Jäärät

3.11.2011
WTF Designin yrittäjäyhdistysaktiivi Sanna kävi Seinäjoella valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä.

Mainosalan ammattilainen nappasi mukaansa tapahtumasta Kauppalehden oivaltavat rintamerkit, joissa yrittäjyyttä käsitellään ihanan itseironian kautta. Merkeissä esiintyvät yrittäjää kuvaamassa sanat TYÖNARKKARI, PÖPI, JÄÄRÄ, MASOKISTI ja UFO. Jokaisen sanan alla on slogan Yrittäjä – ja ylpeä siitä.

Oma yrittäjätaipaleemme on avannut noiden yrittäjää kuvaavien sanojen merkitystä. Valaisemme nyt kokemuksiamme.

TYÖNARKKARI. Kun poistumme toimistolta lounaalle, heti ruokapöydän ääreen istuessa pitää tarkistaa sähköpostit kännykällä. Viikonloppuisin töihin tartutaan aina tarpeen vaatiessa, ja yöllä nähdään villejä työunia. Ja kehittämisideoita – niitähän tulee milloin missäkin, ja niitä sitten kirjataan vaikka elokuvalipun taakse. Työnarkkareiksi meidät tunnistaa siitä, että emme tunnusta tässä olevan mitään ongelmaa, koska mehän rakastamme työtämme.

PÖPI. Olemme ihan hurahtaneet tähän hommaan. On niin mahtavaa, kun on oma yritys ja asiakkaat ovat halunneet palkata meidät. On niin kiva tehdä töitä ja mielenkiintoisia projekteja. Aina ei ihan ymmärrä, millä ajalla kaikki työt ehtii tehdä, ja välillä on niin kiire, ettei muista, mitä on puoli minuuttia sitten tehnyt. Onneksi sähköpostissa on Sent mail -laatikko. Pöpit.

JÄÄRÄ. Fantasioissa yrittäminen on aina ihanaa, mutta oikeasti eteenpäin mennään monesti hammasta purren. Rakkaat asiakkaat voivat olla hankalia (emme kuitenkaan myönnä sitä heille). Ensimmäinen vuosi yrittäjänä – se vasta oli kituuttelua. Eikä vieläkään töitä voi ikinä tietää pitkälle eteenpäin. Asioita saa oppia koko ajan kantapään kautta. Yrittämisen riemu on revittävä siitä, että saamme luoda uutta. Kieltäydymme uskomasta, että asiat pitäisi tehdä, kuten ne on aina ennen tehty.

MASOKISTI. Lounaaksi pussipuuroa, jos muuta ei ehdi. Jännetupen tulehdus, tenniskyynärpää, päänsärky, silmäpussit. Niin, ja jos haluaa sairastaa kunnolla, se tehdään viikonloppuisin (myös joulu käy). Verottajan mielestä olemme lähtökohtaisesti epäilyttäviä, koska olemme yrittäjiä. Ikinä emme saa riittävää korvausta kaikesta siitä työmäärästä, joka kaatuu päälle. Konkurssi voi tulla ja kaikki voi mennä ja voi ja voi ja voi. Aah!

UFO. Päätimme alkaa yrittäjiksi karmivien talousnäkymien uhatessa. Takasimme henkilökohtaisesti yrityksemme lainan. Luovuimme pitkistä, leppoisista kesälomista ja mahdollisuudesta ottaa vielä siihen päälle palkatonta lomaa. Perustimme mainostoimiston pikkukaupunkiin, periferiaan, kauas ison maailman trendeistä. Aika ajoin itsensä tuntee aika ufoksi.

 

Sanna_Salo.png

Sanna Salo

Yhteisömanageri
sanna.salo@wtfdesign.fi

    

Tagit
Kolumni

Tilaa uutiskirje!

Uutiskirjeessämme saat muutaman kerran vuodessa arkea helpottavia vinkkejä markkinointiviestintään, ja samalla pysyt perillä WTF Designin kuulumisista!