Hän käyttää usein valmiita pohjia, joissa saa huonon koodin kaupan päälle. Valekoodarin tunnistaa pro-koodari, joka ahdistuu koodin huonoudesta. Normaali tallaaja ei havaitse valekoodarin valheellisuutta ensisilmäyksellä.

Valeasiakas

Valheellinen asiakas kuittaa tarjouksen hyväksytyksi ja sanoo, että aletaan hommiin, mutta sen jälkeen vaikenee. Valeasiakkaalta ei koskaan saa kerättyä edes lähtökohtatietoja siitä, mitä ollaan tekemässä. Jos häneltä kyselee, miten edetään, hän kertoo, että on juuri tekemässä jotain, minkä avulla päästään eteenpäin, mutta sen jälkeen hänestä ei taas kuulu mitään. Jos valeasiakkaaseen törmää jossain ihan sattumalta, hän vakuuttelee, että työhön ollaan ryhtymässä ihan pian.

 

Sanna_Salo.png

Sanna Salo

Yhteisömanageri
sanna.salo@wtfdesign.fi

    

Tagit
Kolumni

Tilaa uutiskirje!

Uutiskirjeessämme saat muutaman kerran vuodessa arkea helpottavia vinkkejä markkinointiviestintään, ja samalla pysyt perillä WTF Designin kuulumisista!